När är det färdigskrikigt egentligen...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mattias@hemekonomi.com

När är det färdigskrikigt egentligen...?

Inlägg av mattias@hemekonomi.com »

Ikväll är det två veckor sedan vi kurade vår dotter på 11, snart 12, månader. Mycket har gått bra, men mycket har tvärtom blivit sämre. Vi var väldigt förberedda när vi satte igång. Vi hade läst hela shn-boken och förberett oss i månader. Vi kunde inte starta kuren förrän min man hade jullov så att det skulle fungera praktiskt med vaknätter (bor just nu långt ifrån vänner och familj).

Det som är allra jobbigast nu är att hon aldrig somnar utan skrik. Det är inte alltid länge, ibland bara några minuter, men det är ändå så slitigt att höra henne så tre gånger om dagen. Och ibland skriker hon mycket längre än så. I boken skriver Anna om fjärde dygnet att nu är det slut på skrik... Är det så för er andra? Vad i hela friden gör vi för fel då? Vi var ju så förberedda och säkra och vi har hela tiden varit konsekventa och inte vikit en tum från instruktionerna. Men istället för att bli bättre känns det som att det blir mer skrik för varje dag.

Hon har sovit mycket bättre under nätterna sen vi började kuren och om hon vaknat till har hon somnat om mha ramsan. Fram tills inatt... Då väckte hon oss halv två och vi jobbade med henne enligt konstens alla regler i nästan en och en halv timme innan hon äntligen somnade om. Ramsan har sällan fungerat speciellt bra under dagen, har hon vaknat för tidigt har jag aldrig lyckats få henne att somna om. Vaknade hon för tidigt på morgonen kunde jag i början söva om henne mha ramsan, men det har inte funkat den senaste veckan. Men under natten har det ju gått bättre, men nu har ramsan som sagt tappat kraft även där verkar det som. Trots att vi alltid försökt att ramsa sparsamt, precis som det står i boken.

Jag känner mig så maktlös. Vi satsade ju verkligen allt på det här, och jag tror fortfarande att det ska fungera, men det är så svårt att se det gå bakåt. Hur ändrar vi det här? Vi har verkligen tänkt att nu är det det här som gäller och inte tittat bakåt eller åt sidorna. Men det är svårt när man räknar efter och kommer fram till att ungen sov mer innan kuren, i alla fall på dagen. Men jag vet ju att det inte är någon idé att titta bakåt, för vad har vi att gå tillbaka till? Osäkra nätter, tidiga morgnar, samsovning... Nej tack! Vi satsar ju på det här nu, tänker inte ge upp! Men varför frågar/klagar hon mer och mer? Känner mig helt knäckt av allt skrik...

Här är vårt schema ifall nån undrar:
7.30 God morgon
8.00 Frukost
10.30-11.15 Sova
11.30 Lunch
14.15-15.00 Sova
15.00 Mellanmål
17.30 Middag
18.45-19.30 Bad. Välling. Skratt. God natt

Mycket tacksam för svar.

/Stina
mattias@hemekonomi.com

Kanske ska tillägga att vi först försökte få henne att sova en gång om dagen, men när hon gång efter annan alltid vaknade efter 45 minuter och vi inte kunde söva om henne, delade vi på luren till två 45-minuters istället. Annars sov hon ju bara 45 per dag..
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Jag kan bara svara för oss... men det tog lång tid innan det kom läggningar helt utan skrik. En månad ungefär. Nätterna däremot blev bra mycket snabbt och hon lugnade sig fint på ramsan under natten om hon vaknade (vid något enstaka tillfälle). Ibland blir hon fortfarande arg när hon ska sova, ibland är hon nöjd. Ikväll skrek hon till i protest i någon sekund, sedan pratade hon lite och så somnade hon, inom fem minuter tror jag.

Går det inte alls att få er dotter att sova en lång lur?

God fortsättning!
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
mattias@hemekonomi.com

Hej och tack för ditt svar!
Nej, vi har aldrig lyckats få henne att sova en längre lur på dagen och vi har försökt mycket.. Ramsan tar hon inte till sig för fem öre.
Min man håller på och nattar henne nu. Det har tagit en halvtimme hittills och det verkar då inte gå så bra. Jag är så trött och jag orkar inte med det här längre. Det blir verkligen sämre för var dag som går.
/Stina
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur fungerar skrattet till gonattet? För oss var det (och är fortfarande ibland) svårt att få till, men det är nog ofta där felet ligger. Vad gör ni när hon protesterar vid läggningarna?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
mattias@hemekonomi.com

Hej!
Skrattet till gonattet gick jättebra i början, men sen efter ett litet tag var det som att hon blev misstänksam och fattade vad vi höll på med och sen dess har det varit svårare och svårare att få till det. Men just ikväll gick det faktiskt ganska bra, men nu har det gått en timme sen vi la henne och vi är fortfarande inte säkra på att hon sover än. Med tanke på att den allra första kurnatten när vi tog bort nappen och allt tog 35 minuter känns detta väldigt hopplöst.
Men stort tack för att du tog dig tid och svarade.
/Stina
mattias@hemekonomi.com

När vi ska lägga henne och hon börjar skrika innan vi ens lagt henne tillrätta i sängen lugnar vi henne med buffning/solfjäder, ramsar oss ut, lyssnar, svarar, bekräftar osv. Det senaste kommer vi knappt till någon bekräftelse för hon lugnar sig inte tillräckligt och gör hon det går hon ofta igång på bekräftelsen. Sen håller vi på så, lyssnar och svarar. Skriker hon upp sig något alldeles förfärligt går vi in och buffar/solfjädrar igen fast kortare och proceduren börjar om...
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej Stina!

Nu vill vi ha lite fokus och skärpning här med målet för ögonen! :o

Varför gör ni det här (kurar alltså). Jo, för att er tjej ska få sova (en positiv effekt av det är ju att du/ni också kommer få mer tid till att sova). Så se lite längre fram än just detta sovpass, denna dag, denna kväll, denna vecka. Om ett litet tag så har ni genomfört detta och då kommer er tillvaro att se annorlunda ut - jag lovar.

Så DÄRFÖR samla motivation och ATTITYD att genomföra det ni påbörjat. Kom igen! Ni klarar detta!

Lite punkter...

Ett barn på 12 mån behöver ca 13,5 h sömn per dygn. Det har ni på schemat och det är bra. Det är helt ok med 2*45 om ni vill ha det. Vissa väljer att lägga första luren lite senare och ha den 1,5 h lång och sista luren istället endast 20 min. (Blir lite mer än 13,5 h). Det spelar egentligen ingen roll men jag tror att ni kanske valt 2*45 för att hon gärna vaknat efter 45 och inte somnat om (har jag tolkat er rätt?).

Det är vanligt med "återfall" veckorna efter kuren. Se det som frågor när hon vaknar och skriker. -Hallå! Va, ska jag sova? Är det säkert? Fortfarande? Gällde det inte bara förra veckan? osv.

Ni måste besvara henne på ett betryggande sätt.

Berätta gärna vad din man gör nu när han lägger henne och det tar en halvtimme (lite enklare att ge råd).

Det jag vill att ni gör är:

Kvällstid vid läggningar - kvällsmat/välling, skratt och godnatt, ramsa när ni lagt och går ut. Sedan ljud och rörelse i huset. AVVAKTA! Hon låter någon minut, men hur låter hon (arg, ledsen, sur, beklagande)? Ibland är det svårt att somna även för oss vuxna. Det är OK att vara sur och arg och klaga. Men INTE att vara ledsen. Har ni använt bekräftelseramsan? Om inte läs på om den. Jag tycker att det är viktigt att man som förälder lär sig backa. Ju mer vi gör baksteg desto större framsteg gör barnet. ALLTSÅ - ingrip inte om det inte är nödvändigt. Ni lär er detta om ni lyssnar. Hon låter/skriker - ni ramsar - vad händer? Hon skriker mer - ja då var förmodligen arg och inte alls mottaglig för ramsan. Hon blev mer arg istället. Hon blir tyst - ja då behövde hon ramsan. Hur låter hennes skrik. Går det upp och ner, lite lugn emellan? Eller stegras det hela tiden? Ligger hon och gnäller så låt henne vara. Hon kommer att somna fortare på egen hand, men glöm inte bekräftelseramsan. Det är det sista hon ska höra innan hon somnar. Då somnar hon inte skrikandes utan tyst och lugn. Är hon tyst och lugn när ni ramsar och går ut så blir sista ramsan av fyra en lugn bekräftelseramsa istället.

Nattetid - ramsa en omgång och avvakta sedan. Hon bör veta vad som gäller om ni gjort som man ska. Ramsa är egentligen bara kristilldelning efter någon natt (första natten buffar/vagnar man och går ut med ramsa, andra natten gäller ramsa med buffning/vagning som kristilldelning, tredje natten är ramsa kristilldelning - kan så klart skilja sig lite men målsättningen är denna).

Vad gäller dagslurarna så kommer hon aldrig somna om själv om ni inte ser till att hon får möjlighet att göra det. Vill ni att hon ska sova 1,5 h så måste ni se till att hon somnar om efter 45 min även om det tiden går över hennes 1,5 h sovpass. Se JH:s svar i tråden..

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c50c0b47ec

Handlar om vargtimme men lika tillämpligt på dagslurarna.

Så repa mod och kraft och tänk framåt. Hon behöver svar på sina frågor och ni måste ge henne dem! Ni fixar detta! Kom igen!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Hur är det med alla kor och bebisar som ni bara måste ta hand om? Jag tycker det låter som att ni har lite för mycket överkoncentration. Kanske är det ett bakslag ni fått, det är vanligt. Hon frågar nu om det här verkligen gäller. Mitt tips är att ni satsar mycket mycket på skrattet och sen kort läggning. Sedan har ni planerat något som ni bara måste göra. :roll: Tex städa, diska eller annat som "slamrar" lite. Ni kan lyssna av mellan varven, men ni ska ha så otroligt mycket att göra så att hon ska känna det. 8) Ni håller vakt men kan inte stå utanför dörren utan har fullt upp med att ladda bössorna. :wink: Vad tror ni om det?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och peppa lite med att läsa mer om attityden. Den gör det mesta jobbet.
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Läste precis dina andra svar...

Jag är övertygad om att ni måste BACKA.

Bus och skratt i ett annat rum och sedan skoj och skratt ända till sängen. Snabb puss och godnatt, ner i sängen, tryck till med händerna över ryggen och GÅ DIREKT UT MED RAMSA. Inget mer buffande eller solfjädrande nu. Det är ramsa som gäller nu. Ni kanske har fastnat i buffande eller solfjädrande och då skriker hon/blir hon arg för att ni slutar med detta.

Gå ut och AVVAKTA och LYSSNA. Ljud och rörelse i huset. AVVAKTA och ramsa vid behov.

Ju fortare ni gör baksteg kommer hon att göra framsteg!
Dipl. SHN-kurare!
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Dubbelskrivet av oss Bluna :lol:
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och mer hjälp till mattias@hemekonomi.com! :D
mattias@hemekonomi.com

Tack så otroligt mycket för era långa uttömande svar. Ni ger oss hopp.

Bara för att kolla så vi förstått rätt... Även om hon krånglar, skriker och protesterar när vi lägger henne i sängen så tacklar vi det ändå bara med tillrättaläggning, ett snabbt tryck och sen ut med ramsa? Sen avvaktar vi och lyssnar hur skriket låter och börjar husera runt i köket exempelvis? Jag har för mig att det står nåt i boken om att man max får ramsa varannan minut, är det för ofta för oss nu i det här skedet? Kan vi få nån riktlinje på hur ofta det är tillåtet (även om situationer är olika)?

Allt handlar ju om att besvara barnets frågor, men hur gör vi det om ramsan bara är kristilldelning? Om vi lägger ner henne tydligt och självsäkert och sen går vidare till kossorna, är det att svara då?

Om hon inte lyssnar på ramsan utan skriker på något förfärligt, går vi in igen då för att lägga tillrätta, trycka och ramsa ut? När vi gjort det hittills har det bara resulterat i ännu mer hysteriska skrik.

Oj, hade visst lite frågor...
/Stina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag skulle göra såhär:

Överdrivet glad läggning, även om hon börjar protestera direkt. Glad och hurtig ramsa ut. Gå direkt till husljuden (det är ett sorts svar "du är så trygg du kan bli och vi har massor att göra så somna tryggt du"). Lyssna av, skriker hon argt så husljuda på och bry er om kossorna. Men glöm inte bekräftelsen vid tyst. Blir hon ledsen så behöver hon hjälp, ge en hurtig och hög ramsa som att allt är i sin ordning. Skulle hon skrika upp sig ordentligt så gå in och solfjädra tills hon är sömntung, stå kvar, även om hon protesterar till en början. Det är också ett svar "nu bryter vi det här, du kan vara helt lugn och trygg där du ligger". Sedan ramsa ut. Solfjädern är vid kris och den får gärna ta lite längre tid såhär till en början. Och glöm inte, det är inte erat jobb att få henne att somna. Jobbet är att få henne lugn och trygg, resten sköter hon själv. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"