Hjälp, kurat 2 dygn utan resultat

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jamen HUR stolt och glad får man bli då? :oops: :lol: :heart:

Gör mig en tjänst, annax. Berätta för den där BVC-sköterskan att remiss är fullständigt onödigt. Såvida det inte är till Tant Tinis förstås....:wink: :lol:

Ha en underbar helg!
annaax

Inlägg av annaax »

Ha, ha. Det har jag faktiskt redan gjort du Tinis :)

En fråga så här i kurningen. Senaste 2 nätterna har Alfons varit ganska ledsen när vi lagt honom. Han har skrikit i ca 5 minuter innan han somnat. Vi har då inte gjort något utan bara låtit honom vara - är det rätt eller ska vi ramsa...

Igår kväll vaknade han vid nio och börjad skrika - ganska mycket faktiskt. Svärföräldrarna var här så vi fick väl lite smått panik och gick in till honom, vilket jag inte tyckte hjälpte, började buffa mitt i allt också. Blev lugn för stunden men så fort jag slutade jagade han upp sig, till slut gick jag ut och lät honom skrika i ca 20 minuter tills han slutade och somnade. Gjorde jag rätt i det eller blir det för mycket "skrikmetod" över det då? :)

Hoppas han inte vaknar ikväll - är själv hemma och rädd att gripas av panik :oops:

Jag vet att vi kommit så långt, men det känns fortfarande som att allt, verkligen allt, kretsar kring detta fortfarande. Skulle bara vilja att man får tillbaka lite vardagskänsla. Kunna planera en kväll med barnvakt utan att vara orolig för hur det ska fungera. Ja ja, vi får väl vänta några veckor till innan det blir aktuellt...

Ha det bra alla.

Kram
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll! :D

Om jag var ni så hade jag lagt extra krut på skrattet innan läggningen. Det brukar faktiskt lösa de flesta somna-in-fnurror. Sen är det vanligt med ett litet bakslag såhär nu när han har somnat så fint flera nätter. Även uppvak efter ngn timme är rätt så vanligt. Skriker han upp sig när du lämnar rummet så överröstar du honom med glad och hurtig ramsa. Kan behövas fler än 4 st. Du ska ha sista ordet. Sen kan han ju låta lite men skriket ska tona ut.

Se nu detta som frågor och som ni ska besvara med det lugn och de verktyg ni har. Uppvak ngn timme efter läggning får man lyssna av. Är det bara som han drömt eller är han riktigt vaken. Är han vaken så tycker jag du ska ramsa. Inte låta honom gråta i 20 minuter. Du kan ge 2 ramsor utanför dörren och sedan gå bort med de andra 2. Eller ramsa när man går förbi rummet. Kanske krävs mer än en runda. Han vill veta att ni finns där och det gör ni ju.

Du skriver att allt kretsar kring detta och så är det i början. Tänk på hur ni hade det för inte så länge sedan. Vilka framsteg ni gjort. Ni måste bara arbeta in detta ordentligt så kommer det att komma en vardagskänsla igen. Jag lovar. Och den kommer vara mer underbar än innan :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

annaax skrev:Ha, ha. Det har jag faktiskt redan gjort du Tinis
:lol: Och vad sa hon då?

Du har redan fått så bra stöd av SusanneG här, men jag brer på lite jag med :wink:

Det är så klassiskt: att man tappar sin attityd lite när det är annat folk med. Man förlorar ramskraft och man går in i onödan och stökar till det. Det har jag också gjort! :oops: Att gå in ställer oftast till elände när man kommit så långt som ni gjort. Ni märkte att det inte hjälpte heller... Så jobba på med ramsan om han är ledsen. Inte gå in! Men heller inte låta honom skrika sig till söms. Fortsätt att låta ramsan ha sista ordet.
annaax skrev:Hoppas han inte vaknar ikväll - är själv hemma och rädd att gripas av panik
Försök sluta tänka att det finns rätt och fel och ett facit. Det är ert barn och han ska läggas. Det finns inget att få panik över! Du har alla verktyg med dig om det skulle behövas. Sätt gärna på TV:n och ägna dig åt något husstök för att få bort överkoncentrationen.

Det blir vardag, var så säker! Den komme när man släpper på garden och inser just det där med facit och rätt och fel. När man har attityden och förhålningssättet i sig så att säga... Det är faktiskt något viktigt du är på här, annaax: Att man inte ska upprätthålla kurläge konstant. Man ska landa i det nya och det ska bli naturligt och självklart. Ibland är man ledsen och det går inte alltid att förklara. Ibland vaknar man efter en timme och det går inte heller alltid att förklara. Det gäller att inte börja leta fel och tappa bort sig, utan bara lugnt och tryggt berätta för lilleman att allt är bra och att han kan sova så gott.

Men inte ha bråttom! Det har bara gått ett par veckor och ni hade en ganska lång kur.

Allt är bra! Verkligen! :D
annaax

Inlägg av annaax »

Och vad sa hon då?
Ja, de är ju inte så öppna för några andra metoder så det kommenterade hon inte alls. Sa bara, va skönt då att det verkar ha löst sig :) (Sen sa hon också att hon hört talas om dig, kändis! :)

Jag känner bara ibland att det blir lite mycket skrik från Alfons. Inatt vaknade han vid 04.20, jag ramsade efter ett par minuter. Han skrek från och till i en halvtimme innan han blev tyst. Men jag ramsade bara en gång, ska upprepa det några gånger om det är då att han skriker längre.

Jag vet att denna metod ska va säker när man får tänder - men ALfons har haft två stora bölder i munnen. Den ena tanden kom upp i förrgår natt och sen dök det upp en till inatt och det känns som att det irriterar honom...

Tinis skrev:
Allt är bra! Verkligen!
Det känns tryggt!

Tack igen för svaren och peppningen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annaax skrev:Jag vet att denna metod ska va säker när man får tänder - men ALfons har haft två stora bölder i munnen. Den ena tanden kom upp i förrgår natt och sen dök det upp en till inatt och det känns som att det irriterar honom...
Ont kan de få trots att de är kurade :wink: , men det är sällan sömnen påverkas av tandsprickningen. Om du känner att det här är en varg, så ge honom alvedon innan läggning, så tar det bort det onda!

Fortsatt lycka till :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annaax

Inlägg av annaax »

I går natt testade vi Susanne G:s tips:
Du kan ge 2 ramsor utanför dörren och sedan gå bort med de andra 2. Eller ramsa när man går förbi rummet.
Han vaknade vid 21 och vid 24 - båda gångerna gjorde vi enligt ovan och han tystnade nästan direkt.

I natt var vi beredda men vi behövde aldrig göra något - han sov till 06,35. Försökte ramsa för att han skulle bli tyst men han blev bara jättearg så jag tog faktiskt upp honom vid 06,40 (morgon är vid sju..). Hans blöja var överfull med både det ena och det andra så det kan ha varit den som störde. Men som sagt - en bra natt i alla fall. Lite ledsen vid läggdags - jag vet att vi måste jobba mer på skrattet!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vad härligt att mitt "ramstips" funkade.
Grattis till natten. :thumbsup:

Vi brukar rekommendera att INTE ramsa när det bara är 30 minuter kvar till morgon. Det kan bli förvirrat att man ramsar och en kort stund senare plockar man upp barnet. Bättre då att i ett tyst ögonblick gå in och göra morgon.

Hade jag varit er här så hade jag alltså avvaktat med husljud och sedan gjort morgon när han var tyst, helst med bara marginalkvarten.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
annaax

Inlägg av annaax »

Ok, vi har 3 saker.

Han vaknar ganska mycket. Inatt vaknade han klockan halv tre och var nog vaken hela tiden fram till morgon. Säger nog, för han kunda vara tyst i 5 till 30 minuter mellan skrikningarna. Vi började med att ramsa, tog inte. Ramsade igen, tog inte. Blev om möjligt ännu argare. Till slut gick jag in - allt va som det ska - jag la tillrätta och han var mycket upprörd. Jag buffade för att till slut avsluta med att solfjädra - var inne i ca 45 minuter... Då var han lugn och jag gick ut med ramsan. Sen skrek han från och till enligt ovan och jag gjorde ingenting mer förrän morgon.

Han är ledsen vid läggning, vi försöker verkligen få honom att skratta in i det sista. Men så fort vi kommer in i hans rum och ska släcka lampan blir han ledsen. I förrgår skulle sambon lägga honom och han var jättearg. Efter ett tag när han varit ute en stund gick jag in och lugnade.
Igår skulle jag lägga honom och han var ledsen då med - frågade lite när jag gick ut i ca 3 minuter sen tystnade han och sov till halv tre.

Han vill inte sova inne i sin säng på dagarna - lägger vi honom inne så slutar det med att han inte sover någonting alls på dagen. I vagnen går det bra. Sambon testade tom. ett desperat försök i att samsova med honom idag. Vi tänkte att det inte gjorde så mycket så länge han inte kopplade ihop det med nattsömnen (det kanske var oerhört fel!!??) I vilket fall som helst så var han hysterisk då med så det slutade i vagnen ute...

Det känns som att det svårt att lugna honom med verktygen... ibland upplever jag att det blir värre och att det är bättre att bara låta honom vara. Känner mig bara så elak när jag struntar i honom, men vad sjutton ska jag göra när det ändå inte hjälper?

Känns hopplöst igen - varför är han så fruktansvärt envis!? Jag vet inte, men jag hoppas på att det är tänderna som gör det... jag vet ju nu att han kan sova en hel natt, det har vi ju fått bekräftat ett par gånger nu.

Och jag tycker faktiskt att jag har rätt attityd, känner mig verkligen bestämd och jag är övertygad om att han klarar av att sova utan oss - eller har jag blivit kall och hård :oops:

När är han beredd att bli sövd av exempelvis mormor tror ni? Känns som om vi skulle behöva lite distans till allt ramsande :)
Mamma till Alfons 071208
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej annaax!

Du har tidigare nämnt att det är flera tänder på väg. Jag tycker faktiskt att det kan störa sömnen, det har jag själv upplevt. Hur är det med det nu? Har det spruckit fram eller är det fortfarande bölder?

När du skriver att han vaknar MYCKET, menar du det då verkligen eller var natten du beskriver speciellt? Ser det ofta ut så? EN natt är ingen natt och det kan finnas tusen anledningar till att han vaknade så mycket just då...

Det andra jag tänker på är dagis. Visst har han börjat nu? Världen är återigen i gungning och det kan påverka. Det händer nya saker och han kan vilja förvissa sig om att allt är i sin ordning.

Försök återigen att lyssna ordentligt! Är han arg? Är han ledsen? När han vaknar ska han definitivt ha en ramsa eller två. Trygg, övertygande, bestämd. Då har han fått besked om att allt är bra och att ni finns där. Är han sen sur och förbannad över att ni inte kommer och plockar upp honom är det tyvärr hans ensak. Då hjälper inte ramsan och ännu mindre att gå in för att sedan gå ut igen. Jag hade jobbat mer med husljud här. Det är nog dags att backa ytterligare från verktygandet och låta honom klara mer själv. Känslan av att verktygen inte lugnar är också ett stadium. Han har kommit långt nu och kan ibland bara behöva beklaga sig ifred. Man kan absolut STÖRA ett barn genom att ramsa och buffa. Deftinitivt om ungen är sur och förbannad för att han inte kan/vill sova.

Läggningarna kan fortsätta vara ledsna ett bra tag till. Det vittnar många om. Det är vanligt att vissa barn bara måste beklaga sig över att det roliga är slut och är barnet dessutom väldigt trött blir det extra gråt. Det är bra att jobba vidare med skrattet och husljuden utanför. Akta er för att börja springa ut och in till honom om han bara är arg. Återigen, var noga med ramsan och desarmera den inte genom att gå in direkt efter. Han behöver ju egentligen ingen hjälp nu, eller hur?! Ju mer ni går in, desto mer bekräftar ni och underblåser hans ifrågasättanden. Alfons är inte mitt i kuren längre och det gäller att fortsätta processen med att hjälpa till allt mindre. Inte gå åt andra hållet!

Vad gäller dagssömnen: Han har ännu inte lärt sig att man sover i sängen även på dagen. Visst är det så att ni har försökt ett par gånger, men han har aldrig fått komma över sin oro/sina ifrågasättanden. Antingen genomför ni dagssömnen i sängen eller så fortsätter ni med vagnen. Att hålla på och vackla och t o m lägga sig med honom i er säng gör honom bara ännu mer förvirrad. Inte så att ni gjorde FEL, men ni bör stå fast i hur det ska vara och förmedla det till honom. Nu går ni på hans protester och försöker agera därefter, dvs lägger ledningen på Alfons.

Nej, annaax, du har inte blivit kall och hård :wink:. Men det här kan vara en lång process för vissa. För Alfons defintivt! Ja, han kan! Någon natt blir det ett bakslag, sen är det plötsligt bra igen. Försök att få perspektiv på det hela. Det är 3 veckor sedan ni började! Ni har gjort enorma framsteg och oavsett om det har gått 3 dygn eller 3 veckor så gäller det att slutföra det hela.

Och JAG tror nyckeln är att göra mindre och lämna mer till barnet självt.

Kram Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

När är han beredd att bli sövd av exempelvis mormor tror ni? Känns som om vi skulle behöva lite distans till allt ramsande
Glömde denna. Jag tror han kan läggas av mormor redan nu. Bara hon är väl insatt i vad man gör och inte.
annaax

Inlägg av annaax »

Tinis skrev: Du har tidigare nämnt att det är flera tänder på väg. Jag tycker faktiskt att det kan störa sömnen, det har jag själv upplevt. Hur är det med det nu? Har det spruckit fram eller är det fortfarande bölder?
Tänderna har kommit på ena sidan men inte på andra. Man hör när han vaknar att han har typ hela handen i munnen och gnagar på den. Sen på dagarna tuggar han på allt.

Sen är det dagis, han har varit där 2 timmar om dagen denna vecka, så det är ju helt klart nya upplevelser och intryck för honom.

Vi ska ta till oss av alla tips och verktyga mindre - det verkar som att det är det enda rätta och det som kommer funka i längden.

Han kanske inte vaknar MYCKET - ett par gånger per natt. Det är bara det att när det kommer så här stora bakslag så drar det ner så mycket hopp...

Som sagt, jag vet ju att han kan somna om själv. Egentligen är det ju bara se till sig själv om man vaknar mitt i natten - ibland går det helt enkelt inte somna om och så kan det ju va för honom också.

Nya tag och ny energi!

Kram
Mamma till Alfons 071208
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker inte du ska känna att lite vakentid på natten drar ner på ditt hopp. Han kan sova nu det vet ni. Sen är det inte så att han för all framtid kommer sova 12 timmar natt utan att någonsin vakna. :wink:

Sen är det så att det händer saker även i barnens liv som påverkar deras nattsömn. Bara det att ha börjat skolas in på dagis är en omvälvande händelse i ett barns liv. Försök se förändringen ur hans synvinkel så kanske det är enklare att förstå lite orolig nattsömn. När ens barn går igenom förändringar får man som förälder helt enkelt vara ännu tydligare med de ramar och rutiner man har. Att allt är som det ska och att man som vuxen styr skeppet. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
annaax

Inlägg av annaax »

Hej hej

Alfons har sovit bra flera nätter i rad nu, känns jätteskönt!

Han har dock börjat vakna lite tidigt vid fem halv sex - morgon är vid ca kvart i sju halvsju (vi har tidigarelaggt morgonen lite pga. att vi snart måste gå upp tidigare, ska vi även tidigarelägga nattningen? Vi brukar lägga honom kl sju. På dagen ska han sova 1,5 timme men det blir oftast inte mer än en timme.

Så när jag räknar på det blir det ju för lite sömn. (Ca 10,5 på natten och 1 timme på dagen)

På morgonen försöker vi bara ignorera honom, han brukar klara 30 til 45 minuter innan han blir riktigt arg. Då brukar vi ta upp honom vid ett tyst tillfälle. Om han hör att vi är uppe blir han oftast ännu argare.

Har ni några tips eller synpunkter på följande senario och schema (som är ganska vanligt):

19 läggning (frågar lite i MAX 1 minut)
05.15 (frågar han lite var femte minut ungefär, vi gör ingenting)
05.45 (Börjar bli arg)
06:00 (Riktigt arg - vi tar upp honom när han är tyst, eller om han bara hämtar andan :))
06:30 Frukost
09:00 Mellis
11:30 Lunch
12:00 Sovning (I vagnen än så länge, snart på madrass på dagis :), vaknar oftast efter 45 till 60 minuter.
14:30 Mellis
17:30 Middag
18:15 Välling
Skratt
19:00 Läggning

Mellis, lunch och mellis är på dagis så de tiderna är svåra att påverka.

Vi vill ju ha 12 timmar natt och 1,5 timme sovning på dagen.

/ANNA
Mamma till Alfons 071208
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anna! :D
Han har dock börjat vakna lite tidigt vid fem halv sex - morgon är vid ca kvart i sju halvsju
Börjat vakna, vad betyder det? Har det hänt någon gång eller i en veckas tid? :wink:

Alltså, det är ju inget alternativ att göra morgon vid 5, halv 6 sådär. Så vad är bästa medicinen? Just det: Budskapet att det fortfarande är natt och att det inte händer någonting alls.
På morgonen försöker vi bara ignorera honom, han brukar klara 30 til 45 minuter innan han blir riktigt arg. Då brukar vi ta upp honom vid ett tyst tillfälle. Om han hör att vi är uppe blir han oftast ännu argare.
Jag tolkar er som att ni alltså inte har hållit tiderna här utan låtit honom skrika sig till morgon? Har ni gått ifrån väckarklockan? Att först ignorera i 30-45 min för att sedan ta upp i förtid ger inget annat än bekräftelse för Alfons: Det är rätt! Du bestämmer när det är morgon! Du kan inte somna om när du vaknar för tidigt! Och visst, vi tvekar lite en stund, men du har rätt, det ÄR morgon! Du behövde bara övertyga oss lite... :wink: :lol:

Mitt förslag till botemedel ser ut såhär:

:arrow: PANGRAMSA när han vaknar, dvs direkt en övertygande, upplysande ramsa x4 som berättar att det fortfarande är natt. Därefter INGENTING fram tills klockan ringer. Jag tror inte ni ska gå upp och göra husljud för den här lille mannen som då anser sig utvilad och vaken och vill vara med direkt :wink:

:arrow: ELLER gör INGENTING redan från början. Låt honom helt enkelt vara tills klockan ringer.

:arrow: Håll tiderna! Alfons kur har varit lång och jag tror inte ni är igenom just er "uppföljningsvecka" ännu. Var noga med att slutföra!

:arrow: Kan ni göra det ännu mörkare i hans rum? Jag tänkte på att ni har gatlampor utanför och att det släpps igenom endel ljus från fönstret. På kvällen verkar det inte göra något för då är han så trött, men när han vaknar framåt 5 där och tror att han är utvilad, DÅ spelar ljuset stor roll. Vanliga persienner räcker sällan utan det krävs mörkläggningstyg/gardin som trycks in i fönstret och sluter åt. IKEA har...
19 läggning (frågar lite i MAX 1 minut)
Läs det här igen! Det är riktigt härlig läsning! :D

Annars ser schemat helt normalt ut. Jag tycker det verkar ganska vanligt att sovpassen blir kortare i vagnen för så stora barn. Det är svårt att röra sig och man störs lätt av alla ljud- och ljusintryck. När Alfons nu ska börja sova på dagis inomhus kanske ni ska överväga att ha dagsluren inne ni också.

Det ni också kan fundera på är att ha 11,5 timmar på natten och 2 på dagen. Han kanske behöver den rejäla vilan på dagis? Å andra sidan kanske det är svårt att få till ett så långt sovpass bland andra barn? Det är något ni kan diskutera med personalen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "