Jag har en flicka på snart 10 mån som är ett hjärtbarn. Hon opererades den 13 dec och håller på att återhämta sig. Läget är så att jag ammat henne till sömns och under natten då hon har behövt all den mat hon kunna fått i sig.Hon kan inte somna utan bröstet, inte heller somna om utan det.
På fm blir det en sov tur på en halvtimme i vagnen och på em blir det på axeln till Metallicas "Enter sandman" 8) Jag sover as dålig genom att jag sover bredvid henne, (liggammar) springer emellan soffan och hennes säng och ger henne bröstet(för att hon ska kunna somna om) innan kl 24.00 .Efter det blir det att jag sover med henne fram till morgonen. Hon sover dåligt , jag sover dåligt.
Har nu blivit tipsad som sova hela natten boken. Den ligger här hemma nyköpt. Vad jag undrar över är: Ska jag sluta amma innan vi kör i gång?? Eller slutar jag samma kväll som vi börjar?? Behöver verkligen hjälp... någon som kan ge tips, erfarenhet, ja allt.
Tack på förhand från en tjej vars kropp börjart likna ett gem.
Ska jag sluta amma innan kuren eller tar man allt på en gång
Ska jag sluta amma innan kuren eller tar man allt på en gång
Kollibrimamman
-
TorpSara
Hej och välkommen från mig med
. Tuff start ni har haft, roligt att du hittade hit och vill få ordning på sömnen! Tänkte bara fråga lite mer om maten, vad äter hon? Får du i gröt, puréer och något mer mättande än bröstmjölk som nattslurk? Tänker nu att det är väldigt viktigt att hålla alla matvargar borta och alla vargar som kan tänkas komma för att hon varit sjuk. Attityden är verkligen nyckeln till en lyckad kur så det är jättebra att du frågar innan ni startar!
Kram Emma
Kram Emma
Jag ammar henne inte alls på dagarna. Hon äter gröt till frukost och under dagen blir det barnmat på burk som t.ex. kyckling, lax m.m, m.m. Innan hon ska lägga sig äter hon en portion gröt, så hungrig ska hon inte behöva vara. Under natten ammar hon väldigt kort, kanske 1-2 minuter, så jag tror att det enbart är för att kunna somna igen, inte för att hon är hungrig.
Det kommer nog att ta ett litet tag att lära sig sova hela natten-kuren eftersom det är en del sidor att läsa i boken. Kuren innefattar ju att man helt slutar med amning till läggning och under natten och därför tänkte jag höra om jag, under tiden jag läser och lär mig sov hela natten-boken, ska försöka sluta med amningen och få henne att somna genom att bara ligga bredvid henne eller om jag ska vänta tills dess att jag drar igång kuren?
Min tanke var att om hon vant sig vid att inte amma på natten så är det ett problem mindre som står i vägen när kuren väl börjar. Samtidigt är jag osäker på om det bara ställer till det att hon först blir förvirrad av att sluta med nattamning bara för att en vecka eller så senare börja med ännu en ny nattrutin (kuren). Hoppas ni förstår vad jag menar.
Det kommer nog att ta ett litet tag att lära sig sova hela natten-kuren eftersom det är en del sidor att läsa i boken. Kuren innefattar ju att man helt slutar med amning till läggning och under natten och därför tänkte jag höra om jag, under tiden jag läser och lär mig sov hela natten-boken, ska försöka sluta med amningen och få henne att somna genom att bara ligga bredvid henne eller om jag ska vänta tills dess att jag drar igång kuren?
Min tanke var att om hon vant sig vid att inte amma på natten så är det ett problem mindre som står i vägen när kuren väl börjar. Samtidigt är jag osäker på om det bara ställer till det att hon först blir förvirrad av att sluta med nattamning bara för att en vecka eller så senare börja med ännu en ny nattrutin (kuren). Hoppas ni förstår vad jag menar.
Kollibrimamman
-
Nancy
Hej och välkommen till forumet
Du kan mycket väl fortsätta amma innan nattningen även sen när du kurat men tanken med SHN är att barnet inte somnar vid bröstet utan läggs vaket efter nattslurken och sen somnar tryggt i sin säng.
Många vill även ge stadigare mat till kvällen, kanske välling eller gröt. Inget där heller som hindrar amning dock, vill du erbjuda det efter ex gröt så varför inte.
Gällande nattamningarna tycker jag att du skall vänta med att ta bort detta tills dess att du kurar. Kuren tillhandahåller verktyg som hjälper ditt lilla barn att lära sig att på natten sover man och det där med äta ägnar man sig åt på dagtid
Hälsningar från Nancy
Du kan mycket väl fortsätta amma innan nattningen även sen när du kurat men tanken med SHN är att barnet inte somnar vid bröstet utan läggs vaket efter nattslurken och sen somnar tryggt i sin säng.
Många vill även ge stadigare mat till kvällen, kanske välling eller gröt. Inget där heller som hindrar amning dock, vill du erbjuda det efter ex gröt så varför inte.
Gällande nattamningarna tycker jag att du skall vänta med att ta bort detta tills dess att du kurar. Kuren tillhandahåller verktyg som hjälper ditt lilla barn att lära sig att på natten sover man och det där med äta ägnar man sig åt på dagtid
Hälsningar från Nancy