Fortsatt strul med dagsömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johan W

Fortsatt strul med dagsömnen

Inlägg av Johan W »

Hej!
Vi befinner oss i början av uppföljningsveckan med vår Alma, snart 8 månader, nätterna funkar bra och blir dessutom bättre dag för dag. Tvärt om är det med sovstunderna på dagen. Hon sover i sin vagn utomhus. I början gick det att få henne att sova önskad tid genom att vagna tio till femton minuter och sedan någon gång vid behov om hon vaknade till. Jag har försökt att vagna tills hon verkar vara på G att somna och försiktigt slutat för låta henne somna utan att jag vagnar. Denna procedur har jag upprepat tills hon somnat ordentligt. Utvecklingen har sedan gått mot mer och mer vagnande. Det kändes som om jag var på väg ned i vagningsträsket. Men, nu funkar inte heller vagnandet. Hon vaknar efter en stund och blir bara mer och mer förbannad ju mer jag vagnar. Jag vill gärna få det att funka med vagnen utomhus, vad ska jag hitta på?

Johan, pappa till Alma och Lea
mia75

Inlägg av mia75 »

Hoppas någon kommer med bättre svar än mig, men det är bra om du lägger in ålder på barnet i signaturen, det är lättare att svara då.
För oss tog det tid med daglurarna, flera veckor innan det fungerade enligt schema, men skam den som ger sig! :wink:
Vagna har jag aldrig gjort så jag har inget tips om det... :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bättre teknik :!: Öva med tyngd i vagnen. Har du SHN-boken med dvd:n :?: Där kan du se effektivt vagnande, alldeles i början av filmen.

Läs på i Verktygslådan annars och öva, öva :!: Det handlar om allra högst två minuter i taget, och då talar vi verkligt nödvändigt lugnande av energiskt skrikande barn. Annars än mycket kortare än så.

Att hon inte är tyst ens medan du vagnar tyder på valhänthet och osäkerhet - du "frågar" och vädjar, omedvetet förstås men tillräckligt tydligt för att hon ska bli förb-d. Du måste i hela armens fulla längd känna att det är du och ingen annan som har ledningen här :idea: Veta alltså exakt vad du gör och varför. Sitta inne med svaren, som HON frågar efter.

Nu är det tidigt ännu i uppföljningsveckan, och dagslurskrångel och/eller vargtimmeskrångel får man räkna med, av och till - kuren är en process och går inte klockrent på räls. Så odla tålamodet, tänk på de andra sjutton bebisarna som du har brådis till och jaga ut både orosvargar och överkoncentration, en gång för alla :!:

Pris och beröm för de vackra nätterna :!: Ifrågasätt dem nu aldrig någonsin, så gör inte barnet det heller :lol: Det är Attityden av självklarhet som gör susen :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"