Frågor om ramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anderskjellstrom

Frågor om ramsa

Inlägg av anderskjellstrom »

Hej

Kurar vår 5-månaders och har klarat av 11 natten. Har dock några frågor och hoppas på att ni kan ge svar!
1. Hur länge ska man ramsa? Under första månaden, första halvåret?

2. Vi ramsar när vi lägger honom för att markera att det är dags att sova men vi är osäkra på om man bara ska ramsa en gång eller fyra vid denna tidpunkt. Vi ramsar ju även när vi lämnar rummet och proceduren går rätt fort nu så det blir ju mycket ramsat om man kör 2x4xramsa. Förslag?

3. Hur bör vi använda ramsan under natten. Vår son nattas vid 20.00 och vaknar någon gång innan midnatt och sedan någon timme/halvtimme innan väckning 07.00. Hur ska vi göra i dessa lägen? Vår strategi hittills har varit att vänta ut honom lite. Oftast somnar han om själv (men det kan ta ett bra tag, upp till 30 min) men skriker han upp sig ramsar vi och oftast räcker det med en omgång.

4. Hur länge behöver vi bekräftelseramsa? Lika länge som den vanliga ramsan används, eller?

5. Har ni några tips på hur man kan få lillen att somna i vagnen så att tuppluren passar in i schemat? Man kanske inom en snar framtid vill ta en lunch på stan och vill ju då slippa åka hem för att mini ska sova. Vad jag förstår ska man inte ramsa när barnet ligger i vagnen?

Tack på förhand!

Anders
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen! Jag skulle tipsa er att inte sluta ramsa alls, den är så bra att hålla liv i så att man har ett redskap att ta till om det skulle strula framöver. Så varje gång du lagt ner ditt barn så ramsar du dig ut x 4. Baka in bekräftelsen i ramsan. Vid det här laget förmodar jag att ni fått till en dialog och att han lyssnar på ramsan. Då kan man baka in bekräftelsen, så ge den inte separat längre. Avsluta bara sista versen mjukt och bekräftande.

Jag tycker ni gör rätt som inte ramsar vid nattuppvak som inte är ledsna utan låter honom själv komma till ro igen. Minimal trafik innebär att problemet snart kommer vara ur världen. Så länge han inte ligger och är ledsen, då måste man givetvis ramsa. Men det där har ni koll på :wink: . Vid uppvak i varmtimmen (efter kl 4 ca) kan ni ge en hurtig och glad upplysande sk pangramsa som meddelar att det fortfarande är natt. Ge den vid första pip och avvakta sedan.

Ni kan kura i vagnen precis som ni gör på natten. Vissa ramsar i vagnen också, själv har jag känt att det blir lite obekvämt att ramsa om man är ute på stan. Så du kan jobba med vagning och att sedan backa till att bara skaka i handtaget istället för ramsan.

Hoppas det klarnade lite, fråga igen om det är något mer du undrar.
Lycka till!
/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"