Kura fem månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sandy M

Kura fem månaders bebis

Inlägg av sandy M »

Hej, Vi kurar våran 5 månaders bebis sedan igår kväll och det fungrar. Men jag har några frågor. Ikväll var andra kvällen och vi borde ha använt ramsan först och främst men vi var tvungna att vagna samtidigt annars hade han blivit jätte ledsen. Några tips?
Han är täppt i näsan på nätterna, vi använder nässpray och näsfrida. kan vi ta upp honom och använda dessa utan att motarbeta kuren?
Han sover i vagnen nu på nätterna. När kan vi återgå till spjällsängen och hur gör vi detta bäst? Jag är rädd att jag vänjer honom vid vagnandet.
Sedan saknar jag honom fruktansvärt mycket i min famn på morgonen och undrar om man kan sova ihop i våran säng på morgonen utan att förstöra kuren (antagligen inte va) :cry:
Tacksam för svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :heart: ! Andra natten ska man vagna i krisläge, låter som ni har ingripit lite tidigt. Ni måste göra "baksteg" för att han ska göra framsteg. Nu måste ramsan nötas in så när ni känner att ni hade velat gå in, DÅ ska ni ramsa. Vagning är kristilldelning nu! Han kommer bli förvirrad om ni trafikerar rummet och ger dubbla budskap.

Vid förkylning brukar vi ställa en tallrik med hackad rödlök under sängen och höja huvudändan lite, funkar hur bra som helst. Som du var inne på så är det inte förenligt med kuren att plocka upp ur sängen. Det mesta kan göras i sängen och mysa kan ni väl göra på morgonen? Jag tycker det är så härligt att få gå och väcka ett rosigt och varmt barn på morgonen men på nattenvill jag sova.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
sandy M

hjälp

Inlägg av sandy M »

Tack för svar Emma, vi behöver verkligen hjälp nu. Andra natten är nu avklarat och han vaknade väldigt många gånger. Vi vagnade och ramsade. Känner att vi behöver läsa på igen men när det inte funkar ska man avbryta och börja om från början eller köra vidare?

Vad tycks om schemat nedan:
7.30 godmorgon + amning
9.30 - 10.15 sova 45 min
11.00 smakportion + amning
12.30 - 14.30 sova 2 h
14.30 amning
17.00 -17.45 sova 45 min
18.00 amning
19.15 gröt (smakportion)
20.00 nattslurk + godnatt
20.30 sova

Hur kan jag få honom mättare till natten?
vidare undrar jag vad jag gör när tex som idag babysim är under hans två timmars sovpass. Han är så trött och behöver verkligen sova.
Tack/ Sandra
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag får det till en halvtimme för lite sömn om jag räknat rätt. En 5- och 6- månaders bör ha 15 h sömn på schemat. Ni kan ju lägga 11,5 h natt förslagsvis?

Ang. babysimmet så får ni kanske fundera över vad som är viktigast för er. Om det är mitt i luren kanske ni kan få en annan tid till simmet eller kanske hoppa över det helt? Känn efter. Om han är trött får han förmodligen inte ut så mycket av det ändå tänker jag.

Vad har ni för nattslurk nu? Har ni provat välling eller TorsMammas nattmacka där man blandar utpumpad bröstmjölk med ersättningspulver? Jag brukar tänka att det ska vara 4 stora mål + en nattslurk så då tycker jag att det blir lite tätt mellan målen som det ser ut nu på kvällen. Jag hade lagt middagen kl 18 och skippat gröten vid 19.15. Ge den vid 18 istället och fundera ut någon mättande nattslurk.

Gå gärna in under din profil och skriv in när sonn är född.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"