Hjälp, kurat 2 dygn utan resultat

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annaax

Inlägg av annaax »

Det är klart du ska ta mig på orden - jag menar det verkligen! Men jag tror nog att jag vill vara klar med uppföljningsveckan också så att allt flyter på bra innan.

Vi har fortsatt med lurarna i vagnen ända tills idag, då skulle vi testa att lägga honom i sängen. Fick rapport om att det inte gått så bra. Han hade endast sovit i 30 minuter. Vet inga mer detaljer, var inte själv hemma. Jag kan återkomma med dem.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vilken resa ni gjort! Helt underbar läsning :heart: . Kloka föräldrar och otroligt imponerande coachning, oj vad man lärt sig när man läst er historia!

Fortsatt lycka till och hoppas ni får ett år med mycket skön sömn :wink: :sleep: :heart: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ab73

Inlägg av ab73 »

jag måste bara skriva nu , jag har läst och följt denna tråd i kulisserna.

Vilket fantastiskt bra jobb !
Både Annaax och Tinis

Kram :heart:
Ann-Sofi
Mamma till fartfylld son född i dec 05
annaax

Inlägg av annaax »

Tack igen för alla goda ord.

Liten rapport från gårdagen och natten.

Alfons strulade vid lunchluren - ville inte somna och när han somnade blev han solfjädrad till sömns och sov bara 30 minuter. Idag kommer han få sova i vagnen och i morgon också för då ska min mamma vara barnvakt och vi vill inte att hon ska behöva kämpa med det i sängen. Men sen ska vi jobba hårt på det torsdag, fredag och helgen. Man förväntar sig ju att han ska lägga sig lika snällt på dagen som för kvällen - men icke sa Nicke!

Igår kväll var han ganska glad när vi la honom för natten vid sju, inget gnäll och jag solfjädrade 1 och en halv minut innan jag gick ut med ramsan. Han sov till 05.20 (inget uppvak på kvällen denna kväll!), gnällde lite, jag sa en ramsa och han gnällde lite till ungefär var femte minut. Somnade efter ca 25-30 minuter och sen väckte vi vid 07,15. Då var han alldeles blöt (men inget bajs :)), det hade läckt lite, kanske var därför han hade svårt att somna om vi 05,20. Stackarn.

Varför funkar det på kvällen men inte på dagen? Det är för mig konstigt...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Dagarna kan vara lite struliga ett tag när man plötsligt sover mer än man någonsin gjort, lätt att tro att man är utsövd då. Men jobba på som ni gör och var noga med tiderna. Bra om ni får väcka honom också så han vet att ni har full koll.

Prova att köpa en blöja i större storlek eller prova en annan sort. Vi hade ofta läckande blöjor men bytte till en för lite större barn. Nu är det torrt!

Kram Emma
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack ab73 :D

Men nu får ni väl ändå ge er lite va.... :oops: :lol: Eller har vi varit så bra, annaax? :wink: :lol:

Jag tycker i alla fall att Alfons är helt otrolig! Vilka nätter ni har! Har ni också börjat sova eller ligger ni på spänn? Och hur är dagarna? Tycker ni han är pigg och glad eller trött eller vad?

Emma har så rätt om dagen. Det kan absolut strula ett tag. Inget hindrar att ni fortsätter med vagnen, men det är förstås jätteskönt att lägga inne ibland. Är han ledsen eller bara vaken?

Håll oss uppdaterade!
annaax

Inlägg av annaax »

Hej hej

Tydligen har vi varit bra - men Alfons har nog varit duktigast, ha ha :D

Jag (och sambon) har börjat sova. Dock fick vi lite vakentid inatt. Alfons började gråta lite första gången jag gick ut med ramsan efter 2 minuter solfjäder. Men han tystande efter 2 diskade tallrikar :) ungefär och sov till 22,10. Då vaknade han, vi hade besök, vet inte om han undrade vem det var eller nåt? Han tystnad efter en ramsa. Sov till 23 - vaknade och ropade ett par minuter. Sov till tolv - då gick jag faktiskt in för jag fick för mig att han bajsat eller nåt - la tillrätta, solfjädrade och ramsade (men allt var som det ska). Han somnade till 01 - vaknade och ropade, bölade lite men somnade om och sov till 06. Hörde honom från och till fram till att vi gjorde morgon vid 07.

På dagen är han ganska glad, speciellt på morgonen - men det märks ju att han är trött - speciellt på eftermiddagarna/kvällarna. Han har ju inte sovit så bra på dagslurarna - inte ens i vagnen igår - bara 45 minuter.

På dagen när han ska sova är han ledsen.

Vi är lite oroliga för nästa vecka. Alfons ska börja på dagis på måndag. Har ni några tips inför det? Vi är ju inte helt i land med sovandet direkt och speciellt inte på dagarna.
annaax

Inlägg av annaax »

I natt sov Alfons jättebra. Somnade sju och vaknade till nån gång vid åtta men somnade om själv. Sen sov han till fem i sju - då vaknade han - så vi fick inte väcka. Men som sagt en helt ok natt!

Det är värre på dagen... Idag skulle pappa lägga honom i sängen för att sova midag, han skrek sig igenom hela dagsluren. Så han kommer va jättetrött resten av dagen. Varför i hela friden ska det va så annorlunda på dagen mot natten? :?:

Vad tycker ni vi ska göra - i morgon kommer mormor och är barnvakt och då kommer han få sova i vagnen. Sen har vi lördag och söndag vi kan försöka i sängen igen. På måndag börjar dagis och där ska han sova på en madrass på golvet tillsammans med de andra barnen (dock inte från måndag, det tar väl en vecka till, inskolning börjar på måndag). Ska vi fortsätta kämpa på att få honom i sängen eller blir det bara mer förvirrande för honom när han ska få ytterligare ett alternativ att sova?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej annaax!
I natt sov Alfons jättebra. Somnade sju och vaknade till nån gång vid åtta men somnade om själv. Sen sov han till fem i sju - då vaknade han - så vi fick inte väcka. Men som sagt en helt ok natt!
Jaaaa, ganska ok va?! :wink: :D Det är ju underbart!

Jag har funderat på vad jag ska svara dig angående dagis. Jag vet helt enkelt inte vad det kan ha för inverkan på sömnen. Kanske mycket, kanske ingen. Det jag vill skicka med er är att ni kan behöva vara lite på er vakt om han nu skulle börja ställa massa frågor igen om kvällarna/nätterna. Nu kommer det förändring igen och ni måste stå helt stadiga i att man ändå sover gott och lugnt på natten. Om ni börjar tänka kompensation för att ni ses mindre på dagen och därför vill ha närhet på natten kan ni snart rasera hela det här bygget! Nu om någonsin kommer han behöva sin nattsömn! Så var lite redo för eventeulla ifrågasättanden från lille mannen och agera tryggt och övertygande!

Men det var då väldigt var svårövertygad han var om dagsluren :shock: ! Nog för att han är smått envis, vännen, men tänk bara vad man själv läääängtar efter en tuppis efter maten! :D

Jag tycker ni kan göra som ni vill med dagluren. Bara ni är konsekventa med att sängen hanteras på ett visst sätt och vagnen på ett annat. Jag hade gjort det som blir mest praktiskt nu under inskolningen. Kanske sover han på väg hem?
På dagis gör personalen enligt sina rutiner och det lär han sig snart. Vad jag vet sover dom flesta barn bra på dagis utan att ifrågasätta. Det är något med dom 17 andra barnen och korna som ska mjölkas... :wink: Det ni ska be dom vara noga med är att väcka efter 1,5 timma så att ni har fortsatt koll på antalet sovtimmar. Du ska se att han kommer sova gott hemma också så småningom. Under hela sitt andra år nu ska han sova 12+1,5 så ge det tid...

Hoppas allt går bra!

Kram Tinis
annaax

Inlägg av annaax »

Om ni börjar tänka kompensation för att ni ses mindre på dagen och därför vill ha närhet på natten kan ni snart rasera hela det här bygget!
Det finns inte en chans i världen att han får sova i vår säng - det alternativet har nu även föräldrarna glömt (fast det är inte helt sant, vi pratade senast igår om hur mysigt det kunda va vissa stunder :)). Det är i alla fall den inställningen vi har, skulle det av någon anledning behöva "vaktas" på natten så får vi väl bädda jämter spjälsängen. Dessutom kommer ju jag få mer tid med den lilla killen - nu jobbar jag heltid och sen kommer jag jobba deltid, så det känns riktigt bra för min del (det är ju värre med pappa, men om han börjar lyfta in honom i sängen får han skäll, ha ha, så det vågar han nog inte ;))

Tack för tipsen. Vi får väl se hur det blir framöver - det är ju svårt att veta innan hur han kommer att reagera.

Vi hörs - är nog inte klara med inläggen på denna sida än på ett tag :) (Även fast vi äntligen får sova på natten!!)

Fortsättning följer...

Kram kram
annaax

Inlägg av annaax »

Vill bara peppa de som precis börjat en kurning.

Inatt sov Alfons från 19-07 utan minsta pip (om man bortser från pipet i en halv minut vid läggning).

Det är så himla skönt, trodde aldrig det va möjligt!!

Kram till Er alla
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tänk vad ni har åstadkommit på två veckor :heart: =D> . Stort grattis till er som fattat detta modiga beslut och genomfört med den äran.
Kram Emma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Kära nån vad glad jag blir \:D/ Hade jag er framför mig har ni fått en varsin, stor kram! Helt enkelt underbart! TACK för att du berättar!

:heart: :-({|= \:D/ =D>
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej annaax!

Va glad jag blir av ditt inlägg, helt fantastiskt!!! O:)

Har följt er hela vägen utan att lämna några kommentarer men förundras över hur bra det har gått! :D

(säger en som har haft äran att träffa lille Alfons :wink: )

Kram från Tinis kompis
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Helt fantastiskt. \:D/ Grattis till härlig nattsömn.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "