Hrm, kanske ska dra ner på Emmas sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Hrm, kanske ska dra ner på Emmas sömn?

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Emma har idag och igår vaknat ovanligt mycket på dagslurarna.
Schemat ut som följer
06-07.30 Mat
07.30-10 Sova
10-11.30 Mat
11.30-14 Sova
14-16 Mat
16-17.30 Sova
17.30-20 Mat, bad
20-06 Sova med nattslurk kl 22

Dels inatt stökade hon som sjutton och från 4-6 var det mer eller mindre mycket roligare att glo på mamma genom spjälorna än att sova :lol: :lol: :lol:
Visserligen oemotståndlig när huvet sticker upp men jag vill att hon sover..

Men åter till dagslurarna. Första luren vaknade hon till flera gånger vilket nästan aldrig händer. Det räckte med vagning så somnade hon lätt om. Idag var jag ute på promenad och kl 13 var hon inte intresserad av att sova längre utan bokstavligen hängde ut sitt huvud över vagnkanten, liksom böjde bak huvet eftersom suffletten var uppe. Hon var inte sur alls utan skulle bara titta. Så höll hon huvet uppe och bytte sida att titta ut på i en halvtimme tills vi var hemma. Då försökte jag att få henne att slumra in sista halvtimmen mha hög musik. Hon slumrade väl in ca 5 minuter, sen var det dags att undersöka hallen med ögonen :shock: :shock: :shock:

Nu kl 16 somnade hon som på beställning kvart i eftersom som hon var trött från tidigare lurs strul ;-)
Men från 16.15 till nu har hon vaknat till mer eller mindre var femte minut och jag har vagnat en till två gånger och sen gått därifrån.

Vad tror ni att det kan bero på? Sover hon för mycket? Ska jag kanske redan nu ta bort målet kl 22 och ersätta med nattslurk innan sova kl 20 och ta bort ytterligare en halvtimmes sömn på dagen, exempelvis börja lur 12 istället?

Mvh Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, du ska nog vänta med att ändra schemat tills du fått ordning på allt tittandet :lol:

Det är inte meningen att lilla älsklingen ska "glo på mamma genom spjälorna" eller titta på allt möjligt när ni är ute och hon ska sova. Minsta synintryck sätter igång lilla barnahjärnan på högsta aktivitet, och har man inte vaknat till ordentligt förut gör man det då :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Hur sjuttsingen får jag henne att inte titta då :D :D :D :D
Jag la tillrätta och upp med suffletten, på med skyddet.. Får ordna än mer skydd.
Sen har jag dubbla gardinpar i sovrummet men tyvärr blir det alltför ljust kl 4. Det är alltså det som är problemet, hon vaknar till och det är tillräckligt ljust så hon blir vaken av det. Nu ska jag tänka ut en bra mörkläggning för henne.
Tack tack

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"