Emma har idag och igår vaknat ovanligt mycket på dagslurarna.
Schemat ut som följer
06-07.30 Mat
07.30-10 Sova
10-11.30 Mat
11.30-14 Sova
14-16 Mat
16-17.30 Sova
17.30-20 Mat, bad
20-06 Sova med nattslurk kl 22
Dels inatt stökade hon som sjutton och från 4-6 var det mer eller mindre mycket roligare att glo på mamma genom spjälorna än att sova
Visserligen oemotståndlig när huvet sticker upp men jag vill att hon sover..
Men åter till dagslurarna. Första luren vaknade hon till flera gånger vilket nästan aldrig händer. Det räckte med vagning så somnade hon lätt om. Idag var jag ute på promenad och kl 13 var hon inte intresserad av att sova längre utan bokstavligen hängde ut sitt huvud över vagnkanten, liksom böjde bak huvet eftersom suffletten var uppe. Hon var inte sur alls utan skulle bara titta. Så höll hon huvet uppe och bytte sida att titta ut på i en halvtimme tills vi var hemma. Då försökte jag att få henne att slumra in sista halvtimmen mha hög musik. Hon slumrade väl in ca 5 minuter, sen var det dags att undersöka hallen med ögonen
Nu kl 16 somnade hon som på beställning kvart i eftersom som hon var trött från tidigare lurs strul
Men från 16.15 till nu har hon vaknat till mer eller mindre var femte minut och jag har vagnat en till två gånger och sen gått därifrån.
Vad tror ni att det kan bero på? Sover hon för mycket? Ska jag kanske redan nu ta bort målet kl 22 och ersätta med nattslurk innan sova kl 20 och ta bort ytterligare en halvtimmes sömn på dagen, exempelvis börja lur 12 istället?
Mvh Tessan