Vi har ett kurbarn på 10 mån.
Vi har fått en plats i en babysånggrupp som vi länge velat ha - den är kl 10.15, men pojken sover förmiddagslur 10-10.45... Hur gör vi?
Om två veckor ska vi dessutom till BVC 9.00, och sedan på babysången 10.15 - hur får man allt att funka? Om man har kurat, innebär det att man får avstå från olika aktiviteter för att det inte funkar med tider? Hur gör andra kurare?
Jag tycker personligen att det är jättesvårt att göra saker på dagarna när det ska passas in mellan mat- och sovtider. Vi har dessutom ett stående smörjschema tre gånger om dagen då pojken är atopiker.
Vi behöver verkligen hjälp!
Babysång mitt i sovtiden??
Babysång mitt i sovtiden??
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
BVC-tider brukar man kunna boka in så de passar schemat, är det läkartid kan det bli lite trubbel men tjata lite så löser det sig säkert.
Babysången hade jag skippat. Sjunga kan ni göra hemma eller med goda vänner.
Tiden de små sover flera pass dagligen är så kort så det går fort över. När de sover ett pass om dagen blir man mer rörlig. Att skjuta på lurar har vi undvikit däremot kan barnen i princip sova var som helst.
Kram Susan
Babysången hade jag skippat. Sjunga kan ni göra hemma eller med goda vänner.
Tiden de små sover flera pass dagligen är så kort så det går fort över. När de sover ett pass om dagen blir man mer rörlig. Att skjuta på lurar har vi undvikit däremot kan barnen i princip sova var som helst.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hej Hanna!
Tänkte bara berätta att jag har haft samma problem och eftersom jag inte ville kompromissa (sömn ELLER aktivitet) har vi följande schema:
19.30-7.30 natt 12 h
11.45-13.45 sova 2h
16.30-16.50 sova 20 min
Började med detta schema för en vecka sedan när vi drog ner från 3 till 2 lurar per dag och det har fungerat super! Min dotter är 10 månader. Vid 11-12 månader brukar man dra ner till en lur om dagen, en del gör det redan vid 10 månader men det beror ju helt på barnet. Vår lilla Iris hade inte klarat sig på bara en lur redan.
Lycka till!!
Tänkte bara berätta att jag har haft samma problem och eftersom jag inte ville kompromissa (sömn ELLER aktivitet) har vi följande schema:
19.30-7.30 natt 12 h
11.45-13.45 sova 2h
16.30-16.50 sova 20 min
Började med detta schema för en vecka sedan när vi drog ner från 3 till 2 lurar per dag och det har fungerat super! Min dotter är 10 månader. Vid 11-12 månader brukar man dra ner till en lur om dagen, en del gör det redan vid 10 månader men det beror ju helt på barnet. Vår lilla Iris hade inte klarat sig på bara en lur redan.
Lycka till!!
Tack för svaret _lill! Tim behöver dessvärre sova ett par timmar efter morgonvaknandet, han är jättetrött! Han skulle säkert kunna sova ännu mer på dagarna än han gör, men vi försöker hålla de tider som anges i SHN-boken.
Det verkar alltså som att man får skippa att göra så mycket utanför hemmet ett tag till.
Det verkar alltså som att man får skippa att göra så mycket utanför hemmet ett tag till.
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
-
TorpSara