Jag ska börja kura min 4-månaders nu på torsdag och har några sista-minuten frågor så att jag kan gå in i kuren med rätt attityd av självklarhet.
Jag får inte riktigt ihop det här med magläget. Hur gör man på vintern när hon ska sova middag ute i flera timmar i vagnen? Nu måste hon ju ha overall på sig och mössa och allt. Blir knögligt och trångt, tycker jag. I den stora innevagnen är det ju en sak men de moderna vagnarna (som är de enda som går in i vår hiss) inte särskilt breda i botten. Det känns som om hon kommer att bli väldigt instängd och inte få någpn frisk luft. Kan man låta henne sova på rygg under daglurarna, när hon ändå är så inpackad och inte väcker sig själv så lätt? Så tar jag magläget på natten?
Sen undrar jag också hur man ska få ner huvudet. Jag provlade på mage i natt men fick ge upp. Hon är ju väldigt stark och ett lillfinger på huvudet räcker absolut inte utan det blir ganska mycket kraft som ska till. Känns lite obehagligt... Hur gjorde ni?
Jag brukar stryka henne lätt över ansiktet när jag lägger ner henne och det verkar hon gilla. Kan man lägga till det vid nattningen/tillrättaläggandet, eller finns det något skäl till att inte göra det? Det blir ju som ett slags fysiskt "dags att sova", motsvarande räta ut benen, tänker jag.
Så har jag också en gnagande oro. Jag vill verkligen att hon ska lära sig att sova hela natten, för bådas skull. Men vi har ett väldigt harmoniskt, glatt och lättsövt barn som ganska exakt följer ett Wahlgrensschema/standardmodellen (förutom att hon vaknar vid tolv och vid tre för att äta
Tacksam för svar
Nina