magläge i vagn på vintern?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tvåbarnsmamma08

magläge i vagn på vintern?

Inlägg av tvåbarnsmamma08 »

Hej!
Jag ska börja kura min 4-månaders nu på torsdag och har några sista-minuten frågor så att jag kan gå in i kuren med rätt attityd av självklarhet.

Jag får inte riktigt ihop det här med magläget. Hur gör man på vintern när hon ska sova middag ute i flera timmar i vagnen? Nu måste hon ju ha overall på sig och mössa och allt. Blir knögligt och trångt, tycker jag. I den stora innevagnen är det ju en sak men de moderna vagnarna (som är de enda som går in i vår hiss) inte särskilt breda i botten. Det känns som om hon kommer att bli väldigt instängd och inte få någpn frisk luft. Kan man låta henne sova på rygg under daglurarna, när hon ändå är så inpackad och inte väcker sig själv så lätt? Så tar jag magläget på natten?

Sen undrar jag också hur man ska få ner huvudet. Jag provlade på mage i natt men fick ge upp. Hon är ju väldigt stark och ett lillfinger på huvudet räcker absolut inte utan det blir ganska mycket kraft som ska till. Känns lite obehagligt... Hur gjorde ni?

Jag brukar stryka henne lätt över ansiktet när jag lägger ner henne och det verkar hon gilla. Kan man lägga till det vid nattningen/tillrättaläggandet, eller finns det något skäl till att inte göra det? Det blir ju som ett slags fysiskt "dags att sova", motsvarande räta ut benen, tänker jag.

Så har jag också en gnagande oro. Jag vill verkligen att hon ska lära sig att sova hela natten, för bådas skull. Men vi har ett väldigt harmoniskt, glatt och lättsövt barn som ganska exakt följer ett Wahlgrensschema/standardmodellen (förutom att hon vaknar vid tolv och vid tre för att äta :( ). Nu börjar jag bli orolig att jag ska "förstöra" något genom att börja kura. Vad tror ni? Kan det vara dumt att "väcka den bebis som faktiskt sover hyfsat"...
Tacksam för svar
Nina
Netta

Inlägg av Netta »

Jag missade det där med magläge i vagnen, :oops: står säkert någonstans. Så vi fortsatte så som Casper sovit hela sitt liv. På mage på natten och på rygg i vagn på dagen. Fungerat bra för oss.

Jag hoppas någon kan svara på de andra frågorna.

Lycka till!
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Om hon KAN sova långlur på rygg när hon har fått smak på magläge så är det ju inget problem.
Jag har stor vagn ute och har ett mellanting mellan overall och åkpåse. Ärmar upptill och åkpåse om benen. Med luva - ingen mössa om det inte varit superkallt.
Den har han sovit i på mage. Med ullfäll i botten på vagnen, och filt över om det är kallt, kofta under om det är ännu kallare.
Luvan har varit öppen och lagd över honom. SÅ även om han vänder huvet så ligger luvan kvar.

Men för ett par dagar sedan fick han sova alla daglurar på rygg i spjälisen eftersom han var alldeles röd och blödde på snoppen och pungen :( Så han sov utan blöja.
Han protesterade inte över det heller. Vaknade till efter 45 minuter på långluren men somnade om igen utan åtgärd. Så visst går det :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Bonving

Inlägg av Bonving »

Jag har kurat båda mina två söner vid fyra månaders ålder och har haft båda på rygg på dagen i vagnen utomhus och på mage på natten i spjälsäng och det har fungerat jättebra. Har hängt en virkad filt över, skl "gallerfilt" som markerat att nu händer ingenting, dags att sova (men sett till att det kommer in ordentligt med luft). Har fungerat jättebra för oss.

Lycka till!
Mamma till Linus, född 080831 (7 dagar för tidigt född) och Oskar född 070201 (10 dagar för tidigt född).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"