Fjärde dygnet men det känns som vi är på ruta ett igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
chocko
Kontakt:

Fjärde dygnet men det känns som vi är på ruta ett igen!

Inlägg av chocko »

Hej!

Jag börjde kura min 6½ månaders pojk i fredagskväll och är nu inne på fjärde dygnet.
Andra och tredje natten så vakna han drygt två gånger/natt och svarade bra på ramsan och somnade om utan protester då han vaknade på natten, jag har inte ens behövt gå in till han och verktyga och han t.o.m somnade själv.
Men nu fjärde natten så var det problem med läggningen, han började med gnölet och sen blev han arg, jag avvaktade men tillslut blev han ledsen så då gick jag in och solfjädrade 10 sekunder och ut med ramsan, sen blev han tyst - bekräftelseramsan.

Men efter det har han vaknat x flera och han har inte riktigt tagit till sig ramsan under natten utan jag har fått ramsa två omgångar vid varje uppvak.
Och idag är han jätte gnällig och det känns som vi är på ruta ett igen.
Kan det ha att göra med att vi försov oss två timmar igårmorse?
Annars har vi följt vårat schema strikt.

Dagslurerna krånglar också, men jag tror att det är för att jag har tagit bort tutten. Just nu känns det som att det gö mindre att dagsvilorna krångla än natten.

Tacksam för svar!

/Evelina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej chocko och välkommen hit till forumet :D :!:

Jag tycker det låter som en helt "normal" fjärdenatt, det är ofta så att de små drabbas av ett sk bakslag just under fjärde natten :wink: . Det viktiga är då att man som förälder inte drabbas av panik och börjar trafikera rummet i onödan, utan fortsätter att svara lugnt och fint på barnets frågor - precis som du gjort!
Man kan se såna här nätter som ett utmärkt tillfälle att sätta ramsan ordentligt, vilket jag tror du gjorde inatt. Så jag skulle bli ytterst förvånad om inte natten som kommer blir lugn och fin!

Vad gäller daglurarna är det bara att nöta på, det tar ofta lite längre tid än nätterna att få dem att sitta fint, men det kommer det med om du bara jobbar på som du gör!

Var noga med tiderna och försök att få väcka varje lur, så går det fortare att få till dagarna med!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chocko
Kontakt:

Inlägg av chocko »

Tack så mycket för svaret, jag blev genast lugn då jag läste det och blev väldigt glad, var så orolig att vi var från start igen, för jag trodde att bakslag kom lite senare. :o

Nu är det bara att kämpa vidare och se hur denna natt blir! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt!

:idea: Jag skulle vilja be dig om en sak: det är jättebra för oss som vill hjälpa om du skriver in i din signatur när gossen är född, så ser vi direkt hur gammal han är! Det gör du genom att gå in på "profil" längst upp på sidan!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chocko
Kontakt:

Inne på sjunde natten men fortfarande strul.

Inlägg av chocko »

Hej!
Som jag har skrivit tidigare så håller jag på att kura Rasmus som är 6½ månad och vi är nu inne på sjunde natten. Fjärde natten fick han ju som sagt ett bakslag och natten efter den var den bästa natten hittils.
Men sjätte natten var det samma visa igen, lyssnade inte på ramsan vid uppvak och vaknade x antal ggr under kvällen och natten.
Dagen började med att han ville kliva upp en halvtimme tidigare och sen så har han sovit väldigt dåligt under dagsvilorna, jag har varit tvungen att ha han inne i vagnen eftersom det var så kallt ute, annars bruka han sova ute.
Men nu vid nattning var han jätte ledsen, var tvungen att gå in och fjädra 2 gånger, men efter sista gången så somnade han då min sambo verktyga och ramsade.
Jag undrar vad det är som har blivit fel? :(
Evelina & Rasmus (080627)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen choko!

Det är inget som är fel! Kuren är en process som tar sin tid, och att utvärdera efter sju nätter är inte rimligt. Ett steg fram, två tillbaka, innan allt sitter!
Efter kurens första nätter och uppföljningsveckan så kan man börja fundera om det är så att det frågas på nätterna, men innan dess är det bara att köra på och ge barnet svar på dess frågor, inte analysera och grubbla för mycket :wink: :!:

Så lite mer tålamod och blicken mot målet så är ni snart där, det lovar jag!

Ni jobbar på så fint, och svarar Rasmus på hans funderingar!

Kram!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ok, du hade skrivit här också :D .

Så här funderar jag:
:arrow: Schemat - har ni 15 h sömn?
:arrow: När han vaknar och ni ramsar - är han ledsen då? Behöver inte verktyga om han inte är ledsen. Får en liten känsla av att ni kan backa lite till. han börjar kunna det här nu och då kan det störa mer än göra nytta om man ramsar.
:arrow: Dagslurarna kan strula ett tag, han tror att han är utsövd. Följ råden du har fått tidigareom att hålla schemat och gärna väcka.
:arrow: Utevistelse?
:arrow: Social delaktighet?
:arrow: Skrattet till godnattet? Är ni noga med det?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chocko
Kontakt:

Inlägg av chocko »

Hej!
Här kommer svaren på dina funderingar :)
- Nej, jag har lagt 14½ h sömn.
- När han vaknar smågnäller han, och då avvaktar jag, men fortsätter han gnöla och då ramsa jag, men efter andra versen så bli han arg av mitt ramsande och tillsist efter ett tag så blir han ledsen, så jag går bara in och verktyga då han är ledsen.
Det känns som att jag har fastnat i i ett dilemma där jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig? När jag ska ramsa? Om jag ska ramsa?
- Det har varit dåligt med utevistelse pga vädret. Dom gångerna han är ute är då han sover i vagnen.
- Under kurningstiden så har vi begränsat det sociala, men nog har han fått träffa andra barn och babysim. Men inte lika mycket socialt som i vanliga fall.
- Angående skrattet till godnattet så gör vi vårt bästa, kittla osv, men eftersom rasus alltid har varit svårflörtad är det svårt att få fram ett skratt, men vi ser till så att han är på gott humör!

Nätterna är mycket bättre nu, han vaknar inte lika ofta och när han vaknar då vi hör så lyssnar han oftast till ramsan, OM han ligger på mage.

Också har jag en fundering om tidiga morgnar.
Han vaknar oftast 45 minuter innan det är godmorgon. Och där är det ännu kämpigare, där lyssnar han inte alls, och det känns så hemskt att han ska ligga och grina 45 minuter innan han ska få kliva upp, finns det något knep man kan ta till? Istället för att ¨gå in och verktyga och ramsa som han inte lyssnar till.

Kram
chocko
Kontakt:

Behöver råd och hjälp.

Inlägg av chocko »

Hej igen.
Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på mitt tidigare inlägg om mitt problem. Jag behöver verkligen råd.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:AW skriver om vargtimman i Tips på vägen:
• Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.
:D Hoppas du får ordning på morgonstöket men som AW skriver så kan det ta tid. Tålamod och en god portion envishet är vad som krävs :wink:

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"