ska jag kura min 4,5 månaders lilla kille?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
filliefillie

ska jag kura min 4,5 månaders lilla kille?

Inlägg av filliefillie »

hejsan! :) är helt ny här och jag har så mycket funderingar.. :?: om nån har lust att besvara några frågor så jag kanske får någon rätsida på vårt "problem"... :wink:
har inte läst boken än, läst mycket OM kurandet men inte i själva boken.

jag har en 4,5 månaders prins som inte sover..han har alltid varit sådan sen han föddes! storebror som är 11 månader äldre sov heller aldrig men kurades inte utan jag gjorde min egen "metod" och han började sova när han var 10 månader..det är så tätt mellan dom och jag har i princip inte sovit mer än 2,5 timme i sträck på 1,5 år. Det börjar tära lite på mig...ingen avlastning finns heller, sambon såklart men jag ammar ju...

William är en riktig snuttgris :lol: äter med ca 1-2 timmars mellanrum dagtid(helammas) och får sedan 3,5 mån ålder en flaska ersättning/dygn då på kvällen som gör att han kan sova iaf 2 timmar innan ätandet börjar! har strikta rutiner vad gäller sänggåendet och kvällsaktiviteter...båda barnen ligger i sina sängar senast 20 och William har nästan aldrig några problem med att somna i sin säng med lite buff och hålla handen ev(har hela tiden varit noga med att inte somna honom med amning) ..det är sen uppvaken börjar och jag är alltför trött för att riktigt orka stå emot att ta han till sängen och börja amma...saken är den att han sparkas HELA tiden och därför kan jag ej sova när han snuttar. idag är andra dagen för smakis av gröt :D och det verkar gå men han är inte överförtjust direkt... :roll: så snart ska jag lägga ett mål gröt på kvällen.

Oj vilken uppsats...och egentligen vill jag skriva mer :lol: men iaf...min fråga är väl mer den att HUR i hela friden ska jag får han att sluta med detta småätande? han äter ju lite och ofta...KAN man bryta detta mönster? och på natten..om han är hungrig då? han är såååå envis den här lilla killen.... :wink:
är ´kurandet något för oss? och hur går en ramsa till egentligen? :?:

tack så mycket på förhand och hoppas att någon orkade att läsa :lol:
Neo 070928
William 080901 kurstart 23 jan-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej filliefillie och välkommen hit! :heart: :D

Absolut kan du kura din lille kille. Jag tror att ett schema dagtid skulle underlätta för er. Om du ger honom mat på fasta tider med ordentilg tid emellan så blir han ordentligt hungrig och kommer äta större mål. Om du inte redan läst internationella sovahelanatten-boken så tycker jag att du ska göra det. Läs och tänk efter om det här är något för er. Vi finns här för stöd och peppening.

En ramsa är fyra verser. Min är natti natti. sov så gott och vakna kort. Den sägs fyra gånger. Du kan ha vilken ramsa du vill men helst inte med barnets namn i. Barnet kan tro att du ropar på honom när han blir lite större.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

hej! tack för svar!
har inte råd med boken nu och bibblan hade den ej...känner ingen som har den heller...men men..jag får fråga här om råd kanske innan jag har köpt boken :wink:

hur ska man göra för att han ska äta mer sällan? han blir fly förbannad och vägrar ge sig först man gett tutten! :) känns jättejobbigt att neka honom mat...
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Menar du på natten eller på dagen, gällande maten?

Natten så "kurar" du ju bort alla nattmåk och för att glesa ut målen på dagen så är det ju så att äter dom ofta så äter dom lite och är också hungriga ganska snart igen, men glesar man ut målen så äter dom mer och står sog också längre, så det handlar mest om att bryta.

I praktiken så har man kanske långtid att ge ett mål, nu blir jag lite osäker från vilken ålder man ger inom 45 min, jag tror nästan det gäller inom timmen forfarnade för din.

Du ammar alltså inte bara en gång under timmen (eller om det nu var 45 min) utan du ammar först ena bröstet tills barnet släpper, då rapas det kanske och pausar lite sedan lägger du an till samma bröst 1 gång till, sedan kanske det blir blöjbyte och titta på världen, sedan erbjuder du b2 och när han släpper så pausar ni lite till och avslutningsvis erbjuder du b2 en gång till, sedan är det garanteratproppfullt och man står sig länge! :lol:

Jag råder dig till att inbte kura förän du läst helt boken, vänta tills den kommer in på biblan igen, läs på ordentligt och sen kan du börja fråga om saker du inte förstår, men först måste du fåå en helhetsbild.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej och välkommen i gänget (har själv endast varit med en kort stund, men vilket härligt gäng och vilka bra tips och råd man får!)!

Jag håller precis på att kura min lilla 5 mån tjej, inne på 4:e natten nu. Håller med om att det var jätte bra att läsa boken innan, men jag tror att du kan få mycket av informationen från boken på denna hemsida under "sova hela natten",mycket av det som står i boken står där (om du har svårt att få tag i boken nu). Det som saknas är många av de bra exempel som finns i boken, men jag tror att du kan får mcket av den informationen här på forumet. Jag var inne och läste flera "trådar" innan jag kurade vår 3 åring strax innan nyår och även innan jag började med lillskruttan. Nu är jag ju ABSOLUT inte någon expert, men om man bara tar sig tid och går in på formet och läser de tips och råd som föräldrar ha givit varandra så tror jag att du har kommit en bra bit på väg! Jag hade nog inte själv lyckats så bra med kurandet som jag gjort om det inte varit för detta forum och allt stöd jag fått här :lol:

Lycka till!!
// Anna :D
Anna, mamma till Adam 020527, Erik 050620 (kurad 081227) och Klara 080730
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Man brukar kunna gå till sitt bibliotek och beställa hem böcker de inte har, tror det kostar 10-20 kr eller så.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Om biblioteket inte kan fixa fram den så kan du låna min bok när du skall kura.
Hör av dig via pm om du är intresserad.

Lycka till!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Hej,
Jag känner igen mig så mycket på det du beskriver.
Vi kurade precis vår lille Kasper och det är fantastiskt. Borja med att läsa ALLT här på sajten som Anna skrivit. Det är en jättebra början och tar iallafall lite tid att smälta tills du antingen får tag i boken el. har råd med den. (jag har BB men det verkar som om Sova Hela Natten boken skulle vara ett bättre köp för att den handlar om just precis SOVA, och BB tar inte upp kuren lika ingående. Vi följde kuren i BB men jag har märkt att ramsan inte finns med däri t ex. Nu har vi gamla upplagan av BB, dvs inte den som Anna annonserar till försäljning här på sajten).

Eftersom det verkar som våra småkillar har betett sig lite likadant vill jag förmedla dessa positiva förändringar efter kuren (Anna beskriver dem på hennes inlägg och jag kan bara konstatera att de flesta föll in för oss).

:D Mindre s k hetsätning! Kasper blir aldrig frustrerad/skrikig på dagarna i samband med amning längre.
:D Smakportionerna uppskattas numera till skillnad från innan då han halvengagerat smakade men tappade intresset.
:D Humöret är på topp. Mycket lite missnöje.
:D Han orkar äta en hel flaska plus bröst innan läggdags. Sover oftast rakt igenom hela natten.
:D Sover bättre på dagen.

I efterhand så tror jag att han åt så frenetiskt och ofta för att han sökte närhet och lugn, men egentligen behovde han hjälp med att strukturera sovandet.

Kura är mitt råd och vänta inte!
Varma hälsningar,
Stina
Mamma till Kasper född 1 augusti 08. Kurad Dec/Jan 09.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

åh tack för alla fina svar :D ska nog ta och investera ändå i boken...får ta mig råd helt enkelt! så jag beställer den nu så kan man betala iaf i sluten av januari hoppas jag.... :)

jag har iaf påbörjat försöka glesa ut måltiderna på dagen..igår gick det rätt bra! fick till 2,5 timme som längst :lol: men det är ju en bra början!! märkte då att han åt mer och som det skrevs om ovan, erbjöd jag bröstet under kanske 30 min..(men förstår nu att det ska ´vara under en timme) han äter ju oftast "klart" på 10 min annars så det var ju bra ändå.. ett par gånger åt han nog för mkt då det kom upp en del.. :roll:

igår kväll efter badet så ammade jag han innan han hann jaga upp sig som han brukar på kvällen..han får oftast en flaska vid 19 men igår behövdes inte den! han somnade utan problem i sin säng strax efter 19! vaknade till ett par gånger och jag buffar då och han sov vidare till 22 då han höll på att äta upp sina händer så då fick han flaskan faktiskt...tänkte att det skulle hålla honom mätt! Kl 01 var det dags för mat igen, fick han att somna om i sin säng och halv 4 kom han över till mig och åt och hade sig fram till 06 då vi oftast stiger upp...då är han vaken och pratig och har nästan alltid kissat igenom pyjamasen då...(verkar som han alltid släpper en stor "kissbomb" på morgonkvisten)
jag har så otroligt svårt att låta han vara ledsen på natten för att han är hungrig :roll:

försöker få honom att sova på mage (har andningslarm) men det är inte alltid det går...på sida är nog mest poppis här!
har försökt få hans lurar till minst 45 min och 1,5 timme på dagen...men ibland känns det omöjligt!

så här såg "shemat" ut igår;
kl 06 vaknar helt..(legat och snuttat sen 3 tiden)
kl 7 amma
kl 8.30 amma (kör storebror till dagis och behövde amma"upp" honom..)
kl 9 somnar- vaknar 9.30
kl 9.50 smakis gröt och amma
kl 10.40 somnar-vaknar 11.40
kl 11.45 amma
kl 13.25 somnar- vaknar 14.10
kl 14.20 ammar
kl 16 somnar- vaknar16.40
kl 16.45 amma
kl 18.35 amma
kl 19.10 sova- natt..och sen uppvak med första målet flaska vid 22...

ja så såg det ut igår...känns lite jobbigt gentemot min 15 månaders...att alltid sitta och amma, allt kretsar kring William...jag vill vara med Neo också! :)
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande överskottskräket så behöver det inte betyda att det är proppfullt,utan det kan vara en mjölkskvätt som följer med en rap, givitvis kan det vara så att det var proppfullt men det jag menade är att per automatisk så betyder det inte att det inte går i något mer, bra att ha i bakhuvudet bara. :wink:

Om man pusslar på ett schema så inför man det vid kuren, men det är inget som säger att du inte kan försöka styra upp dagarna redan nu med bestämda tider för mat och sovning, om man så vill.

Ett 4 månaders schema kan se ut som följande:

7.00 God morgon, amma
9.00 - 9.45 sova 45 min
10.30 amma, smakis
11.30 -13.30 sova 2 h
13.30 ( el 14.00) mellis
15.45 - 16.30 sova 45 min
1630 (el 17.00) Middag
18.30 Nattslurk
19.00 sova

Tankar på det?
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

duggan skrev:Hejsan :D

Gällande överskottskräket så behöver det inte betyda att det är proppfullt,utan det kan vara en mjölkskvätt som följer med en rap, givitvis kan det vara så att det var proppfullt men det jag menade är att per automatisk så betyder det inte att det inte går i något mer, bra att ha i bakhuvudet bara. :wink:

Om man pusslar på ett schema så inför man det vid kuren, men det är inget som säger att du inte kan försöka styra upp dagarna redan nu med bestämda tider för mat och sovning, om man så vill.

Ett 4 månaders schema kan se ut som följande:

7.00 God morgon, amma
9.00 - 9.45 sova 45 min
10.30 amma, smakis
11.30 -13.30 sova 2 h
13.30 ( el 14.00) mellis
1630 (el 17.00) Middag
18.30 Nattslurk
19.00 sova

Tankar på det?
hejsan :)
mycket möjligt att det inte är fullt i magen då utan jag får helt enkelt prova ge mer efter en liten stund :)

tankar kring schemat är att kring första morgonluren är det dags för storebror att åka till dagis, åker vid 8.40 ca och ibland somnar han i bilen men då vaknar han när vi kommer fram till dagis...hade vart toppen att ha vagnen men det är 1 mil så det är inte aktuellt :wink: då somnar han oftast om när vi åker hem igen..ca 9.10..ska jag låt ahan sova klart luren då?

under dagen ser det jättebra ut! förutom att jag åker vid 13.40 och hämtar bror så det blir lite tidigarelagd mellis...när du skriver mellis och middag menar du amma? :?: försöker få han att gilla gröten men det går lite sisådär...vill lägga gröt och amning som mål vid 17 tänkte jag...sen bad och välling :?: kan man ge en 4,5 månaders majsvälling kanske? amma innan?

sen har jag en fundering till... :lol: storebror och William har lika tider..eller de krockar, neo badar vid 18.30 då jag ska ge W nattslurk och det är läggning för båda samtidigt..saken är den att sambon börjar jobba sena kvällar snart och det betyder att jag då ska vara ensam..hur löser man det? :?

detta är alltså ett schema utan nattmål? om han är jättehungrig och vaknar då? känns omöjligt att somna om honom...har läst ngt om solfjädern? iom att jag ej har boken än så undrar jag vad det är? :) hur ska jag göra när han vaknar på natten i det stora hela? ramsa när? och hur mycket?

tack för att du orkar läsa och hjälpa :D
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Ja detta är ett schema utan nattmål, när du genomför kuren så kurar du bort nattmål och inför 12 h natt, men hjälp av verktygen du "installerar" så lugnar du barnet där den ligger utan mat och napp. :lol:

När jag skrivit mellis och middag så tänkte jag att du väljer vad du vill ge men matorningen för min lille vid 4,5 mån var

amma
smakis av mat, amma
amma
grötsmais som ökades, amma
mosad banan amma

Jag införde alltså smakisar vid 3 mål samtidigt, bananen ökades från smakis till 1 hel på 1 vecka, det gillades skarpt! :lol:

Från 5 månader plockar man bort 30 minuter från schemat och då blir det lite lättare att få ihop med hämtningarna/lämningarna.

7.00 God morgon, amma
9.15 - 10.00 sova 45 min
10.30 amma, smakis
12.00 - 13.30 sova 1,5 h
14.00 mellis
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 sova

Vad säger du om att ge mellis efter hämtningen, går det att få ihop så? Kvällsslurken kan ges strax före badet och så kan du bade dem ihop, det brukar vara uppskattat, storkillen får hjälpa dig att bada lille bror och seda kan du erbjuda en till skvätt och sen bus och skratt och natti natti.

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

..och jodå, välling kan man ge från 4 månader, det är ju vad som gällt gällande välling innan whos rekomendationer om helamning i 6 mån, så att ge välling från 4 mån och inget farligt.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

duggan skrev:Hejsan :D

Ja detta är ett schema utan nattmål, när du genomför kuren så kurar du bort nattmål och inför 12 h natt, men hjälp av verktygen du "installerar" så lugnar du barnet där den ligger utan mat och napp. :lol:

När jag skrivit mellis och middag så tänkte jag att du väljer vad du vill ge men matorningen för min lille vid 4,5 mån var

amma
smakis av mat, amma
amma
grötsmais som ökades, amma
mosad banan amma

Jag införde alltså smakisar vid 3 mål samtidigt, bananen ökades från smakis till 1 hel på 1 vecka, det gillades skarpt! :lol:

Från 5 månader plockar man bort 30 minuter från schemat och då blir det lite lättare att få ihop med hämtningarna/lämningarna.

7.00 God morgon, amma
9.15 - 10.00 sova 45 min
10.30 amma, smakis
12.00 - 13.30 sova 1,5 h
14.00 mellis
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 sova

Vad säger du om att ge mellis efter hämtningen, går det att få ihop så? Kvällsslurken kan ges strax före badet och så kan du bade dem ihop, det brukar vara uppskattat, storkillen får hjälpa dig att bada lille bror och seda kan du erbjuda en till skvätt och sen bus och skratt och natti natti.

//Malin
tack! ja det låter bra! ska kanske ge lite mosad banan imorgon :D vällingen- vad tros om det? ersättningen håller han ju sig inte så länge på som det är nu..kanske kan blanda?

kollade på buff klippet och förstår nu vad en solfjäder är :) jag har börjat nu på dagen att buffa lite och få han att somna om och sova längre...sin tid som han ska sova nu är då 2 timmar..ska verkligen försöka!

har sprungit upp nu 5 ggr på 45 min :shock: men han somnar om...och på mage :D napp har han tyvärr ibland men nu har jag inte haft den under vilan, testade och det funkade ju ändå! ska jag ramsa på dagen oxå när han börjar protestera högt?

ska from imorgon börja följa schemat och se hur det går..innan jag läst boken kan jag ju börja iaf! ska försöka dryga ut hans nattmål med buff och ramsa som jag antar är verktygen :?: :) att inte ge upp är väl den största utmaningen men jag har bestämt att detta ska fungera! :D

ja badet kan ju vara roligt tillsammans men kruxet är att Neo 15 mån helst vill slå (hans sätt att klappa fint :wink: , bita (pussa),sparka sin liillebror...han menar väl men förstår ju inte än..och att han lärt sig en del fulknep på dagis gör inte saken lättare...men det är väl bara att prova sig fram helt enkelt! :D

på natten..hur länge ska jag kämpa nu först innan han får en nattslurk? eller ska jag absolut inte ge en?tänkte om han blir helt otröstlig.... :cry:
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker inte att du ska smygbörja, och någon ramsa kan du inte bara använda rätt av utan den följer genomkuren och du sätter den mellan andra och tredje natten.

Men däremot kan du absolut försöka få honom att sova längre pass och glesa upp måltiderna och följa schemat så gott det går, och ju mer mat han äter under dagen, desto mindre mat vill han ha på natten.

Men jag tycker du måste läsa på mer innan du tänker starta upp, tills boken har kommit så kan du läsa under fliken "sova hela natten", men det är viktigt att man har det hela klart för sig innan man startar så du vet vilka vertyg som används när osv.

Dom flesta brukar blanda ersättning/välling och sedan öka på andelen välling för att till slut byta ut ersättningen helt.

Gällande storbrors "knep" så är det upp till dig att leda, visa och hjälpa, när han tänker slå, fångar du handen innan och visa med handen om handen och säger: man klappar fint, ååh så mysigt. och biter han så visar du hur man kramar förlåt och berättar och visar att med munnen pussas man. Men lägg gärna upp en tråd på barnafostran så kommer du att få en mängd tips hur du ska hanterar sådant.

Sedan rekomenderar jag dig att även låna hem barnaboken, du kommer att ha en sånn stor nytta av den, speciellt då du har två så täta killar. Du lär dig hur dom jobbar tillsammans istället för mot varandra, hur viktigt det är att dom fårkänna sig behövda osv.

Läs den, du kommer INTE att ångra dig, jag lovar!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"