Vaknar tidigare och tidigare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av Mamma L »

Hej :D

Vi kurade våran kille för ett par veckor sedan och allt gick jättebra förutom lite strul med vargtimmen och en del gånger på dagslurarna. Han har fram till nu sovit natt från kl 20.00 och vaknat stadigt kl 05.00 och varit ganska krånglig sista timmen innan vi har morgon kl 06.00.
Men jag har hela tiden haft den inställningen att det löser sig, för jag vet ju om att vargtimmen kan hålla i sig flera veckor.
Men nu de sista nätterna har han börjat att vakna igen på natten, åtminståne ett par gånger plus att han har vaknat lite tidigare för varje morgon :?
Och priset togs nog i natt när han i princip höll låda från kl 01.30 till morgon :shock: :shock: :shock:
Ska jag se detta som ett litet återfall :?: eller är det tecken på att jag gjort nåt fel :?: kan nog känna på mig att jag varit ganska snabb med att buffa när han vaknat och trafikerat ganska friskt på morgonkulan.
Jag har inte använt mig av ramsan som verktyg pga att jag kurade honom redan när han var drygt 3 månader men har låtit ramsan gå in bakvägen genom att säga den när han i princip har somnat, därför är buffandet det jag tagit till när han varit ledsen.
Borde jag kanske köra en minikur nu när han hunnit bli 4 månader och börja använda ramsan :?:

Vore jättetacksam för lite goda råd :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Jag har precis samma problem! :shock: :shock: :shock:
Trodde först att ja ja, det här var en natt som var lite jobbig men det löser sig.
Nu har hon dock vaknat tidigare och tidigare och grymtar väldigt mycket. Jag har inte buffat alls utan låter henne vara, petar in nappen emellanåt.
Men vid halv sex i morse blev hon riktigt förbannad och då buffade jag henne lugn och avslutade med solfjäder men i samma sekund som jag avslutade solfjädern och la mig i sängen igen var hon sur..
Vad göra??

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

till mig sa Anna att:

"Han får sin ramsa lite fint och är redan van vid den. Om och när du (senare ) behöver dra igång den lite högre och x4 kommer du att veta det och bara känna att nu är det dags, nu ska han lyssna, nu ska han sova, basta." (Se mail tre månder/ramsa)

Jag har också låtit Hugo få sin ramsa när han är på väg att somna, precis som ni. För att den ska "smita in bakvägen". Hugo är nu 12 veckor, alltså lite yngre än Mamma L:s lille gosse. Ni ska kanske prova Annas råd till mig - om ni har låtit ramsan smita in bakvägen?

Berätta sedan - jag är naturligtvis jättenyfiken...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, ack, för mycket underhållning :roll: Båda damerna lär sina små älsklingar att PÅ NATTEN HÄNDER EN MASSA SAKER :shock:

Men hur var det nu :?: :lol: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Annat än att alla människor sover som grisar.

Buffandet var kristilldelning efter andra natten på kuren :!: Inte rutin. Ramsan skulle ta över :!: Så den som kurar före tre månader eller tre och en halv kan liksom ö h t inte kura, efter konstens alla regler... "bara" hjälpa lilla barnet i ro, men kortare, kortare och alltmer sällan :!

Här har damerna byggt upp ett mönster som är toppen så länge det funkar, dvs barnen sover fint, eller åtminstone inte "sämre" för varje natt, men som absolut måste brytas när de små älsklingarna förväntar sig mer och mer underhållning. Som sagt... budskapet var... vilket då :?: :lol: :lol:

Inskränk trafiken :!: Läs på, börja med lilla Ludvig och det finns mer, mycket mycket mer :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Hrm

Inlägg av Tessan »

Jag har ju inte "kurat" överhuvudtaget eftersom Emma är för liten. Bara använt mig av buffning och eller vagning. I morse som sagt lät jag henne vara i 1,5 timmar, sen när hon blev riktigt arg buffade jag henne... Ska jag låta henne vara helt tro?
Övergående?
Så ramsan finns inte att använda, har aldrig använt och förhoppningsvis kommer jag inte att behöva kura heller eftersom jag har använt mig av standardmodell och verktyg med stor framgång sen Emma var 5 veckor.
Men att hon vaknar under vargtimmen, är det normalt, ok? Hur ska jag göra? Hon är ju än inte 3 månader...
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej och tack för svar :P

Misstänkte nog att jag varit lite för generös med att underhålla nattetid :oops:

Jag har ju inte heller kurat i ordets rätta bemärkelse men tog bort nattmålen och buffade till ro i ett par nätter med till att börja med lyckat resultat :oops:

Jag inser ju själv att jag har skapat ett beroende hos min lilla gosing att bli buffad, han gnolar så väldigt nöjt så fort jag börjar..... :shock:

Nej, i helgen får syskonen sova hos mormor och trafiken inskränks till vid verklig kriiiiis :wink: ....för på natten händer ingenting... :roll:

Och Tessan, hör gärna av dig och berätta hur det går för er.
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Som sagt, om jag nu ska citera mig själv enligt ovan: "bara" hjälpa lilla barnet i ro, men kortare, kortare och alltmer sällan :idea:

Svårare är det inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"