Hej där!
Nu skriver jag här, på "forum äldre barn än ett", då Lillebror fyllde ett igår.
Han har haft några krångelnätter. Visst, han har varit sjuk, och vi har nog gått lite väl ofta in till honom under de nätterna. En natt sov jag tillochmed på golvet i hans rum, då han hade över 41 i feber.
Det har varit lite strul med tider o rutiner, nu i jul, tyvärr. Och jag tror att han fått "för mycket" sömntid. Han har somnat som vanligt, runt halv sju. Och haft sina sovtider. Förutom de dagar han varit sjuk, då har vi låtit honom sova nästan så länge han velat dagtid.
En fråga: hur många timmar ska han sova nu vid ett års ålder?
En annan fråga: när han gråter på kvällen, lite så där för att få uppmärksamhet, och för att vi ska komma till honom, inte ledset o övergivet, tror jag, så somnar han efter en stunds gråt. Ska jag bekräftelseramsa då, när han precis somnat? Som en påminnelse av det som tidigare gällde...???
Ännu en fråga: Hans schema är nu 12-45-1,5-12, ska jag minska ner på förmiddagsluren något nu...?
Tack för svar OCH för att SHN finns!!!
Såg Anna Wahlgren på ett program om barnuppfostran, nå slags debatt. Synd att hon inte fick prata mer, för jag tycker hon är sååå bra!!!
Kram till alla gamla o nya
Olava
Lillebror 1 igår, strular plötsligt på nätterna...hmm??!!
Lillebror 1 igår, strular plötsligt på nätterna...hmm??!!
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Hej Olava
Eftersom du inte lagt inlägget på SS så fortsätter vi här, om det är okej för dig!
Grattis till ettåringen! Det är stort att fylla sitt första år
Ettåringar behöver ca 13½ timmes sömn per dygn, så din lilleman har för mycket sömn på schemat. Jag skulle behålla 12-timmarsnatten och ha en daglur på 1½ timme om jag vore du, och jag tror era fnurror skulle lösa sig själva av en schemaomläggning.
Så spika ett schema, genomför under en vecka och utvärdera sedan är mitt råd!
Kram Mia
Eftersom du inte lagt inlägget på SS så fortsätter vi här, om det är okej för dig!
Grattis till ettåringen! Det är stort att fylla sitt första år
Ettåringar behöver ca 13½ timmes sömn per dygn, så din lilleman har för mycket sömn på schemat. Jag skulle behålla 12-timmarsnatten och ha en daglur på 1½ timme om jag vore du, och jag tror era fnurror skulle lösa sig själva av en schemaomläggning.
Så spika ett schema, genomför under en vecka och utvärdera sedan är mitt råd!
Kram Mia