Andra natten är avklarad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bellisandgren

Följas åt?

Inlägg av bellisandgren »

Hej Cissilito!

Idag gick dakslurarna bättre eller vi var mer rustade kanske, inte lika känsliga. Svärmor tog Tora på promenad för långluren och vi fick lite fritid, tränade, bastade och fick kraften tillbaka. Känner mig inte lika orolig för natten.

Eftersom vi är på samma dag i kuren och allt kanske vi ska följas åt under uppföljningsveckan och peppa varandra lite?

Jag trodde inte bakslag skulle komma så tätt inpå och att det skulle vara lite lindrigare. Har du märkt någon skillnad på ditt barn, i humör, trötthet etc? Hur hade ni det innan kuren?

Jag tycker att Tora är gladare nu, kanske inte den där blomma som slagit ut, än, men visst lite piggare och inte så gnällig på dagarna och då har hon ju inte napp längre,

Jag hade infört schemat 2 veckor innan, vilket var ganska skönt, mest för oss föräldrar då var tiderna naturliga för oss. Tänkte att den god nattsömnen kanske skulle falla in av sig själv men så blev det ju inte. så jag kände att jag verkligen ville försöka allt jag kunde för att ge tora en bra nattsöm och vi skulle vara bättre och roligare föräldrar, så då tog vi beslutet att genomföra.

Berätta gärna om er!

kram

Helena
Mamma till gobiten Tora född 080701
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej
Följs gärna åt, skönt att få tips och stöd när det strular.
Maya har haft riktiga sömnproblem som började när hon var ung 5.5 månader. Hon vaknade en gång i timmen och ville amma för att kunna somna om. Helt vårt fel så klart eftersom det är så vi alltid gjort för att få henne att sova, dag som natt. Till saken hör att hon inte tar napp. Gjorde det en månad för att vi trugade men sen var det stopp och jag blev mänsklig napp istället.
I alla fall så var vi länge väldigt tveksamma till att kura, tror att vi tyckte att det lät för bra för att faktiskt vara sant :oops: Vi tänkte som så många andra att det bara var en fas och att hon skulle komma ur den av sig själv. Nu gjorde hon ju inte det och efter mycket om och men bestämde vi oss och körde äntligen igång.
Det som är bra med det är väl att vår motivation är på topp! Det finns liksom inga alternativ, för tillbaka till det som var kan vi inte gå och femminutersmetoden har vi svurit att aldrig utsätta Maya för.
Oj vad långt det blev, ursäkta.
Hoppas i alla fall att natten hittills varit bättre än igår!
Här har det varit lugnt. Fyra uppvak innan tio där hon bara krävde ramsa på det första. De andra gnällde hon lite under men somnade sedan om själv. Så stolt över både henne och oss.
Hur sover Tora, i eget rum eller i ert? Vi ska flytta in i vårt rum igen nu inatt och är lite nervös för att det ska störa lilla fröken. Vi får väl se.

Kramar och god natt
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej
Maya har haft riktiga sömnproblem som började när hon var ung 5.5 månader. Hon vaknade en gång i timmen och ville amma för att kunna somna om. Helt vårt fel så klart eftersom det är så vi alltid gjort för att få henne att sova, dag som natt. Till saken hör att hon inte tar napp. Gjorde det en månad för att vi trugade men sen var det stopp och jag blev mänsklig napp istället.
I alla fall så var vi länge väldigt tveksamma till att kura, tror att vi tyckte att det lät för bra för att faktiskt vara sant :oops: Vi tänkte som så många andra att det bara var en fas och att hon skulle komma ur den av sig själv. Nu gjorde hon ju inte det och efter mycket om och men bestämde vi oss och körde äntligen igång.
Det som är bra med det är väl att vår motivation är på topp! Det finns liksom inga alternativ, för tillbaka till det som var kan vi inte gå och femminutersmetoden har vi svurit att aldrig utsätta Maya för.
Här har det varit lugnt. Fyra uppvak innan tio där hon bara krävde ramsa på det första. De andra gnällde hon lite under men somnade sedan om själv. Så stolt över både henne och oss.
Hur sover Tora, i eget rum eller i ert? Vi ska flytta in i vårt rum igen nu inatt och är lite nervös för att det ska störa lilla fröken. Vi får väl se.

Kramar och god natt
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej

Kramar och god natt
Cissilito
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej

Kramar och god natt
Cissilito
bellisandgren

Buhu...Lååångt svar

Dagslurarna?
ta upp. hur mkt skriker

Åh vad bra ni jobbar!

Vilken skillnad för er fr innan, mänsklig napp kan ju inte vara kul att vara. Tora tog napp så den har vi nu lagt av med och det fungerar bra.

6:e natten (Är vi på nu va?):

Men inatt var den värsta natten. Tora somnade efter ca 5 min kl 19, ramsade ca 3 ggr sen sov hon, till ca2140 vaknade och ramsade 1gg hon somnade om. Hon vaknade till 2150 samma sak där. Men kl 2215 vaknade hon igen och denna gång gick det inte att ramsa ner henne, gick in med solfjäder (hon gillar det inte, höll lite lösare på ryggen och tryckte inte ner huvudet när jag lade till rätta och det gick bättre) Sen somnade hon nån minut sen blev hon så ledsen och det höll på till 0030. jag var nog inne en tre gånger, då blev hon lugn men hon jobbade upp sig emellan. Det var inte desperat skrik utan ömsom argt och ömsom småledset. ramsan tog i stunden men sen var det igång igen. Hennes röst har blivit så hes, vet inte om det är att hon har skrikigt mer än vanligt de här dagarna eller om hon är förkyld, har precis fått 2 tänder också.

Vi var så ledsna efter att hon hade hållt igång till 0030, ville bara gå in och krama henne men det skulle ju vara mkt förvirrande för henne, mest då för min egen skull : ) Så vi visste ju att vi måste ta denna natt men funderade på att imorgon läs idag, lägga av med kuren!

Att det inte kändes värt det och vi såg inte att det verkligen fanns ett mål, att det skulle fungera för oss. TOra har inte varit jättejobbig på nätterna, men vaknat kanske var 3:e timme i snitt. vi låg ijämte henne, hon hade sängen bredvid vår, höll handen och då somnade hon. nu har hon legat i rummet bredvid. Men visst vi föräldrar sov ju ite bra alls, upphackad sömn och inte veta vad man skulle göra.
efter 0030 vaknade hon inte mer, lät lite kl 5 men somnade om igen själv. jag väckte 645. så vargtimmen är inte hennes problem. ammade tidigare runt 23, vet ite o det är det som spökar. igår kl 17 åt hon bara 1/3 av sin gröt, kanske var hon hungrig? Men hon åt mer nattslurk iofs ammade mer.

Hur mkt skriker er flicka när hon "skriker"? Har du prövat att ta dagslurarna ute?
Tora somnar direkt när vi går ut för hennes långlur. dagslurarna är knepigare, kanske 5-10min oro innan hon somnar men hon sover den tid ho ska. Vad gör ni när ni tar upp henne i en paus, blir hon lugnare och somnar om?

Lycka till med tillbakaflytten. det verkar ju som er tjej fattat galoppen och att det kommer gå jättebra. och då är hon ju inne i separationsfasen nu så det är ju mkt bra.
Önskar lite hjälp fr kurare, vet inte om vi ska lägga av eller ej. inatt var jag säker på det, nu vet jag inte längre.

hennes schema ser ut såhär, kanske ngt är fel:

7:00 Morgon, amning
8:45-9:30 Sova 45min
10:30 Lunch
Puré grönsaker och/el kött/fisk, sås
1 tsk extra fett
Vatten
fruktmos
Amma
12-13:30 sova 1,5tim
14:00 mellanmål gröt med fruktmos och amning
16-16:45 sova 45min
17:00 gröt
Pyjamas/bad/bus
18:30 Nattslurk amning
19:00 Nattning

kram till dig och familjen cissilito!
Ni är verkligen duktiga, hoppas natten var bra!

Nu gick fmluren bra, hon sonade efter att jag gått ut med ramsan men oj vad trött hon var. Vi kanske ska köra på ändå, och utvärdera på lördag...
bellisandgren

oj mina funderingar kom visst med ibörjan av svaret, sorry

kram kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hur går det för er :?:

Nancy
bellisandgren

Det gick bra de första 3-4 nätterna.
sen krånglade det och den 7:e natten orkade jag inte mer och tog in hennes spjälssäng i sovrummet.
Då hade jag sovit så lite under en vecka med vakande och uppvak och jag orkade inte springa mellan rummen mer. Det var mkt gnäll och en del skrik, solfjäder som inte funkade, ramsan som fick upprepas om och om igen i olika tonlägen. Jag var så trött och hade tappat tron. Det hade kanske fungerat om jag hade orkat hålla på så i någon vecka.
Men nu sover hon mkt bättre, säkert tack vare kuren (som dock avbröts till viss del).
Hon somnar i sitt eget rum och blir hon ledsen och inte kommer till ro efter att jag har lagt mig och först försökt ramsa och hålla handen på huvud och rygg så bär jag in sängen, ibland sover hon hela natten i sitt rum eller så sover hon i vårt. Ramsan fungerar ibland och hon somnar om mkt lättare själv nu. Efter 00 sover hon oftast utan uppvak till 07. VI kanske är mer naturliga när vi gjort om redskapen till våra och inte är så spända. Sen får hon ha napp på natten nu igen och hittar den själv nu när hon ligger på mage, vaknar inte och vill att vi ska hitta den åt henne längre.
På dagarna råder dock nappförbud och hon somnar utan den i vagnen. Schemat sitter som en smäck, hon somnar när hon ska och sover så länge som vi bestämt. Det är en stor frihet med schemat och vi har en mkt pigg och glad baby. Kvart i sju på kvällen gnuggar hon ögonen och somnar så gott men vaknar ofta vid den gamla amningstiden runt 2230. kan vara vaken en timma, ibland bara för att småprata själv ibland för att få hjälp.
Så vi fick mkt hjälp av kuren trots allt och blev säkrare även om vi hade svårt sen att passa in helt i mallen. Vi blev så deppiga när hon var ledsen, hon skriker annars aldrig.

Oj det blev långt
Tack för all hjälp!
kram
Helena
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för rapport Helena :D

Kuren passar inte alla föräldrar och jag tycker ni gjorde helt riktigt som lyssnade på er själva och hur ni ville ha det. Härligt att dagschemat sitter så fint :D

Skulle du/ni framöver behöva mer hjälp med barnets sömn så finns vi här vet du :wink: :D

Du missar väl inte all annan hjälp man kan få här ex Barnuppfostran, Mat och mage etc :?:

Nancy
bellisandgren

Tack för omtanken :D

Det ska jag kolla, denna sida har verkligen mycket att ge.

Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilka kloka föräldrar ni är. Man kan inte genomföra något som inte känns rätt ända in i hjärtat. Då är det bättre att avbryta och göra något som passar för just er. Och det har ni gjort med gott resultat. Blir faktiskt väldigt glad att läsa ditt inlägg.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"