sover joel för mkt på dan?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ingela

sover joel för mkt på dan?

Inlägg av Ingela »

Hej jag undrar om min lille pojk som är 7 månader i dag... han ska ju då sova 14,5 h per dygn men jag kan inte få till det riktigt, har följt tiderna strikt i 3 månader nu... Han sover 11 per natt, och 2,5 under dagen. Men helt plötsligt så vaknar han nån halvtimma för tidigt oftare och oftare... Som det är nu sover han ju redan för lite...men ska jag minska ännu mer på dagen?? Eller ska jag låta det vara som det är och vara nöjd...?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Har han sovit 13,5 timme per dygn i tre månader? Alltså sedan han var 4 månader. Det låter väldigt lite. Alltså han klarar sig säkert och verkar glad och pigg, men han har inga marginaler alls och anledningen till att han börjar sova mindre kan helt enkelt vara sömnbrist. Så konstig är denna världen. Sömnbrist ger en oro i kroppen som gör att man får svårt attkomma till ro.

Hur ser schemat ut? Hur ofta sover han på dagen? Kan du inte få till att lägga honom en halvtimme (eller helst en timme) tidigare på kvällen och få till 12 timmar natt?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ingela

joels schema

Inlägg av Ingela »

Som schemat ser ut nu vaknar vi kl 7, oftast har joel redan vaknat innan oss å ligger å leker. Vi äter frukost,
sedan sömn igen 9-10.00 eftersom han e morgontrött..
mat kl 10..
mellanmål 12.00......
sömn igen 12.30-13.15.....
mat 13.30
sömn 15.30-16.15
mat kl 16.30
Nattslurk
Nattsömn kl 20.00

Anledningen till att sömnen är lagd kl 20.00 är att jag hade den kl 19.00-7.00 men lilla Joel såg då till att vakna ännu tidigare och då tyckte jag att kl 6 var lite tidigt.... Jag har testat för någon månad sedan att ha han sovandes längre mitt på dan men det ville säg inte på morgonen han e jättetrött då, antagligen för att jag inte får till hans 12 h. Hjälp
Ingela

Re: joels schema

Inlägg av Ingela »

Ingela skrev:Som schemat ser ut nu vaknar vi kl 7, oftast har joel redan vaknat innan oss å ligger å leker. Vi äter frukost,
sedan sömn igen 9-10.00 eftersom han e morgontrött..
mat kl 10..
mellanmål 12.00......
sömn igen 12.30-13.15.....
mat 13.30
sömn 15.30-16.15
mat kl 16.30
Nattslurk
Nattsömn kl 20.00

Anledningen till att sömnen är lagd kl 20.00 är att jag hade den kl 19.00-7.00 men lilla Joel såg då till att vakna ännu tidigare och då tyckte jag att kl 6 var lite tidigt.... Jag har testat för någon månad sedan att ha han sovandes längre mitt på dan men det ville säg inte på morgonen han e jättetrött då, antagligen för att jag inte får till hans 12 h. Hjälp
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hur funkar morgonluren? Får du väcka honom då? En timme är ingen riktigt naturlig sömnrytm. Jag tycker att du ska försöka få till den att bli 1,5 timmar istället. Kan du sedan få till 12 timmar natt, så kan du snart slopa ett 45-minuterspass. Å andra sidan räcker det ju med 11,5 timmar natt om du håller kvar de tre passen men förlänger morgon-vilan.

Men se till att han sover hela natten. Han tror att han är utsövd när han vaknar tidigare. Det är han inte. Du måste hjälpa honom att komma över uppvaknandet på morgonen.

När han vaknar på morgonen så se till att få till ett omsomnande. Hur väl använder ni verktygen till kuren? Om inte så läs på och använd buffning, solfjäder och ramsa. Men du måste veta exakt vad du gör och varför, annars blir han bara förvirrad.

Det hela ska leda till att det är DU som väcker honom och talar om när det är morgon. Han ska inte behöva hålla reda på det själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"