Hej! Jag är ny här på forumet och har en fråga om sömn på dagen. Vi har precis börjat med kuren och är nu inne på fjärde dagen. Nätterna har gått bra men dagslurarna är det lite mer problem med. Vår lilla Alma är 8 månader snart och har aldrig riktigt sovit på dagarna tidigare. Vårt schema ser ut så här: 7:00 Vakna, amning och frukost, 9:00-9:45 sova, 11:00 lunch, 12:30-14:30 sova, 14:30 mellanmål, 17:00 middag, 18:30 nattslurk, 19:00 sova.
Det jag undrar över hur vi ska lyckas att få henne att sova på dagen. Vi lägger henne utomhus i vagnen och vagnar för att hon ska somna. Första dagarna gick det rätt bra. Hon ville dock vakna tidigare än tänkt så vi fick hålla på en del och vagna. Nu på fjärde dagen är det svårare att få henne att somna och sova vidare. Vad kan vi göra?
undrar Almas mamma Susana
Krånglande sömn på dagen
Hej.
Såpass stora barn kan vara svåra att få att sova länge i vagnen. Hon behöver röra på sig i sömnen och har man inte en väldigt stor vagn så är det lätt att de vaknar efter 45 minuter. Alltså kan du ju ha förmiddagsluren i vagnen.
Det finns barn som sover alla lurar i vagn, men de behöver man ofta inte kura, de sover ändå.
Eftermiddagen tycker jag att du ska sköta som du sköter natten. I sängen med buff och ramsa tills det sitter felfritt.
Eftersom hon aldrig har sovit riktigt bra på dagarna så behöver hon ännu mer hjälp att komma till ro. Ditt lugn och din attityd är viktigast av allt.
/LO
Såpass stora barn kan vara svåra att få att sova länge i vagnen. Hon behöver röra på sig i sömnen och har man inte en väldigt stor vagn så är det lätt att de vaknar efter 45 minuter. Alltså kan du ju ha förmiddagsluren i vagnen.
Det finns barn som sover alla lurar i vagn, men de behöver man ofta inte kura, de sover ändå.
Eftermiddagen tycker jag att du ska sköta som du sköter natten. I sängen med buff och ramsa tills det sitter felfritt.
Eftersom hon aldrig har sovit riktigt bra på dagarna så behöver hon ännu mer hjälp att komma till ro. Ditt lugn och din attityd är viktigast av allt.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kuren är en process. Du har varit och är jätteduktig. Dra bara inga slutsatser av någonting alls än så länge. Fortsätt bara, håll tiderna, vagna när det behövs eller gör som LO föreslår, men helst bör du inte ändra någonting förrän uppfölljningsveckan är förbi
Vila på dina lagrar hittills, utfå från dem som självklara och ta itu med nästa stötesten, som väldigt ofta kan vara just både dagslurar och vargtimme; det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Helt normalt och tro mig, det går förbi
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för svaren! Måste bara berätta hur bra det har gått för oss trots allt. Vi började med kuren för fem dar sen. Första kvällen fick jag buffa i 15 min innan hon var lugn varpå jag gick ut med ramsa. Hon protesterade en del så jag ramsade lite då och då och gick in två gånger och buffade. Det tog en timme och en kvart tills hon sov. Jag förberedde mig på en lång natt av buffande och ramsande, men kl 7:00 på morgonen fick jag väcka henne! Hon hade inte vaknat en enda gång! Andra natten tog det en halvtimme att få henne att somna. Hon vaknade till tre gånger under natten men somnade om på 2 minuter med lite ramsande. Tredje kvällen tog Almas pappa över och då somnade hon på 10 minuter. Den natten vaknade hon också några gånger men det räckte med några ramsor innan hon somnade om igen. Så har det fortsatt. Vi är jätteglada över hur bra det har gått! Det enda som vi inte har fått att funka riktigt är som sagt dagslurarna. Det är Almas pappa som har skött dom eftersom jag jobbar på dagen. Idag blev det tydligen ännu värre med det. Han har också skickat in en fråga om det.
Vi tar gärna emot fler uppslag kring hur vi ska lyckas med det!
Hälsningar från en optimistisk mamma till Alma (och till Lea, snart tre år)
Vi tar gärna emot fler uppslag kring hur vi ska lyckas med det!
Hälsningar från en optimistisk mamma till Alma (och till Lea, snart tre år)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ni är tidigt i kuren och ska veta att det alltid är någonting som krånglar ett bra tag: antingen vargtimmen (4-6) eller någon av dagslurarna eller alla; det går förbi, men man får förstå att det är som att lära ett litet barn klockan eller ett nytt språk
Håll tiderna, var coola och odla Attityden av självklarhet, samt tänk på de andra sjutton beisarna som faktiskt vrålar som galningar. Varning alltså för överkoncentration
Och tänk på att det viktigaste inte är att lilla Alma sover varje minut hon "ska".Ge henne förutsättningarna och visa henne förtroendet att hantera dem
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022