Jag har ett barn på 4 månader som som ska lära sig att sova hela natten nu på torsdag. Vi lämnar storasyster och pappa hemma och åker ut till mormor i fyra nätter för största möjliga koncentration. Uppföljningsveckan tar vi hemma.
Jag har ganska många frågor som jag skulle vilja reda ut innan vi startar kuren. Hoppas du har tid att svara, det skulle verkligen underlätta. Som rubriken antyder handlar det inte om några tok-nätter med tjugo uppvakningar, utan om ett nöjt och glatt barn som sover hyfsat. Jag har däremot fått nog av avbruten sömn för min del...
Vi har redan ett schema, som jag föröker följa ganska strikt. Men det funkar ju inte alltid fullt ut... Så här ser det ut:
7.00 mat-amma (men då är brösten rätt tomma efter morgonens småätande), upp och umgås under frukost och dusch, storasyster till dagis (nu lämnar pappa men snart (när hon sover bättre...) ska jag lämna och fm-luren blir i vagnen ute)
9.00-9.45 sova 45 min
10.00 mat-amma + smakportioner (började denna vecka) social delaktighet och sånt
12.00-14.30 sova ute 2,5 h
14.30 mat-amma
16.00 hämta storasyster, hänga med på hennes lek, ligga och pula med saker på olika filtar
17.00-17.45 sova 45 min,
17.45-18.00 ligga och titta lite för sig själv
18.00 mat-amma
18.30 bad, nattkläder, mys
19.00 ersättning, ca 2 dl
20.00 sova natt 11 h (I den bästa av världar alltså. Vaknar ca två gånger för att äta och somnar sen om direkt. Andra gången somnar jag ofta med henne i sängen och då blir resten av natten dålig sömn och mycket småätande)
Nu till frågorna:
1. Är det ett problem att pappan inte är med från början? Det blir rent praktiskt svårt att ha med honom under kuren och jag tänkte helt enkelt berätta i detalj hur vi gjort så att han sen kan lägga. Borde han och mormor ha samma ramsa då?
2. Kan min mamma och jag byta av under natten, så att en utvilad mormor tar över när jag börjar krokna vid femtiden?
3. Jag har läst både Barnaboken, Sova hela natten och inlägg här på sajten. I Barnaboken beskrivs en mycket "enklare" version; att man helt enkelt vaggar barnet tills det somnar om när det vaknar och vill ha mat. Efter tre nätter sover det igenom. Men i den här metoden är det ju viktigt just att barnet inte somnar till vaggningen utan av sig självt. Nu sover min bebeis ganska bra redan, vaknar bara och äter två gånger per natt och somnar sen om. Man blir ju frestad att prova den enklare varianten... Några skäl att inte göra det?
4. Ännu en skillnad från boken är att där står det att en fyramånaders ska ha fyra mål per dag plus en kvällsslurk. Här står det fem mål. Jag har lagt ett schema med fyra mål och har svårt att få in ett femte om dagishämtning och familjeliv ska fungera. Hur göra? Och varför står det olika? Kan det vara så att barnen idag äter bara bröstmjölk/ersättning längre än de gjorde förut? Eller motsvarar "kvällsslurken" ett mål?
5. Klockan tolv somnar hon vanligtvis som en klocka, antingen på balkongen, på promenad eller i nödfall vid öppet fönster. Men ibland vaknar hon efter trekvart, särskilt under promenad eller om vi kommer in igen( alla dessa lager som måste på och av....). Då ligger hon för det mesta tyst och tittar i trekvart och somnar sen om efter ett gnäll eller två. Men är det för stökigt vaknar hon till och börjar protestera. Om hon ligger tyst, ska jag låta henne vara då? (Nu brukar jag fälla ner sufletten en stund om vi är ute och dra upp den igen när det börjar bli dags att somna om.) Om hon gnäller/skriker antar jag att man ska försöka trösta på plats precis som på natten?
6. Hon sover natt i en rymlig vagn med ett täcke ganska löst omkring sig och där brukar hon också ligga på fm och em-vilan. Middagsvilan tar hon i utevagnen (den rymliga går inte in i hissen) nerpackad som en kåldolme. Tror du att det är bättre att hon sover tupplurarna någon annanstans? Så att de inte förknippas med "nattvagnen"?
7. Vid em-vilan, som ska vara från 17-18, har hon svårt att somna och jag får ofta ta upp henne och amma henne till sömns. Kanske är hon för hungrig för att somna? Kan man ge ett "mellanmål" 16.30 tror du? Då har hon kanske lättare för att somna men det krockar inte med stora kvällsätandet som drar igång 18.
8. Jag är verkligen peppad inför torsdag och har börjat småsäga min ramsa när jag går ut ur rummet (på kvällen somnar hon oftast själv men efter att jag har varit inne flera gånger och hon gurglat glatt. Sen grymtar hon ilsket, jag lägger henne på sidan och klappar på henne och går sen ut. Då brukar hon somna). Kanske är det dumt att tjuvstarta med ramsan?
9. Min dotter låter ganska mycket i sömnen och hon låter framför allt mycket medans hon långsamt vaknar till. När ska jag studsa upp och börja ramsa/buffa/vagna? Det känns ju onödigt att störa henne om hon inte är riktigt vaken än.
Bästa hälsningar
Nina