Kura ett oskrikigt barn som sover rätt bra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tvåbarnsmamma08

Kura ett oskrikigt barn som sover rätt bra?

Inlägg av tvåbarnsmamma08 »

Hej!
Jag har ett barn på 4 månader som som ska lära sig att sova hela natten nu på torsdag. Vi lämnar storasyster och pappa hemma och åker ut till mormor i fyra nätter för största möjliga koncentration. Uppföljningsveckan tar vi hemma.

Jag har ganska många frågor som jag skulle vilja reda ut innan vi startar kuren. Hoppas du har tid att svara, det skulle verkligen underlätta. Som rubriken antyder handlar det inte om några tok-nätter med tjugo uppvakningar, utan om ett nöjt och glatt barn som sover hyfsat. Jag har däremot fått nog av avbruten sömn för min del...

Vi har redan ett schema, som jag föröker följa ganska strikt. Men det funkar ju inte alltid fullt ut... Så här ser det ut:

7.00 mat-amma (men då är brösten rätt tomma efter morgonens småätande), upp och umgås under frukost och dusch, storasyster till dagis (nu lämnar pappa men snart (när hon sover bättre...) ska jag lämna och fm-luren blir i vagnen ute)
9.00-9.45 sova 45 min
10.00 mat-amma + smakportioner (började denna vecka) social delaktighet och sånt
12.00-14.30 sova ute 2,5 h
14.30 mat-amma
16.00 hämta storasyster, hänga med på hennes lek, ligga och pula med saker på olika filtar
17.00-17.45 sova 45 min,
17.45-18.00 ligga och titta lite för sig själv
18.00 mat-amma
18.30 bad, nattkläder, mys
19.00 ersättning, ca 2 dl
20.00 sova natt 11 h (I den bästa av världar alltså. Vaknar ca två gånger för att äta och somnar sen om direkt. Andra gången somnar jag ofta med henne i sängen och då blir resten av natten dålig sömn och mycket småätande)

Nu till frågorna:

1. Är det ett problem att pappan inte är med från början? Det blir rent praktiskt svårt att ha med honom under kuren och jag tänkte helt enkelt berätta i detalj hur vi gjort så att han sen kan lägga. Borde han och mormor ha samma ramsa då?

2. Kan min mamma och jag byta av under natten, så att en utvilad mormor tar över när jag börjar krokna vid femtiden?

3. Jag har läst både Barnaboken, Sova hela natten och inlägg här på sajten. I Barnaboken beskrivs en mycket "enklare" version; att man helt enkelt vaggar barnet tills det somnar om när det vaknar och vill ha mat. Efter tre nätter sover det igenom. Men i den här metoden är det ju viktigt just att barnet inte somnar till vaggningen utan av sig självt. Nu sover min bebeis ganska bra redan, vaknar bara och äter två gånger per natt och somnar sen om. Man blir ju frestad att prova den enklare varianten... Några skäl att inte göra det?

4. Ännu en skillnad från boken är att där står det att en fyramånaders ska ha fyra mål per dag plus en kvällsslurk. Här står det fem mål. Jag har lagt ett schema med fyra mål och har svårt att få in ett femte om dagishämtning och familjeliv ska fungera. Hur göra? Och varför står det olika? Kan det vara så att barnen idag äter bara bröstmjölk/ersättning längre än de gjorde förut? Eller motsvarar "kvällsslurken" ett mål?

5. Klockan tolv somnar hon vanligtvis som en klocka, antingen på balkongen, på promenad eller i nödfall vid öppet fönster. Men ibland vaknar hon efter trekvart, särskilt under promenad eller om vi kommer in igen( alla dessa lager som måste på och av....). Då ligger hon för det mesta tyst och tittar i trekvart och somnar sen om efter ett gnäll eller två. Men är det för stökigt vaknar hon till och börjar protestera. Om hon ligger tyst, ska jag låta henne vara då? (Nu brukar jag fälla ner sufletten en stund om vi är ute och dra upp den igen när det börjar bli dags att somna om.) Om hon gnäller/skriker antar jag att man ska försöka trösta på plats precis som på natten?

6. Hon sover natt i en rymlig vagn med ett täcke ganska löst omkring sig och där brukar hon också ligga på fm och em-vilan. Middagsvilan tar hon i utevagnen (den rymliga går inte in i hissen) nerpackad som en kåldolme. Tror du att det är bättre att hon sover tupplurarna någon annanstans? Så att de inte förknippas med "nattvagnen"?

7. Vid em-vilan, som ska vara från 17-18, har hon svårt att somna och jag får ofta ta upp henne och amma henne till sömns. Kanske är hon för hungrig för att somna? Kan man ge ett "mellanmål" 16.30 tror du? Då har hon kanske lättare för att somna men det krockar inte med stora kvällsätandet som drar igång 18.

8. Jag är verkligen peppad inför torsdag och har börjat småsäga min ramsa när jag går ut ur rummet (på kvällen somnar hon oftast själv men efter att jag har varit inne flera gånger och hon gurglat glatt. Sen grymtar hon ilsket, jag lägger henne på sidan och klappar på henne och går sen ut. Då brukar hon somna). Kanske är det dumt att tjuvstarta med ramsan?

9. Min dotter låter ganska mycket i sömnen och hon låter framför allt mycket medans hon långsamt vaknar till. När ska jag studsa upp och börja ramsa/buffa/vagna? Det känns ju onödigt att störa henne om hon inte är riktigt vaken än.

Bästa hälsningar
Nina :)
mattias@hemekonomi.com

Inlägg av mattias@hemekonomi.com »

Hej!
Jag är ny på det här, har precis börjat kura vår 11-månaders. Men jag tänkte bara flika in att vår dotter började sova sämre efter 6 månaders ålder. Innan dess var det i stort sett inga problem med sömnen, ungefär som du beskriver. Så det kan nog vara en god idé att börja arbeta på barnets sovvanor redan nu så kanske det slipper bli en så jobbig brytning längre fram ifall situationen förvärras. Det var bara det lilla tipset jag hade. Hoppas någon kunnig svarar på dina andra frågor! =)
Stina
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej och välkommen :D

Skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
tvåbarnsmamma08 skrev: 1. Är det ett problem att pappan inte är med från början? Det blir rent praktiskt svårt att ha med honom under kuren och jag tänkte helt enkelt berätta i detalj hur vi gjort så att han sen kan lägga. Borde han och mormor ha samma ramsa då?

:idea: Den kvällen pappa tar över är du med och coachar. Bra om ni båda väcker tillsammans morgonen efter. Man kan ha olika ramsor men själv tycker jag att det är mest praktiskt att ha samma.

2. Kan min mamma och jag byta av under natten, så att en utvilad mormor tar över när jag börjar krokna vid femtiden?

:idea: Jag skulle ta hela natten själv. I vargtimman kan det bli en del stök och det är nog bra om du lär dig hantera dotterns reaktioner. Kan inte mormor hjälpa till dagen efter så du får vila då :?:

3. Jag har läst både Barnaboken, Sova hela natten och inlägg här på sajten. I Barnaboken beskrivs en mycket "enklare" version; att man helt enkelt vaggar barnet tills det somnar om när det vaknar och vill ha mat. Efter tre nätter sover det igenom. Men i den här metoden är det ju viktigt just att barnet inte somnar till vaggningen utan av sig självt. Nu sover min bebeis ganska bra redan, vaknar bara och äter två gånger per natt och somnar sen om. Man blir ju frestad att prova den enklare varianten... Några skäl att inte göra det?

:idea: I Barnaboken beskrivs "trenätterskuren". Det är ett sätt att få standardmodellade barn som inte sovit över nattmål att göra detta. Jag tycker att du skall köra enligt SHN-boken och och passa på att sätta ramsan riktigt ordentligt. Det har du nytta av i flera år framåt.

4. Ännu en skillnad från boken är att där står det att en fyramånaders ska ha fyra mål per dag plus en kvällsslurk. Här står det fem mål. Jag har lagt ett schema med fyra mål och har svårt att få in ett femte om dagishämtning och familjeliv ska fungera. Hur göra? Och varför står det olika? Kan det vara så att barnen idag äter bara bröstmjölk/ersättning längre än de gjorde förut? Eller motsvarar "kvällsslurken" ett mål?

:idea: Jag räknar 4 mål + kvällslurk som 5 mål.

5. Klockan tolv somnar hon vanligtvis som en klocka, antingen på balkongen, på promenad eller i nödfall vid öppet fönster. Men ibland vaknar hon efter trekvart, särskilt under promenad eller om vi kommer in igen( alla dessa lager som måste på och av....). Då ligger hon för det mesta tyst och tittar i trekvart och somnar sen om efter ett gnäll eller två. Men är det för stökigt vaknar hon till och börjar protestera. Om hon ligger tyst, ska jag låta henne vara då? (Nu brukar jag fälla ner sufletten en stund om vi är ute och dra upp den igen när det börjar bli dags att somna om.) Om hon gnäller/skriker antar jag att man ska försöka trösta på plats precis som på natten?

:idea: Sover hon på rygg :?: Många barn har svårt att sova längre än 45 min i sträck dagtid ifall de sover på rygg. Oavsett gäller det du själv skrev, att lugna (inte trösta) på plats. Passa på att sätta ramsan här också och backa successivt med de andra verktygen precis som på natten.

6. Hon sover natt i en rymlig vagn med ett täcke ganska löst omkring sig och där brukar hon också ligga på fm och em-vilan. Middagsvilan tar hon i utevagnen (den rymliga går inte in i hissen) nerpackad som en kåldolme. Tror du att det är bättre att hon sover tupplurarna någon annanstans? Så att de inte förknippas med "nattvagnen"?

:idea: Tycker inte det spelar någon som helst roll. Min yngsta dotter (4 mån) sover natt, fm och em i säng och långlur ute i vagn.

7. Vid em-vilan, som ska vara från 17-18, har hon svårt att somna och jag får ofta ta upp henne och amma henne till sömns. Kanske är hon för hungrig för att somna? Kan man ge ett "mellanmål" 16.30 tror du? Då har hon kanske lättare för att somna men det krockar inte med stora kvällsätandet som drar igång 18.

:idea: Jag tror på övertrötthet här. En del små kroknar förvånansvärt snabbt efter långa middagsluren. Om du ser till att under vakenpasset som följer mata så det står härliga till och sen lägger en halvtimma tidigare :?:

8. Jag är verkligen peppad inför torsdag och har börjat småsäga min ramsa när jag går ut ur rummet (på kvällen somnar hon oftast själv men efter att jag har varit inne flera gånger och hon gurglat glatt. Sen grymtar hon ilsket, jag lägger henne på sidan och klappar på henne och går sen ut. Då brukar hon somna). Kanske är det dumt att tjuvstarta med ramsan?

:idea: Introducera alla nyheter på en gång tycker jag. Spar ramsan till kurandet alltså.

9. Min dotter låter ganska mycket i sömnen och hon låter framför allt mycket medans hon långsamt vaknar till. När ska jag studsa upp och börja ramsa/buffa/vagna? Det känns ju onödigt att störa henne om hon inte är riktigt vaken än.

:idea: Första kurnatten skall du ge omedelbara svar men därefter avvaktar man mer. Du kommer att kära dig höra skillnad på om du behöver ingripa eller ej.

Bästa hälsningar
Nina :)
Två saker till:
:arrow: Ni har väl andningslarm :?:
:arrow: Har ni introducerat annan föda än bröstmjölk :?: Gröt eller välling till kvällen underlättar för den långa nattsömnen.

Önskar er varmt lycka till :D

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

mattias@hemekonomi.com skrev: Så det kan nog vara en god idé att börja arbeta på barnets sovvanor redan nu så kanske det slipper bli en så jobbig brytning längre fram ifall situationen förvärras. Det var bara det lilla tipset jag hade.
Jättebra synpunkt :thumbsup:
kiki

Inlägg av kiki »

tvåbarnsmamma08 skrev:Tack för utförliga svar på mina förra frågor. Bra tänkt att det kan bero på övertrötthet att em-luren blir knölig. Ska försöka tidigarelägga. Håller också med de som sade att det är viktigt att etablera sovvanor nu. Har en fyraåring som plötsligt börjat vakna alldeles för tidigt på morgonen och kroknar på em istället. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det mer än att ge henne möjlighet att sova (somnar nu ca 20.00 på kvällarna).

Nå, jag har ytterligare en fråga inför kuren på torsdag. Jag sover i samma rum som min 4-månaders och jag vaknar oftast vid minsta pip. Nu somnar hon ca 19.30 och vaknar första gången vid halv tolv. Kan jag sova tills dess, och gå upp och köra verktygen när hon börjar låta, eller finns det någon annan vits med att vaka? Särskilt som det inte verkar som en bra ide att byta av på morgonkvisten är det ju skönt om man får några timmar där...

Hälsningar
Nina!
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Nancy

Inlägg av Nancy »

Angående din fyraåring skulle jag nog köra en "minikur" där på morgonkvisten. Om du känner att du behöver hjälp med detta kan du starta en tråd på kurforum för äldre barn och få fina råd där :D

Din fråga om att få sova till natten för egen del får nog bli en samvetsfråga tror jag... :wink: Det står ju uttryckligen i SHN-boken att man inte skall räkna med någon sömn alls de första nätterna. Detta för att man verkligen skall kunna ge barnet omedelbara svar. Nu har ju du redan rutiner för din lilla så då tycker jag att det får spela in. Mitt förslag är att mormor sitter på pass under kvällen efter att lillan somnat och att mormor sen väcker dig i god tid innan det första nattstöket sätter in.

Jättebra att du ställer frågorna nu innan kurandet :D

Nancy
tvåbarnsmamma08

Bra tänkt med mormorvakt. Jag kör nog på det.
Tack för tips om minikur också, jag ska kolla upp det.
/Nina!
tvåbarnsmamma08

Förresten fungerade det väldigt bra att lägga henne en halvtimme tidigare på em. Tack!
Nancy

Inlägg av Nancy »

tvåbarnsmamma08 skrev:Förresten fungerade det väldigt bra att lägga henne en halvtimme tidigare på em. Tack!
Åh vad bra :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"