alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Ja, vi använder sempers magdroppar. Dem hjälper.

Jag har funderat på tillägg i den bemärkelsen att det skulle mätta mer än bröstmjölken. Men bvc-ssk sa att modersmjölksersättningen är precis den samma som bm alltså skulle det inte ha nån betydelse. Och jag vill ju helst helamma.
Läste på om nattmackan. Det är alltså precis samma som vanlig modersmjölksersättning fast vattnet är utbytt mot bröstmjölk?! Det där på L från hälsokosten kan väl inte ha nån mättande effekt- men kanske bra att ha i iaf. Men ska jag testa det så behöver jag väl inte springa och köpa det det första jag gör, tors mamma? Går det lika bra med Nan 1 ? (har det hemma).

Om natten inte funkar inatt är jag villig att prova nattmackan imorgon.

Iaf har jag proppat henne med bröstmjölk idag. Hon har gjort minst en långlur (lång tuttning) på favvobröstet per mål. Så hon har absolut fått i sig mer än vanligt. Jag har till och med trätt över en-timmesgränsen nån gång. Det är ju lite smidigt också när hon somnar, vilar, njuter eller vad hon nu gör vid bröstet för hon är minsann lite piggare och orkar med vakentiden efteråt bättre. Marginalkvartarna är borttagna!

Vi får se om det ger resultat under natten.

Sov gott!

Tack Elin för teet! Verkligen gulligt av dig!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det låter ju bra! :D HOPPAS natten blir bra!

Jag tror, men vet inte säkert, att Lactiplus är ungefär samma som sempers magdroppar.

Jag är övertygad om att ersättningen är lite mer mättande än bröstmjölk! Den är ju lite mer svårsmält och mättar därför bättre.

Ja nattmackan är modersmjölksersättning fast vattnet är utbytt mot bröstmjölk! Den ger alltså dubbla kalorier i samma portion, och dessutom påverkas inte amningen, eftersom man använder utpumpad mjölk. Skulle gärna ge nattmacka själv, men har inte mjölk och ork nog för pumpning! Nan1 går lika bra, det skiljer inte så mycket på Nan1 och 2.

Jag skulle också allra helst helammat och tyckte till en början det kändes jobbigt att ge tillägg, men nu känns det bara bra. Mysigt för pappa, bra att underhålla flaskvana (man blir inte oersättlig själv), och mer mättnad till kvällen. Jag ger ersättning som nattslurk och vid behov dagtid (nån dag då och då är hon extra hungrig och ber om mer efter båda brösten).

GOD NATT! :sleep:

PS. Vi överträder också timmesgränsen då och då. Känner inte att det är såååå noga. Annat kan komma emellan -typ 3-åring täckt av glitterlim :wink: :lol: och ibland verkar hon hungrig senare och då ger jag extra!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo Lactiplus tog jag istället för sempersmagdroppar, för de fanns inte då. Men dropparna går precis lika bra! :D

Japp, att pumpa mjölk så man vet det täcker hela dagsbehovet är liksom min tanke med nattmackan, jag ville också amma helt till varjepris, men inte på bekosntad av min sons mättnadskänsla och sömn. Så mätt, mättare, proppmättast och sömn, sömn, sömn kommer först, sen amma för mig. Men det är lätt att vara efterklok, hade jag haft facit i hand som jag har nu, hade jag börjat med nattmackan tidigare. Men han fick den från strax innan 3 mån. Och han sov hel natt på enbart nattmackan.

Men jag rekommenderar att man även samtidigt vid 4 mån introducerar smakisar, och gröt (gärna Hipps ekologiska) Jag gjorde även gröten på pumpad BM för kaloriernas skull. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

natten var något bättre en de två föregående. uppvak i 30 min vid 23.30. sen några gånger vid 02. ammade 03. morgonstrul igen kl 06.

hmm. står inför två alternativ tycker jag. antingen satsar jag på nattmackan ett par nätter och försöker hålla nattmålet till någonstans mellan 03-04, som tidigare, eller så tar jag upp och ammar ett extra nattmål vid 23. tror det skulle vara en bra tid med tanke på att hon vaknar runt 23.30.

nattmackan lockar eftersom vi strävar mot hela nätter och det är ju som elin skriver skönt att underhålla den delen. MEN jag tror inte det blir så poppis. speciellt inte om jag ska ge den som nattslurk. då är hon ju redan rätt så mätt. ska nog ge den som första dos kl 17.30 tills vi kommer igång i sånna fall.

sen är det ju meckit med flaskan tycker jag. enklare att bara servera tutten. ska diskutera med maken ikväll så får vi se...

pumpade ur en dl idag. efter hon ätit klart tänkte jag ta mer men då verkade det vara slut!!! va??? bröstet kändes inte tomt. kanske är därför hon kan ligga och snutta i 15 minuter utan problem på ett bröst nu. det kommer ingen mjölk efter ett tag. hon använder bröstet som napp??? men hon sväljer ju hela tiden. då måste det väl komma? eller är det saliv bara?

jag som trott jag har mjölk i överflöd??? (även om jag märkt att det minskat sen jag började dricka teet.)

kram!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Pumpen och barnet är inte samma sak. Hon är mycket mer effektiv, men visst kan det vara så att det stora flödet avtar även för henne.

När Edvard var tre månader så ammade jag ett fullt SM-mål vid fem, och fyllde på med båda tuttarna till kvällslurk. På det drog han sedan 100 ml nattmacka, så visst fanns det aptit kvar, oavsett vad jag trott. (Jag hade mjölk som en storbonde på skåneslätten)

Men jag slopade rätt snart nattmackan för det funkade exakt lika bra att tratta i ersättning där sist på kvällen, och då slapp jag pumpa. Huvudsaken var ju att nätterna blev prydliga igen. Jag tycker man gör barnet en otjänst om man inför ett nytt nattmål. De behöver sin obrutna sömn de med.

Liten fråga: Varför vill du helst helamma?
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jo, vi körde igång med nattmackan här ikväll. som jag mistänkte var inte flaskan speciellt populär. när maken försökt 10 minuter tog jag över och 10 minuter senare så accepterade hon den konstiga plastnappen och började suga. alldeles genomsvettig stackarn!
fick i henne 40 ml! det var väl ok för att vara första gången?

när hon tar flaskan utan protester tänkte jag ge den som nattslurk. 90-100 ml är det rimligt? ikväll fick hon flaskan före bröst 1. när jag sen la henne till bröstet sög hon sig fast ordentligt i 15 minuter! det har faktist blivit mycket mindre kräkningar också sedan hon tuttar längre stunder.

nu ska jag gå och pumpa ur lite till!

hoppas på en god nattsömn till oss alla!

kram.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra början, lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jätta bra start tycker jag :!: :D

Jag kämpade vid ALLA mål i tre veckor innan Havana äntligen tog flaskan ordentligt innan dess drack hon mellan 10-30ml.

90-100 ml tycker jag låter bra, men det kan bli mycket mer eller mindre beroende på hur matintaget under dagen varit.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ingen större skilnad inatt. jo, hon vaknade första gången senare inte förrän halv ett... maken påstar att hon var lättare att söva om men att han nog var uppe en 10 gånger fram till 03. sen tog jag upp och ammade vid halv fyra, tror jag.

några funderingar. förstår att standardtiden för nattmålet är 04. men om jag väljer 03 istället... för- och nackdelar? när hon så smoningom är en säker sovare som jag hoppas inte är allt för långt bort så kan jag ju åter igen ställa kl på 04. det kan hon väl inte märka om hon ändå sover? och nu när jag lägger runt 19-19.30 så har det ju gått 8 timmar till kl 03. iofs är hon ju närmare 3 månader och ska fixa 10 timmar nu...

funderar också på om alla uppvak kan bero på för mycket sömn dagtid? tror ni det är dags att dra ner på någon lur. som det är nu har hon ju 12+1,5+2+1,5 men vaknar gärna efter 45 min-1h på båda 1,5 timmes passen.

gav bm i flaska nu på mål 2. hon tog den direkt och 50 ml fick hon i sig lätt som en plätt! :wink:

kram

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Bra jobbat med flaskan!
Det är bara att kämpa på och förr eller senare så går det :wink:

Du kan absolut flytta nattmålet till 03, dock har de flesta just kl.04 eftersom vargtimmen ligger då.

Men passar det er bättre som sagt så kör på!

Jag tycker det låter som att det är dax att dra ner på sömn. Skarvarna och de många uppvaken är två tydliga tecken på att det är så.

Kan säga att vi är i precis samma position som ni, men inatt ska vi backa helt och hållet, min andra hälft har klart öververktygat och nu är det nog med det!
Endast skak vid kris om man säger :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

inatt sov hon utan ett pip hela natten med amning kl 03!

och ingen nattmacka blev det heller. försökte ge den kl 19 som kvällsslurk men hon blev hysterisk- jag gav mig inte förrän efter 40 minuter. stackars liten. har haft dåligt samvete hela natten. troligen var hon mätt.

provade ge flaskan nu på fm igen och det var inga som helst protester. stackars liten. jag känner mig som en sån dålig mor som inte lyssnade på henne igår.

så, ska jag fortsätta med nattmackan? ge den ibörjan på sista målet då hon är verkligt hungrig eller ska vi försöka utan- det verkar ju gå det med. hennes kropp har kankse fattat att vi trattar i mer mat under dagen nu så man kan sova hela natten! fast jag tänker en gång- ingen gång. vill nog se att det håller i sig ett par nätter innan jag vågar tro att nätterna satt sig.

kramar!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och supergrattis! =D>

Erbjuda kan man ju alltid göra, det är ju inte som om hon blev tvångsmatad, bara rjält trugad. :wink: Så det du kan göra är att erbjuda, vissa dagar kanske hon tar något och andra inget.

Tor kunde äta allt från 20ml till 120ml som kvällsslurk allt beroende på hur mycket dagen hade att erbjuda. Så tänk älskvärd trugning en stund, du lär dig se signalerna för en proppmätt bebis snart. 8) :D
Tor 2006

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Å vad kul \:D/

Jätte bra jobbat =D>

Håller helt med TorsMamma, erbjud nattmackan :)

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

HÄRLIGT! =D> :heart:

Hoppas det fortsätter så bra! :thumbsup:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Natten gick bra! Lite smågnissel vid 06. Hurra! :)

Dock hade jag missat att dricka ordentligt med amningste i förrgår så hon hade mer ont i magen än vanligt vilket störde daglurarna. Så nu dricker jag te till både frukost, middag, lunch och däremellan! Håller mig till weleda! Himalaya tyckte jag smakade för mycket ingefära... :roll:

Dock vägrar hon flaskan nu. Ville absolut inte igår kväll trots att hon var hungrig. Blev så tacksam när jag till slut serverade bröstet...

Ok tänkte jag. Det är bara på kvällen hon inte vill. Så jag testade imorse igen nu med NAN i bröstmjölken. Och se- då blev det tvärstopp igen!

Ska prova en sista gång med bara bröstmjölk nu på em. För att se om min teori håller.

Jag tar nog ett uppehåll ett tag med flaskan och så får vi se om nätterna blir oroliga igen. Då gör vi ett nytt försök.

Har det blivit bättre hos er Johanna?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"