Fråga inför kurning. Först nätterna sed

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinpelin

Fråga inför kurning. Först nätterna sed

Inlägg av Elinpelin »

Lille Axel 7 månader ska (hoppas och tror jag!) få hjälp av oss att börja sova ordentligt på nätterna. Nu är det en hel del uppvaknaden då han vill ha bröstet för att somna om.

Jag tänker göra upp ett schema för dagarna med mat och sovtider. Så som det ser ut nu så sover han vanligtvis 1 tim och 20 min på fm och 1 tim och 20 min på eftermiddagen. Ibland blir eftermiddagsluren "halv", alltså bara 40 minuter. Ofta har han då fått bröstet, somnat om och sovit ytterligare 40 minuter. Detta eftersom han alldeles tydligt velat sova mer.

Jag har läst på om nätterna. Det blir vakning, buffning och ramsor har jag förstått. Jag har också förstått att det är viktigt att hålla fast vid sitt dagsschema.

Men det jag undrar är om man ska sätta igång med ramsor och buffning även dagtid PÅ EN GÅNG. Eller om man ska låta nattritualen sätta sig först. Jag är rädd att jag snurrar till den ganska fina rytm han trots allt har på dagarna om jag börjar ge mig på dagarna och nätterna samtidigt. Ska jag istället fortsätta som vanligt, d.v.s. amma till sömns på dagarna, tills nattningarna sitter och han börjat sova mer sammanhängande nätter? Och sedan angripa även dagarna?

En annan fråga. Jag misstänker att lilleman får i sig för lite mat om dagarna. Han ökar i vikt och så men eftersom han krypkravlar som attan - och nog gör av med en hel del energi - samtidigt som han börjat sova sämre på nätterna (vaknar nu flera ggr per natt, var och varannan timme och vill snutta - tidigare vaknade han 2 ggr/natt) så misstänker jag att han kan behöva mer mat. Då undrar jag, ska jag börja med att lägga till mer "riktig" mat (förutom amningen) INNAN jag kör igång med kuren? Vill ju inte att han ska vara hungrig!

Det är stora förändringar på gång! Sova i egen säng, somna utan amning, sluta äta på natten... Jag är lite rådd att han faktiskt ska vara hungrig på nätterna (vissa av tillfällena han vaknar småsnuttar han bara för att somna om, men ibland äter han riktiga mål på natten - ofta runt 00 och 03). Och jag är rädd att jag om jag tror att han är hungrig ska få svårt att stå emot att ge honom bröstet. Jag vill försäkra mig om att han verkligen får tllräckligt med mat på dagen.

Någrta undringar från mig...som är lite nervös men mycket förhoppningsfull att min lille son ska få sova gott.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Några förslag och råd.

Amma honom inte till sömns. Inte på dagarna heller. Han ska ha mat på regelbundna tider och inget där emellan. Du ska se att efter ett par tre nätter med god sömn kommer han att börja äta mer (om han behöver mer mat), på de tider som han får mat. Ge honom så mycket det går ner. Förslagsvis mat ett mål, gröt ett mål och amning tre mål, inkl nattslurk.

Så jag tror inte att dagarna kommer att strula så värst mycket när han vet vad som gäller.

Schemat ska hållas (fråga i din tidigare tråd) till punkt och pricka med en kvarts marginal åt båda hållen. Det gäller mat och sömn, framför allt. Även social delaktighet och utevistelse är bra att ha schemalagd, men inte lika nödvändigt. När du sedan har infört det och tänker tillbaka kommer du att undra hur du kunde hålla ordning på allt. Hur mycket han har sovit när han har ätit vad och så vidare.

Jag tänkte på när du sa att han oftast bara snuttar på natten, men ibland äter ett riktigt mål. När det gäller mig så är jag sådan att det ofta räcker med en kvällsmacka innan jag ska sova, men serveras det trerätters middag kan jag få i mig det också. Inte för att det behövs utan för att det serveras och är gott. Jag tror att det är så med nattsuddare också. Det serveras och det är gott, därför äter de.

Det behövs mer attityd (att du inte visar det här är ok, man måste få ställa frågor :lol: ) men du måste vara säker på att du gör rätt gentemot Axel. Han får inte ens se en antydan av osäkerhet hos dig, för det kommer att göra honom totalförvirrad. När han märker att du vet vad du gör och har bestämt dig för att ta kommandot i familjen kommer han att reagera med lättnad.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack för svar.

Du menar alltså att jag inte ska amma till sömns på dagtid heller (att jag ska sluta med det förstår jag, men jag funderade över om det var bäst att börja med att ta bort amma-till-sömns på nätterna först). Jag förstår att jag inte ska stoppa in fler mål mat än planerat men tänkte att ett par av målen kunde planeras i anslutning till sovpassen till att börja med...

Men om jag förstått ditt svar rätt så tycker du att dagamningen till sömns ska bort samtidigt som kuren börjar. Ej heller vagga-till-sömns eller nappa-till-sömns på dagtid utan buffning och ramsa där med redan från start?

Förstår ni hur jag menar? Man ska alltså inte låta nätterna "sätta sig" först innan man ger sig på dagarna? Min lillkille är ju helt ovan att somna på egen hand dag som natt.

Jodå jag ska jobba på attityden... :) Jag lovar!
Bästa sättet verkar vara att läsa på. Så det gör jag nu. Jag har Barnaboken + infon från hemsidan. Tror ni jag behöver senaste boken också innan jag kör igång?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Jag tycker att du ska köra rakt av dag och natt. Jag tror att det annars kan bli lätt förvirrat för både dig och honom. Han ska inte förknippa amning med sömn och definitivt inte mitt i ett sovpass. Du kan ju däremot välja att lägga ett amningsmål direkt innan du lägger honom även på dagen.

Och om han har napp nu och du tar bort den (vilket jag starkt rekommenderar) ska den definitivt bort helt.

Vad du menar med vagga till sömns vet jag inte, men tanken är ju att han ska somna själv. Inte samtidigt som han vaggas eller vagnas eller buffas. Det används för att få honom till ro. Somna måste han göra själv.

Att säga att du inte behöver SHN-boken vågar jag inte här :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

:D Klart du behöver SHN-boken :lol: :lol: :lol:

Nåja, hm, det behöver du kanske inte, men du måste vara bättre påläst. Då ser du t ex att man inleder kuren på kvällen, till första natten. Då har man gjort sitt schema, genomtänkt och noga. Eftersom hela idén medSHN-kuren är att barnet ska somna själv och kunna somna om själv, kan man inte fortsätta söva på dagarna. Då funkar inte nätterna heller.

Däremot kan du göra som LO säger och ge mat precis innan sovpassen, men det betyder fortarande inte att han ska somna vid bröstet. Han ska läggas mätt men vid medvetande :!:

Det enklaste är att ta SHN-kuren rakt av precis som det står i Lathunden och inte snegla på det som funkade förut, eller funkar nu men kanske inte funkar sedan, etc. Man ser varken bakåt eller åt sidorna. Man genomför kuren till god sömn för alla parter :lol: Och räknar med att det får snubblas lite på vägen, men vägen går FRAMÅT :D Läs, snälla, läs ALLT :idea: Inte bara vad andra skrivit som kurar/kurat utan hur kuren fungerar. Så att du vet exakt vad du gör och varför, när du kommer så långt :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack för svar!

Boken ska inhandlas så fort barnbidraget kommer... :D Hur jag än buffar på mina lår så får jag inte riktigt till det så jag behöver nog en instruktions-dvd. Och jag ska läsa, läsa, läsa jag lovar! Jag var nog lite för ivrig att komma igång men inser att jag måste läsa på noga innan, och attityden, attityden... Hoppas att den kommer med mer kunskap.

Ja precis som du skriver Anna så är väl faran att man (jag) angriper nätterna som inte funkar och struntar i dagarna som man (jag) tycker funkar. Men för honom blir det väl förstås snurrigt att få amma till sömns på dagarna men inte på nätterna.

Men hua...Lite läskigt är det att vända allt på ända på en gång.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"