RAPPORT-tredje natten för Arvids kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

RAPPORT-tredje natten för Arvids kur

Inlägg av Gäst »

Hej!
I natt, tredje natten, sov han från 19.30 till 06.00! Jag låg vaken mellan 4 och 6 och undrade varför inte ungen vaknade, hade han tuppat av eller..?? Ilska och ledsenhet mellan 6-6.30, men det går väl också bort om man följer denna undergörande magic-metod.
Vi som hade problem med nattslurken; han har ammat eller ätit välling eller BÅDE OCH på kvällarna.Buffningen är endast kristilldelning nu, så det gick bra att ta bort den! Insomnandet har tagit 50, 6, resp. 20 minuter de tre kvällarna. Uppvaknandena har varit ca 10-15 de två första, och endast 1 kort i natt!
Vi är beredda på bakslag, får se vad som händer i natt.

:?: En fråga: kan man göra en liten schemaändring mitt i kuren? Nu när han sover bättre vill han förstås inte sova 9 längre utan 9.30. Kan man göra en sån mindre förskjutning, om inte den totala sömntiden påverkas? Schemat nu ser ut som följer::?:

6.30 väckning
6.45 välling på sked
8.30 amning (han myser och somnar vid bröstet, ett litet "brott" som jag unnar oss efter våra amningsbekymmer)
9.00-10.00 sovis
11.30 lunch
13.30-15.00 sovis
15.00 gröt
17.30 middag
19.15 nattslurk
19.30 sova natt

Sammanlagd sovtid blir 13.5 timmar, en halvtimme mindre än han "bör". Jag tror nog detta schema behöver justeras, dels för att sovtiderna ska skjutas fram något, dels för att spannet mellan måltiderna är lite ojämnt.

Några synpunkter?

Ett mycket glatt och nästan utsövt hej från Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS :lol: Snyggt jobbat, pris och beröm :lol:

Hur gammal är lille Arvid :?: Behöver stå synligt, underlättar kolossalt :wink:

Gå inte och vänta på bakslag; kommer det så kommer det och då vet ni vad ni ska göra. Men man behöver inte bjuda in det :evil: så ut med vargen :D Prisa och beröm er själva alla tre :lol: och fortsätt, fortsätt :!: Läs på, ladda, odla Attityden och gläds, gläds :idea: Nu ska ni bara UTGÅ från att lilla älsklingen NATURLIGTVIS kommer att fortsätta sova som en dröm. Allt annat är bara konstigt :shock: och gör er lätt förvånade, inte oroliga ett dugg :!:

Nej. ändra inte schemat i stor stil mitt i alltihop. Använd marginalkvartarna, bara. Det märker han inte. Em kvart kan man alltså lägga på när det verkar behövas, och till kvällen t o m en halvtimmes tidigare läggning (men bara då). Det märker han inte heller.

Vidare rapporter emotses :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tack för svar! Glömde åldern; han är 10 månader och 10 dagar.
Idag på dagen har han sovit lite lite, ett lite för rörigt program tror jag. Underlättar verkligen om man bara kan fokusera på detta ett tag!!
vänlig hälsning från
:) Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Åsa.
Härlig rapport!
Jag förstår att du unnar honom att somna vid bröstet. Tyvärr kan en sådan liten insomning vara det som gör att hon har svårt att somna igen klockan 9. Det kan få honom att känna sig utvilad tillräckligt länge för att strula till förmiddagssömnen.

Det är bara en tanke.

Eller är det så att du ammar en halvtimme och han somnar och du lägger honom att sova kl 9. Är det så? Så måste du ju mena... Tänkte inte på det :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, så är det. Att vi ammar/myser/busar från ca 8.45-9.15 tills han slocknar. Men det kanske inte är så bra, det är bara så himla mysigt..
För andra dagen i rad (3:e och 4:e natten) har han vaknat 6 resp. 5.30 och GRÅTIT (0,5-1 för tidigt). Idag kunde han inte ens somna om utan vi fick ta upp honom en halvtimme för sent i en micropaus efter lång buffning. Fjärde natten hade också fler uppvak än tredje, korta dock.
Det känns jobbigt med dessa ledsna morgnar och jag har läst att många har det på liknande vis...Det är bara att fortsätta väl?
Igår var också en konstig dag. Han sov kort bägge lurarna och vägrade äta. Han har ju alltid varit svårmatad med purén, och nu tycker han plötsligt att han ska äta själv (ris, pasta, korv, ärtor...), men får ju inte in nånting och tröttnar snabbt på det med. Huvudet bortvänt hela tiden, suck... :x De två första kurdagarna däremot åt han jättemycket.
Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är trött nu :shock: och då står kanske inte aptitet på topp (längre). Ha lite mer tålamod och lite mer förtroende för honom :!: Du måste försöka se kuren som en process, inte som ett tåg på räls :roll:

Se mitt svar till Susana.

Och det "himla mysiga" ska du sköta med honom vaken. Han ska inte "slockna" på det utan somna själv. Minns att sömnen är hans egen :!: Hur gärna du än vill och hur mysigt du än tycker det vore, kan du inte sova åt honom.

Tack, LO, den alltid kloka LO :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
det är så fantastiskt att få svar hela tiden. Att fråga och få svar- och bättre svar än någonsin på BVC.
Jag ville bara fortsätta rapporten om de sista dagarna. Vi är nu inne på natt 6. Jag vill säga Anna att jag verkligen har förtroende för att detta är en process, och jag blir otroligt lycklig för varje förbättring. Och det är inga små saker som händer!! Killen, som har amningsvägrat sedan han var 10 veckor efter alla infektioner, och som fått ammas sovande till han var 6-7 månader när puréandet kom igång, har börjat amma glupskt och klarvaken. Det går liksom inte att förklara i ord hur j-a otroligt det känns. I och för sig var det på väg, han har blivit mer och mer lugn under sommaren, men med kuren släppte allt! Han får nu en slurk efter målen för att vi tycker det är mysigt, han gnyr och kastar sig över bröstet.
Och sömnen; natt 5 (inatt) var bra igen, ett par korta uppvak bara. I morse var han heller inte lika ledsen, han svarar verkligen på "verktygen" och vi tror att vi ska kunna förlänga morgonen ännu mer på sikt (nu är natten bara 19.30-6.30). I morse gjorde pappa en lång solfjäder just när gnölet började, så att han aldrig hetsade upp sig. Sen korta ramsor...
Och aptiten: förrgår och halva igår var verkligen inte bra, men han var lös i magen så det förklarade nog saken. Idag har han ätit bra, som en unge ska, medveten på ett helt nytt sätt. Sättet han äter på, mular in en halv potatis, små tomater, stoppar in någon sked här och där själv är nytt och underbart. Det ska vara bitar (stora) och han ska äta själv (men jag måste fortfarande smyga in lite skedar för att fylla på..).
Och. Insomnandet vid bröstet. Det får vara kvar så länge, faktiskt. Tills jag känner att vi stagnerar men just nu går allt i raketfart framåt.
Tack och hej från
Åsa :) :) :)
Morsan

Inlägg av Morsan »

Bra jobbat!
Vi har natt 19.30 till 06.00/06.15 och Leonard är elva månader, ett tag efter kuren kan du börja fundera på vad som passar er bäst. /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :D Pris och beröm :D Det låter som en MYCKET lycklig ung man :lol:

Och det låter som rätt lyckliga ömma föräldrar också :lol: :lol:

Ljuv musik för mina öron :-({|=
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack!
Efter ännu en ostörd natt...
Morsan, jag är nyfiken på hur Leonard sover på dagen. Arvid får ihop ca 12.5 h totalt nu, men jag tror som du skriver att vi kan justera efter ett par uppföljningsveckor.
Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Och hur har vi det med monsieur :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för frågan!
Jo, han sover säkert mellan 19.15- 19.30 till 5.50-6.00. Inte ett pip de senaste nätterna, underbart!! Som jag skrivit tidigare har förbättringarna blivit tydliga, glad, nöjd, äter bättre men med visst trugande (det kan jag acceptera), ammar nöjt ett par gänger om dagen. Så vi har det bra.
Det som är svårigheten just nu är att få ihop timmarna, vi har stannat på 12,5 h. Jag har läst dina svar Anna på så många platser så jag vet vad som gäller, men vi får honom helt enkelt inte att sova till 6.30, sova 1 h på morgonen och 1,5 på eftermiddagen.
Ett krux är att jag har andra tider än hans att rätta mig efter. Storebror 4,5 hämtas på dagis kl 15, och då måste han ha sovit även om jag nog skulle behöva förlägga luren något senare...Ett par dagar har jag gått 1,5 timme på em fast han vaknat efter 40 minuter...
Vi förlängde just natten på kvällen för att få en halvtimme till i den änden, och det funkade bra. Dock har dagslurarna blivit något kortare efter det. Kan det vara så att han är "nöjd" så här?? "Måste" alla snart 11-månaders sova 14 h?
Tack igen Anna för ditt otroliga engagemang och fantastiska kunskap.
Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ville bara tillägga att han naturligtvis är kvar i sängen till 6.30 på morgnarna, men ibland tas upp en marginalkvart tidigare.
Vid eftermiddagsluren i vagnen säger jag sov gott, går bestämt med skynket för suffletten, han ligger ner i mörkret men somnar inte om.
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"