Helt helt ny

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mammassaga
Kontakt:

Inlägg av mammassaga »

Tack för hjälpen. Gällande attityden så beror det nog på de jobbiga nätterna vi hade med storasyster då hon var yngre och den jobbiga perioden vi haft med killarna nu med matning en gång i timmen osv. Man vill ju få dagen att rulla på och inte vara helt slutkörd som människa.:)
Barn ska vara roligt!

Är superglad att jag hittade forumet:)
TorsMamma skrev:Hej, ändra och ändra.... du får titta så de inte söker ansiktet till rösten när du ramsar, för normalt sett så introducerar vi inte ramsan som "verktyg" förrän vid 4 mån. Men om de inte lyfter på huvudet så kan du som jag använda ramsan lite som du gör som ett komplement till de andra verktygen. :wink:

Dock, sägs ramsan ALLTID x4, som ett fyrfaldigt leve, HURRA! HURRA! HURRA! HURRAAAAAA!!!!!! (alltså inte 2 faldigt om man säger. :lol: )

För övrigt är jag GRYMT imponerad av din attityd och hur du sköter dig, MYCKET MÅLMEDVETET och det är bra. Tänk bara på att "vägen till rom är inte alltid spikrak" 8)
Killarna föddes 11/10 i vecka 35+5. Dom vägde 2560 resp 2600 och var 48 rep. 49 cm långa.
mammassaga
Kontakt:

Inlägg av mammassaga »

Nu behöver jag lite hjälp! Killarna har börjar med 2-2 nu. Det funkar kanon. MEN dom VÄGRAR somna på kvällarna! Det är så tröttsamt när de skriker å skriker och verkligen gör allt för att hålla sig vakna. vad gör man? har provat vagna dom (trots ont om plats men det gick även om det va tajt) och buffa irumpan men inget funkar. Vad gör jag fel?
Killarna föddes 11/10 i vecka 35+5. Dom vägde 2560 resp 2600 och var 48 rep. 49 cm långa.
Elle

Inlägg av Elle »

Hur ser det ut med vaken- och sovtid under dagen? Övertrötta? Går det ner lite mer mat?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammassaga
Kontakt:

Inlägg av mammassaga »

Dom 'är vakna 2 timmar, sover 2 timmar osv på dagtid och det funkar rätt så bra. Övertrötta är mycket möjligt. Mat brukar det vara stopp med

Elle skrev:Hur ser det ut med vaken- och sovtid under dagen? Övertrötta? Går det ner lite mer mat?

Elle

Inlägg av Elle »

Mammasaga, jag vill säga varmt välkommen till oss och grattis till era två juveler :heart: Vilket klokt beslut att låta storasyster vara hemma med er!

Hur ser era dagar ut? Det är ganska vanligt att juvelerna bara orkar ett kortare pass vaket på morgonen kanske bara 1-1,5 tim innan de behöver sova. Medans de ofta orkar 2 tim pass under dagen och tom 2,5-3 tim vaken sista passet innan natten, men med en 20 min lur mitt i det passet. Så erbjud mat, mat och mera mat under måltiden som varar ca 1,5 tim, de pass de orkar så fyller du på med ca en halvtimme passiv social delaktighet innan det är dags att sova. Jobba så dagen igenom och håll koll på vaken- och sömntiden som bör vara ca 7,5 tim/16,5 tim på ett dygn. Ofta hjälps juvelerna av en kortare lur sista vakenpasset för att orka nattslurk och mys innan natten.

NJUT av varandra!
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammassaga
Kontakt:

Inlägg av mammassaga »

Hej hej!
Var längesen jag skrev här men vill bara skriva att med hjälp av denna sidan och barnaboken så har vi fått en helt underbar tillvaro!
Killarna sover från 20 - 08 med en liten "nattmatning" runt 5 ibland (alltså inte varje natt).
Jag är super nöjd med detta! Tack för all hjälp!

Elle skrev:Mammasaga, jag vill säga varmt välkommen till oss och grattis till era två juveler :heart: Vilket klokt beslut att låta storasyster vara hemma med er!

Hur ser era dagar ut? Det är ganska vanligt att juvelerna bara orkar ett kortare pass vaket på morgonen kanske bara 1-1,5 tim innan de behöver sova. Medans de ofta orkar 2 tim pass under dagen och tom 2,5-3 tim vaken sista passet innan natten, men med en 20 min lur mitt i det passet. Så erbjud mat, mat och mera mat under måltiden som varar ca 1,5 tim, de pass de orkar så fyller du på med ca en halvtimme passiv social delaktighet innan det är dags att sova. Jobba så dagen igenom och håll koll på vaken- och sömntiden som bör vara ca 7,5 tim/16,5 tim på ett dygn. Ofta hjälps juvelerna av en kortare lur sista vakenpasset för att orka nattslurk och mys innan natten.

NJUT av varandra!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Vad härligt att det går så bra och att ni kan njuta utav varandra och tillvaron :heart: :heart: :heart:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir för er skull Mammasaga. Hoppas flytten har gått bra.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"