Hej hej!
Nu har vår lillkille gått in i det som brukar kallas för 8-9-månaderskrisen.
Kinkigare, upprörd när man lämnar rummet och svårare att somna in.
Det hör till regel snarare än undantag att det tar 10-15 minuter för honom att somna in nuförtiden.
Med vetskap om det (och att storsyrran kom hem med influensan i förrgår, så nu väntar vi bara på att det ska bryta ut hos oss alla!) så känns det som om det vore snällt att lägga honom lite tidigare, motsvarande 10-15 minuter så att han somnar på sitt klockslag.
Jag vill bara dubbelkolla att det inte ställer till något för hans sovklocka - för visst är det egentligen insomningstider vi pratar om när vi skriver ut våra scheman, inte läggtider?
Och såhär i förebyggande syfte - har någon av er kloka några husmorstips till en influensasjuk?
Tack på förhand,
Simon, pappa till älskade Julian
Den där berömda marginalen....
Den där berömda marginalen....
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
-
Kantarella
Det var en oklart ställd fråga, jag håller med. Eller kanske helt korkad!
Men jag försöker en gång till ändå:
Enligt vårt schema så går vi ju och lägger honom efter bestämda tider för att då ge honom förutsättningar att sova. Han har vant sig vid att läggdgags på morgonen tex är halvnio. Nu är vår plan, eftersom han tar sina 10-15 minuter på sig att somna, att lägga honom 10-15 minuter tidigare vid varje sovtillfälle tills han hittar ut ur sin 8-9månaderskris. Jag vill nu bara kolla (eftersom det här kan hålla på några veckor, har jag hört) att vi då inte ställer till något med schemat när han väl kommer ur sin kris.
Hoppas det är lättare att förstå nu. Och tack för snabbt svar!
Simon
Men jag försöker en gång till ändå:
Enligt vårt schema så går vi ju och lägger honom efter bestämda tider för att då ge honom förutsättningar att sova. Han har vant sig vid att läggdgags på morgonen tex är halvnio. Nu är vår plan, eftersom han tar sina 10-15 minuter på sig att somna, att lägga honom 10-15 minuter tidigare vid varje sovtillfälle tills han hittar ut ur sin 8-9månaderskris. Jag vill nu bara kolla (eftersom det här kan hålla på några veckor, har jag hört) att vi då inte ställer till något med schemat när han väl kommer ur sin kris.
Hoppas det är lättare att förstå nu. Och tack för snabbt svar!
Simon
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
Hej!
Jag kan inte svara på hur man "ska" göra, men såhär gör vi:
Tar det tio minuter att somna på en lur får hon sova 10 min längre och som mest 15 minuter längre. Ibland lägger vi tidigare om vi vet att vi måste ta upp tidigare om vi ska iväg på något, men vid fm-luren fungerade det aldrig för oss att lägga tidigare, hon var helt enkelt inte tillräckligt trött. Tror ni får känna efter vad som passar er bäst!
Jag kan inte svara på hur man "ska" göra, men såhär gör vi:
Tar det tio minuter att somna på en lur får hon sova 10 min längre och som mest 15 minuter längre. Ibland lägger vi tidigare om vi vet att vi måste ta upp tidigare om vi ska iväg på något, men vid fm-luren fungerade det aldrig för oss att lägga tidigare, hon var helt enkelt inte tillräckligt trött. Tror ni får känna efter vad som passar er bäst!