Jag har börjat kurningen och har fått vissa positiva och några negativa effekter.
Lillans dagssömn är mycket bättre, hon sover nu tre pass om dagen. Nattsömnen däremot har blivit sämre. Tidigare vaknade hon en gång på natten för mat (från flaska) och somnade sedan om inom tio minuter. Nu när hon inte får flaskan är hon vaken två-tre timmar!! Grejen med kuren är ju att de ska få bättre nattsömn, men på det här viset får ju min dotter mycket sämre sömn. Det känns inte alls bra.
Jag har använt mig av buffning och ramsa i tre dagar nu. Min dotter är 20 veckor gammal, är det kanske för tidigt att ta bort sista nattmålet? Hon sover i regel sex timmar i sträck på natten, vaknar för mat och somnar om i ytterligare sex timmar.
Jag ger bara ersättning samt puré (ammar alltså inte) och ska nu börja med ett grötmål om dagen också.
Schemat ser ut så här:
Vakna, mat 7:30
Sova (+ liten liten slurk från flaskan) 9:30-11
Lunch (puré): 11:15
Sova: 13-14
Gröt: 14
Sova: 16-17
Mat: 17:15
Mat (välling), sova natt: 19:30
Frågor om kuren
-
trollmamman
Frågor om kuren
Min dotter kom till världen den 17:e augusti - 08, en vecka efter beräknat datum. Jag gick alltså 41 fulla veckor.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Frågor om kuren
trollmamman skrev: Nu när hon inte får flaskan är hon vaken två-tre timmar!! Grejen med kuren är ju att de ska få bättre nattsömn, men på det här viset får ju min dotter mycket sämre sömn. Det känns inte alls bra.
Jag har använt mig av buffning och ramsa i tre dagar nu.
Tänk efter vad du vill - egentligen. Du är osäker; "det känns inte alls bra". Detta överför du direkt till lilla barnet, som omedelbart uppfattar budskapet: "det känns inte alls bra".
Osäkerhet är motsatsen till säkerhet. Du måste alltså skjuta dina egna orosvargar först, om man säger, för att kunna förmedla säkerhet till ditt lilla barn. Läs gärna krönikan "Säkerhet är trygghet"
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
trollmamman
Tack för svar.
Jo jag förstår ju att det är viktigt med attityden. Men jag trodde från början att de skulle sova bättre och bättre för varje dag, inte sämre och sämre. Det som inte känns bra för mig är att min dotter nu plötsligt är vaken flera timmar i sträck på natten vilket hon aldrig varit förut.
Nu har fjärde natten gått och även den slutade med vakentid i tre timmar. Det är som att hon börjat köra nattklubb, fast utan att ta igen sömnen på dagen. Eller det kanske hon gör, för nu sover hon ju tre pass på dagen precis som hon egentligen ska fast hon inte kunde tidigare.
Jag kan i alla fall konstatera att buffningen inte fungerar, hon blir mer och mer irriterad av den för varje natt och hon vaknar mer av den än lugnar ner sig.
Ett problem för mig är också att jag inte har någon som löser av mig så jag får inte sova något på dagarna heller (eller på natten numer). Efter fyra sådana här nätter börjar jag bli helt slutkörd och vet inte hur länge till jag orkar. Då är det svårt att vara bestämd också. Det känns så hopplöst att stå där och buffa ett barn som blir piggare och piggare när man vet att hon skulle somnat om inom tio minuter om hon fått mat från början... Jag börjar tro att jag får lägga ner det här med att kura.
Jo jag förstår ju att det är viktigt med attityden. Men jag trodde från början att de skulle sova bättre och bättre för varje dag, inte sämre och sämre. Det som inte känns bra för mig är att min dotter nu plötsligt är vaken flera timmar i sträck på natten vilket hon aldrig varit förut.
Nu har fjärde natten gått och även den slutade med vakentid i tre timmar. Det är som att hon börjat köra nattklubb, fast utan att ta igen sömnen på dagen. Eller det kanske hon gör, för nu sover hon ju tre pass på dagen precis som hon egentligen ska fast hon inte kunde tidigare.
Jag kan i alla fall konstatera att buffningen inte fungerar, hon blir mer och mer irriterad av den för varje natt och hon vaknar mer av den än lugnar ner sig.
Ett problem för mig är också att jag inte har någon som löser av mig så jag får inte sova något på dagarna heller (eller på natten numer). Efter fyra sådana här nätter börjar jag bli helt slutkörd och vet inte hur länge till jag orkar. Då är det svårt att vara bestämd också. Det känns så hopplöst att stå där och buffa ett barn som blir piggare och piggare när man vet att hon skulle somnat om inom tio minuter om hon fått mat från början... Jag börjar tro att jag får lägga ner det här med att kura.
Min dotter kom till världen den 17:e augusti - 08, en vecka efter beräknat datum. Jag gick alltså 41 fulla veckor.
-
trollmamman
Förresten, en tanke: Står det inte i boken att det är en tredagars-kur? Att de små liven efter tre dagar ska sova tryggt och skönt, även om det kan ta någon vecka att befästa det hela?
Jag känner också att det är självklart att man blir osäker när man märker att det inte fungerar. Jag gick in i det hela full av tillförsikt och övertygad om att det skulle fungera, men så märkte jag att min dotter reagerade väldigt negativt och började sova mycket sämre istället. Då tycker jag att det är naturligt att man funderar över vad det är som är fel? Jag tror absolut på attityden, men när barnet efter fyra dagar sover flera timmar mindre så börjar i alla fall jag ifrågasätta, särskilt när det handlar om en tredagars-kur.
Jag tror verkligen på att barn behöver både tillräckligt med sömn och tillräckligt med mat. Det är ju därför jag ville kura. Men jag är också övertygad om att alla barn är egna individer och att vägarna till bättre sömn ser olika ut för olika barn. De är inga robotar som fungerar likadant.
Jag tackar för hjälpen, men väljer att gå någon annan väg till bättre sömn.
Jag känner också att det är självklart att man blir osäker när man märker att det inte fungerar. Jag gick in i det hela full av tillförsikt och övertygad om att det skulle fungera, men så märkte jag att min dotter reagerade väldigt negativt och började sova mycket sämre istället. Då tycker jag att det är naturligt att man funderar över vad det är som är fel? Jag tror absolut på attityden, men när barnet efter fyra dagar sover flera timmar mindre så börjar i alla fall jag ifrågasätta, särskilt när det handlar om en tredagars-kur.
Jag tror verkligen på att barn behöver både tillräckligt med sömn och tillräckligt med mat. Det är ju därför jag ville kura. Men jag är också övertygad om att alla barn är egna individer och att vägarna till bättre sömn ser olika ut för olika barn. De är inga robotar som fungerar likadant.
Jag tackar för hjälpen, men väljer att gå någon annan väg till bättre sömn.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
trollmamman skrev:Står det inte i boken att det är en tredagars-kur? .
Följer man SM från början behöver man alltså inte kura i stor stil (eller alls).
SHN är framtagen till HJÄLP, inte till KRAV. Den (eller jag) säger inte: "Så här ska alla göra." Den är en kur, inte en metod som alla ska ägna sig åt för att allting annat vore fel. Verkligen inte. (Och jag blir rätt sur varje gång jag och min KUR, obeservera ordet - kur, inte metod - blir misstolkad på det visettrollmamman skrev: min dotter reagerade väldigt negativt och började sova mycket sämre istället.
Ingen går till doktorn som inte är sjuk. (SM kan jämställas med friskvård
Så LYCKA TILL och tack självtrollmamman skrev: Jag tackar för hjälpen, men väljer att gå någon annan väg till bättre sömn.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022