Fixar jag att kura? Tacksam för goda råd! (7-m&ar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Jag har just hittat hit till detta forum och hoppas på kloka råd från er. trots (eller just därför) att jag inte är någon fullfjädrad Anna-Wahlgren-mamma.

Jag undrar om det är en "kurning" som min lilla gosse behöver, och jag behöver nog isåfall lite råd och stöd för att kunna genomföra den.

Min fina lilla (förstfödda) son är dryga 7 månader. Hela nätter har han aldrig sovit men efter den första tiden med ständiga uppvaknaden så övergick han i vart fall till att vakna två ggr per natt, runt 00-01 och runt 03-04. Ibland sov han över nåt av målen, men det var inte så ofta. Efter första nattmålet kom han över till min säng och sov resten av natten där. Jag tyckte att det fungerade och tänkte att tids nog kommer han börja sova hela nätter. Men så blev det inte…

Sedan någon månad har han börjat vakna mer på nätterna och velat småsnutta. Och de sista dagarna har det blivit allt besvärligare. I natt har han vaknat i stort sett varje timme, högst 2 timmar emellan uppvaknadena, hela långa natten. Han vill snutta för att kunna somna igen.

Jag vet att det sägs att barn tar den sömn de behöver. Men dethär känns inte bra. :( Det är jobbigt för mig, förstås, men det kan väl inte vara bra för honom heller? Kanske är det en period? Tänderna? Nåt annat? Jag undrar, ska jag bita ihop och vänta eller ska jag göra något? Eftersom jag ställer frågan här så anar jag ju vad ni kommer svara…
Han verkar pigg och glad om dagarna (sover middag 2-3 tim/dag uppdelat på två pass) men i längden kan det väl knappast vara bra att inte få sova sammanhängande. :?:

Jag funderar också över om han behöver mer mat om dagarna. Han krypkravlar snabbt som attan sen någon månad tillbaka så han gör nog av med en del energi. Nu äter han lunch och kvällsgröt och ammar fritt däremellan. Det blir väl att han äter ungefär var 3:e timme.

Jag har läst Barnaboken men inte Annas senaste bok. Jag har, tror jag, förstått mig på SHN. Och är det något jag har fattat så är det att man som förälder måste känna tillförsikt och tro benhårt på det man gör för att det ska funka… Inget ”prova och se”. Ojojoj det var just detta. Att verka lugn och säker när man inte är det. Går det? Jag vet med mig att jag kommer ha SÅ svårt att inte ta upp lille prinsen när han gråter. Det känns som att svika honom. Och så är jag rädd att han inte alls kommer bli lugn av att buffas (har nämligen testat bara själva buffningen för att få honom till ro, men det är tutten han vill ha…) och vad gör man då??? Och så är jag rädd att han faktiskt är hungrig och behöver äta på natten. Hur ska jag veta att det inte är så??

Hur laddar jag? Vad har jag att vänta mig? För lillprinsen blir det många förändringar på en gång. Sova i egen säng, somna själv, somna om själv, inte äta på natten….

Kan tillägga att vi bor litet så eget rum är det inte tal om, det blir spjälsängen i vårt rum.

Ja vad tänker ni om detta? Kloka råd mottages med stor, stor, stor tacksamhet.
Morsan

Inlägg av Morsan »

Visst behöver han sova hela natten!

Vår kille gjorde likadant när han var fem-sex månader... det slutade med att han väckte oss tre gånger i timmen på nätterna! Men han var å andra sidan trött och gnällig på dagarna också.
Du har ju läst Annas bok och vet hur mycket han behöver sova på ett ungefär. Innan du kurar ska du ju ha gjort ett ordentligt schema (MYCKET VIKTIGT) och kanske måste du justera hur mycket han sover på dagen.

Det är faktiskt inte bara han som skulle må bra av att sova hela natten - Du är också viktig, helt otroligt viktig till och med för familjen. Så gör kuren för er båda två med gott samvete!

Vi hade oturen att inte hittat Anna W utan började med fem-minuters-metoden som de rekommenderade på BVC. Först grät alltså pojken sig till sömns och sedan mamma... DU kommer däremot att ha alla redskap du behöver! Tänk på det när han gråter på natten, du kommunicerar och hjälper honom - vi bara satt där som idioter och mådde illa!
(Efter tre nätter utan förbättring bröt jag ihop och lusläste på nätet, hittade Anna W, samma kväll började vi kuren och fyra nätter senare sov Leonard hela natten!)

Buffningen fungerade finfint för oss. Är du tillräckligt bestämd? Glöm inte att första gången kanske du behöver hålla på uppemot en 45 minuter!

Mat, mat och mera mat! Kvällsgröt är ju bra och sedan påfyllning innan han lägger sig. Däremellan behöver du alltså minst en halvtimme, helst lite mer.
Han kan säkert äta mera riktig mat på dagarna. Prova! Med ett bra shcema för hans ålder vet du ju hur ofta han ska äta.
Jag ammade när vi började kuren men gav mjölkersättning som nattslurk för säkerhets skull. Ärligt talat tror jag att han fick lite snålt med mat men han hade sådant sömnbehov att han sov gott hela natten på det han fick!

Vi bor inte heller i slott, så när vi kurade var det madrass utanför dörren som gällde. Du/ni får bereda er på att sova utanför rummet en vecka, tills kuren satt sig lite. Kan ni skärma av hans säng så är det bra.

Det kommer att gå finfint! Barnet litar på dig, ger du ett klart besked om vad som gäller så köper han det.
Lycka till! /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Elin och välkommen hit.

Jagvill bara säga att ju mer pålästdu är desto mer förstår du varför du gör det du ska göra i kuren. Du fårockså förståelse för varför han skriker och gråter och vad olika gråtoch gnäll betyder (alltså att all gråt inte betyder att han är förtvivlad eller ledsen).

Du kommer att lära dig att om du tar upp honom ur sängen istället för att lugna honom på plats så räddar du honom från sängen. Alltså talar om i handling att sängen inte är ett tryggt ställe att vara på.

Så mitt råd är att läsa allt som finns här på forumet (det som finns under rubriken "Sova hela natten" som Anna Wahlgren har skrivit. Även lathunden på hemsidan är nödvändig. I boken "sova hela natten" får man även med en DVD där Anna visar precis hur man gör.

När du sedan vet exakt vad du ska göra, så är det betydligt lättare att få till den så viktiga attityden också. Och så finns ju vi här att ställa frågor till. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack för era svar! Skönt att kunna fråga om råd. :)

Jo jag ska läsa på och ladda och se till att få med sambon i det hela.

Det har varit sommar och semester och rutinerna har kommit ur led. Just nu är jag hos mina föräldrar och alltså lillemans morföräldrar. Säkert kan den ”röra” som det blir med tågresor hit och dit och övernattningar på mer eller mindre främmande ställen ha bidragit till att nätterna blivit jobbiga. Denna natt har han vaknat var och varannan timme och velat småsnutta för att somna om…

Men på måndag återgår allt till vardagens lunk igen. Och då undrar jag. Ska jag ge honom ett par veckor därhemma så att allt lugnar sig INNAN jag kör igång. Eller är det kanske tvärtom det bästa att se till att överhuvudtaget inte komma in i de gamla vanorna med tuttsnuttning i stora sängen o.s.v. utan köra igång på en gång med det nya? Vad tror ni? Gör det någon skillnad?

Jo och så undrar jag dethär med att sova i annat rum än bebisen. Att jag och sambon skulle flytta ut i vardagsrummet medan kuren får ”sätta sig”, som ni föreslog. Är syftet med det att inte störa bebisens sömn? Att inte påminna i onödan om bröstet som finns inom räckhåll?

Är det meningen att man ska buffa vid minsta lilla pip under natten? Eller har jag missuppfattat? Om man sover i skilda rum kommer han ju kanske ha kommit igång att skrika innan jag hör honom. Hur lång tid brukar det ta innan kuren sitter (hur länge är vi förvisade till vardagsrummet, tro?) Och hur blir det sen när vi flyttar in igen? Vad har ni andra trångbodda härinne för erfarenheter?
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Hej!

Har tyvärr inga råd att ge dig. Kan bara säga att du inte är ensam i dina funderingar och bekymmer. Mitt andra barn (nu snart 5 mån) har också börjat snutta och snutta. Jag trodde också att han skulle ha längre stunder mellan matningarna och att jag då skulle orka lägga tillbaka honom i spjälsängen. Men ack vad jag bedrog mig. Han gillar den stora sängen och mammas tutte. Så vi skulle kurat honom igår men det blev inget eftersom både han och storebror blev förkylda och hade feber. Så nu får vi skjuta upp det.

Vi har gjort en provisorisk lösning på eget rum. Han kommer få sova i eget eller brorsans rum nån gång senare i höst när vi renoverat färdigt huset. Tills dess har vi satt sängen framför fönstret, har rullgardin för fönstret och gardinerna ska vi hänga som skydd framför sängen så han inte ser. Hoppas detta fungerar! Men under kurandets första dagar är det vaknätter och vardagsrummer som gäller.

Låt oss lyckas i kurandet som alla andra verkar göra! Känner mig själv helt förvirrad emellanåt trots att jag läser och läser...

Lycka till!
Madeleine
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej Elinpelin,

Jag kurade min tjej när hon var 9 manader efter att ha haft det som dig i 3 (!) manader. Fran en natt till den andra införde jag -egen säng - eget rum - ligga pa mage och slut med nattammandet!!! De´ru :-)
Det gick jätte bra, redan 2:a natten sov hon mer sammanhängande än pa 3 manader. Efter 3 nätter hade vi de magiska 12 timmarna.

Jag säger som de andra - jätte viktigt att du verkligen vet vad du gör och följer schemat under dagen. Samt kommer ihag att det kan komma bakslag och dagen kan trassla. För mig tog det 1 manad innan allt satt ordentligt.

Första natten ska du mer eller mindre sitta utanför dörren - du maste in vid varje pip och buffa. (det är bara att vaka)
Andra natten ska du bara buffa vid kris, det är meningen att ramsan ska ta över. (ocksa vak-natt)
Tredje natten - bara ramsa. (den 3:e natten kunde jag sova lite i alla fall):-)

Jag skulle köra kuren sa snart som möjligt men jag tror du maste läsa pa mera.

Lycka till
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack för råd och tack för beskrivningar av hur det till gått för er. Det känns hoppfullt.

Madeleine: Jag håller alla tummar för oss!

Jag ska läsa på så noga jag bara kan men sen är det nog dags.

En fråga...Är ni alla så duktiga på att schemalägga er vardag med mat och sömn för bebisen? Jag får nog jobba för att bli bättre på detta.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"