Problem vid middagsvilan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mattias@hemekonomi.com

Problem vid middagsvilan

Inlägg av mattias@hemekonomi.com »

Hej!
Vi är inne på andra natten av kurandet av vår 11 månaders. Hittills tycker vi det gått bra. Första natten vaknade hon typ 16 gånger, men de flesta var under vargtimmarna och då behövde jag bara använda ramsan för att hjälpa henne somna om. Det längsta det tog under natten att få henne att somna om var knappt tio minuter.
Hon somnade första natten på 35 minuter och på middagsvilan idag efter bara 4 minuter. Tanken är att hon ska sova 2 timmar, men efter 45 minuter vaknade och vägrade somna om. Vi höll på och kämpade i en timme, sen använde jag marginalkvarten och tog upp henne 10 minuter innan hon egentligen skulle upp. Jag tog naturligtvis inte upp henne skrikande utan väntade tills hon var lugn och tyst. Nu undrar jag om det var fel av mig att göra det?
Och om det blir samma visa imorgon, att vi bara lyckas få henne att sova 45 minuter, hur länge ska vi hålla på och kämpa med 2 timmarsluren då? Jag vet att man inte kan utvärdera schemat förrän efter uppföljningsveckan, så skulle det bara vara förvirrande om vi, efter att ha fått samma resultat några dagar, testade med två 45 minuterslurar istället? Eller måste hon skrika en timme varje dag tills uppföljningsveckan är slut? (Om det nu inte blir bättre alltså.)
I natt när vi skulle lägga henne gick det jättebra, hon somnade direkt efter buffning, solfjäder och påminnelse + bekräftelse.
Mycket tacksam för svar.
/Stina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D
Vi höll på och kämpade i en timme,
Hur , när och var verktygade du? Så ska jag försöka bena lite i situationen med dig.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Skriv alla dina frågor i samma tråd så blir det lättare att hjälpa när man ser helheten.

:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mattias@hemekonomi.com

Inlägg av mattias@hemekonomi.com »

Okej!
Såhär var det. Hon vaknade, jag började med att ramsa påminnelse. Det hade ju funkat hela andra halvan av natten att endast göra det. Hon lugnade sig någorlunda efter en stund, blev tyst, jag gav bekräftelse, hon började skrika igen och så fortsatte vi hela timmen. Vid tre tillfällen under timmen när hon skrek upp sig väldigt illa gick jag in och la tillrätta, buffade kort och gjorde solfjädern, men resultatet av det kändes nästan som att det bara blev värre när jag gick ut igen.
Hon var tyst då och då, kanske en halv minut i taget, många gånger under timmen, men tog aldrig emot bekräftelsen och somnade in igen. Jag hörde på henne att hon var trött, hon stod inte ens upp i sängen utan skrek liggandes.
Hon har aldrig tidigare sovit mer än 45 minuter i sträck i sin säng under dagen (och även det har skett mycket sällan).
Tack för att du svarar.
duggan

Inlägg av duggan »

Svarade i din gammla tråd nu. Vi avslutar denna.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"