help me!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Arons mamma

help me!

Inlägg av Arons mamma »

Hej!

Aron är nu drygt elva månader nu, och har blivit rejält kinkig. Igår åt han ingenting till lunch och middag då den riktiga maten serveras. Han plockar i sig några bitar, typ fem makaroner. Sen har han inte tid/vill inte ha/tycker inte om. Jag vet inte. Han vägrar bli matad, men plockar inte i sig tillräckligt enligt mig. Ibland blir han arg bara man sätter honom i stolen vid matbordet. Däremot får man mata i honom gröt och god joggis. Så här äter han under dagen:

8.30 Gröt, smörgås med leverpastej, mjölk till. - Äter bra med frukost, älskar smörgås

12.00 lunch- riktigt mål med plock (kött, grönt, pasta/ris osv.- vissa dagar äter han lite, andra nästan ingenting

15.00 mellis- äter oftast bra- joggis/banan/smörgås o. mjölk

18.30 middag- äter knappt någonting, plockar i sig någon bit o kastar massa på golvet, vägrar bli matad

20.00 kvällsmål- oftast hungrig förstås- gröt, smörgås, mjölk går ner

Hur gör ni för att få köttet riktigt mjukt att tugga? Aron tycker inte om kött hur små bitar det än är. Han tuggar och tuggar och tuggar. Han har alltid varit känslig för konsistenser på maten.

Mitt jobbigaste problem är bvc. Aron hade inte följt kurvan så bra sist vi var dit, inte gått upp tillräckligt, men inte "utom gränserna". Så hon bokade in ett extra besök nu i januari innan ettårskontrollen. Det stressar mig lite. Jag förstår att han inte gått upp så mycket- Aron far på som en tok, han börja gå när han blev tio månader, sitter aldrig still. Slutade amma på nätterna och sedan också på dagen. Innan jag startade med sovkuren i september då ammade han hela nätterna igenom.

Kanske ingen vet vad för tips man kan ge, men det skulle vara intressant att höra om någon annan haft/har liknande problem. Går den här matvägrarperioden över nån gång?

måste bara säga att vi aldrig tvingat honom att äta om han inte vill ha. Vi tackar för maten när vi ätit klart och ser att han inte tänker äta mer. Något fel kanske jag har gjot, då han nu inte vill ha någonting.

Tacksam för spekuleringar.
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Vi har haft liknande problem och måååånga andra likaså. Skickar en länk till några kloka och tröstande ord. OBS! Strunta i BVCs viktkurva. Jag blev också stressad av den och troligtvis var det därför på ngt osynligt sätt som det började strula för oss. Lycka till det går över! :thumbsup:

Kram Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack för ditt svar Nimrah! Något lugnande är det. Jag har läst länken förut, och tyckte den var bra. Kände bara att jag behövde ett svar till mig själv så jag var tvungen att skriva.

lite frågor:

:?: Efter frukosten är Aron mätt och belåten. Efter lunch är han ju fortfarande hungrig eftersom han ibland inte ätit något alls. Till mellisen får han ju smörgås/banan och turkisk yoghurt till ibland som jag brukar mosa banan i. Han äter helt hysteriskt så hungrig som han är då. Sedan brukar han få sitta i min famn och avnjuta en flaska varm mjölk- det är så mysigt och gott. Efter den måltiden är han ju mätt igen och vägrar sen äta middag. Borde jag ge något "nyttigare" och matigare till mellis, annars får han ju aldrig något vettigt i magen? Iofs äter han väl ingenting då heller om jag skulle börja servera köttbullar o potatis... Så svårt det här.

:?: Aron ammar inte längre, han får ersättning till måltiderna. Jag ser att många ger välling till sina barn, Aron vägrar välling. Till kväll och morgon får man ibland in bra med barngröt- ibland ingenting, då blir det bara smörgås med smör och leverpastej på och mjölk. Är det mycket behövligt med välling?

:?: Köttet? Fisk får man ju alltid mjukt, men köttet.... Jag blir tokig.

:?: Aron blir 1 år 27 januari. Hur farligt är det med lite salt? När han fått smaka en bit av färdig, nygrillad varm broiler från affären tycker han att det är jättegott och vill ha mer, vet inte hur mycket salt det varit i den marinaden, men det borde ju va mäst på skinnet i såfall. Samma med korv och skinka, gillar skarpt... Men inte har jag vågat ge mer än en smakbit. Alla tycker om min mat utom Aron, men så fort han får smaka något han inte får äta, diggar han förstås smaken. Suck.

Jag har lagat lite från olika recept här- Inte ens den smarriga risifruttin gilla han. Suck.

Nu sover Aron sin eftermiddagslur, så jag skall börja kocka.
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen!

Jag är ingen expert men jag kan försöka svara på en del saker... :)

Är han ute innan lunchen? Frisk luft och upptäcksfärder brukar funka bra. Kanske vänta med maten en kvart eller halvtimme om han ätit så pass att han storknar till frukost.

Man behöver absolut inte ge välling. Gröt går bra eller ingetdera. Man kan äta nyttigare saker... :) Yasin har aldrig ätit välling eller ersättning. Jag ammar morgon och kväll men mest som en liten gosstund för mig tror jag, så mycket bukfylla är det nog inte.

Kött äter inte vi så jag vet inte.

Salt kan använda lite försiktigt. Jag tror inte det är ngn fara med ngn enstaka grillad kyckling om han annars äter osaltat eller lättsaltat.

Min bäbis kunde inte vara stilla så han fick matas på golvet med en kökslåda med roliga saker tills hans stol var avdramatiserad. Nu äter vi frukost och ibland lunch där. Vi jobbar på och han äter i varje fall... :) Om han inte gör det så äter han väl mer nästa gång, inget mer med det.

Kan rekommendera tortellini, broccolibuketter, olika fiskbiffar-puddningar, vegetarisk schnitzel är oxå en hit hos bäbis... (Han är dessutom galen i ost och färska basilikablad :) .

Hoppas det går bra!

Kram Nimrah
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!

Ser att vi har barn i samma ålder :D Våra har också haft en period när dom ätit dåligt och då insåg vi att det blev för mycket till mellis. När vi drog ner på på den och sköt fram lunchen ca 1/2 timme så blev det mycket bättre.

Sen har vi ju dom kära tänderna som ställer till det lite emellanåt och nån gång har dom faktiskt blivit sjuka så det är väl därför dom ätit dåligt.

Hoppas det funker bättre snart :!:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har fått utmärkta svar. Vill bara poängtera att Edvard aldrig har ätit en vanlig köttbit under sina två år. Han äter verkligen ALLT annat, men hatar kött. Han får blodpudding och leverpastej ständigt och korv någon enstaka gång. Jag har inget problem med att han vill vara semiveggo- tvärtom. :D

Och i övrig så brukar brist på variation vara aptitfrämjande. Små barn vill inte förändra sig så väldans mycket. Bjud på matfavoriter, om sådana finns.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D :D :D :D

Min bäbis kunde inte vara stilla så han fick matas på golvet med en kökslåda med roliga saker tills hans stol var avdramatiserad

:D :D :D

Vilket syftningsfel jag gjorde. Det blev ju jättekul. Det var alltså inte slevar och vispar han åt bebisen utan mat VID en kökslåda.
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tusen, tusen tack för alla svar!

Jag förstår inte att jag inte fått mail om att det kommit svar :?: nåja, nu blev jag glad åt det iallafall.

Jag kan inte säga att aptiten blivit bättre. :? Aron har bara varit sjuk en gång tidigare i höstas och inga tänder på g- Han är bara kinkig tror jag, och har inte riktigt tid att äta... För banan, smörgås, russin o majskrokar går alltid ner :-k ... Men idag åt han faktiskt bra med lunch då jag skjöt upp den, antagligen berodde det på de. Efter att han börja slänga maten på golvet avslutade vi lunchen- Aron satte sig sedan under matbordet och fortsatte sin måltid där :roll: ... Jag hindrade honom inte, golvet tvättades ju nyss... Vi kanske får börja slänga maten på golvet till honom istället för på bordet :lol: :P :wink: :lol:

Men vissa dagar när han vägrat luncha så blir han ju förstås hungrig- gråtig och gnällig.. Tycker ni man skall försöka servera maten en gång till då eller vänta tills nästa måltid.. :?:

Frisk luft får han mycket av, vi bor på landet och vi älskar att va ute... Vagnen är dock ingen favorit till Aron, han vill rusta själv på marken. Långa promenader e ingenting för honom.

Förresten: :?: Hur får ni era barns tallrikar att hållas kvar på bordet? Jag får sitta och hålla i tallriken allt vad jag kan, annars åker den i golv. Brukar ofta lägga maten från hans tallrik direkt på bordet... Låter de knäppt eller?

Ha hah, Nimrah, jag förstod nog va du menade.. Kul blev det iallafall. :lol:

på fredag skall vi till bvc. Hoppas nu att Aron gått upp tillräckligt i vikt så man slipper tänka på det sen [-o< . Det stör mig att dom skall vara så jäääkla noga med vikten, ser dom int att ungen mår bra? Men de är väl tvugna att hålla koll helt enkelt.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

Min kille är elva manader. Han har god aptit, men vill inte äta själv. Jag matar honom samtidigt som han plockar i mat som jag lagt direkt pa bordet, precis som du. Inte är det tokigt, tycker jag.

Vi brukar äta tillsammans hela familjen, nagon gang matas pojken först (om han är urhungrig) sedan äter vi, da sitter han med oss med lite spagetti eller bröd eller nagot mat och är social... Annars äter vi tillsammans, sa den som sitter brevid honom far äta lite stressigt, mata och äta. Men vi har trevliga maltider tillsammans, varje dag.

Köttet gar bra nu, men i början kokade jag det i lite olivolja och lite vatten, sedan mixade jag det med vatten och allt, sa det blev som en puré. Sedan la jag det i sma pluttar och fryste ner. Perfekt! Kyckling var poppis.

Var mellis bestar av 40 ml havregryn kokat i 80 ml vatten, tilsatt en 3-4 teskjedar youghurt och ant. mosad banan eller rivet äpple. Det tycker han är smaskens.

Har ni samma schema som innan?

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Arons mamma

Hej Maria!

Inlägg av Arons mamma »

Ja, nästan samma schema som förut. Men frukosten brukar bli vid nio och lunchen först vid ett. Sen blir mellisen ändå klockan tre, annars blir middagen så sent.

Det gick ju ganska bra att få kött i Aron då han åt pure´. Nu vill han äta själv och då går de inte ner någe kött. Lagade så god aborre till middag ikväll. Aron kasta på golvet direkt.. SUCK! #-o Sen till kvällsis åt han smörgås, pyttelite gröt fick jag i honom och så drack han mjölk.

Vi äter de flesta måltider tillsammans, Aron och jag. Till middagen är ju pappsen hemma också. Men Aron får snabbt i trådarna när han sitter till bords ](*,) .. Försöker klättra upp på bordet, reppar åt sig bestick´/glas/tallrikar, kastar på golvet, skriker när man inte låter honom hoppa ur stolen..... Shit alltså vilket liv det kan vara. Någonstans gjorde jag väl nåt galet på vägen kanske.. :roll:

Måste iallafall vara skönt att veta att ens barn får i sig tillräckligt med käk! Avundsjuk.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tror du att du kan få ut nått ur detta?
Och du hetsa inte upp dig över köttet, de behöver det inte. Speciellt inte eftersom han äter vissa köttprodukter! (Få barn kvarstår som vegetarianer, men de som gör det mår förträffligt de med! :wink: )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=sonica
miniz

Inlägg av miniz »

Klipper in tva svar AW har gett i gamla tradar. Det första om att kasta mat, det andra om matvägran.
annawahlgren skrev: Jag förstår dig - roligt är det inte, men du får nog skrinlägga dina uppfostrarambitioner ett tag till. Vi vill inte äventyra hennes trevliga inställning till ätande och mat :idea: Bordskick är en senare historia. (Läs gärna "Bekymmer? Mat" i femte delen av Barnaboken.)

Så säg bara som jag nu sa till dig: "Oj då!" och så: "Tack för maten", och ta hennes hand och tacka å hennes vägnar. Sedan ner från bordet, och gärna ska hon då ta tallriken själv till diskbänken. Med tack för hjälpen efteråt.

Snopet, kanhända, att det inte blir mer mat (och du ska inte fråga om hon ska ha sin smörgås etc - måltiden är avslutad i och med att man börjar kasta maten; då anses man mätt.) Men det betyder ju bara, trevligt nog, att man hinner samla på sig desto mer aptit till nästa gång.

Vill du vara extra ambitiös kan du kanalisera kastbehovet, om man säger. Ut i trådgården eller parken med kast med liten boll :wink: :lol:
annawahlgren skrev:
:arrow: Han behöver tolv tim sömn / natt. Alltid :!:

:arrow: Och han behöver få sig minst ett gott skratt om dagen, ett så fönsterrutorna skallrar.

:arrow: Och han behöver få sig minst 1,5 tim energiskt aktiv utevistelse utomhus. Varje dag utan undantag.

:arrow: Och han behöver ha 3,5 timmar mellan målen utan så mycket som en morotsstav däremellan.

Den matvägrare som "överlever" det här, höll jag på att säga, finns inte :wink: :lol:
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Nu kom jag pa vad jag egentligen ville fraga...

Sitter han i stolen annars ocksa, när det inte är tid att äta? Kanske det kan underlätta om han far utforska detta med stol och upp pa bord och kasta saker, inte bara under maltiden... Om ni lagar mat tex sa kan du han han i stolen brevid dig, sa kan han fa klättra upp pa bänken eller bordet eller sa kan han kasta ner lite köksredskap.

Kram
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Men herre min vad jag tjatar med tradar här :roll: . Men miar70 säger det sa bra!
Nancy skrev: Klistrar in ett så fint svar som miar70 gav i en annan tråd om att främja aptiten:
miar70 skrev:Hej Linnan!

Jag svarade en pappa för ett tag sen med ett barn som inte var så matglad...
klistrar in det svaret till dig här, kanske finns det nåt där som kan hjälpa dig?

Här kommer svaret:

Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:

:idea: Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!

:idea: Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!

:idea: Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.

:idea: Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!

:idea: Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.

:idea: Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!

:idea: Inga leksaker!

:idea: Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!

:idea: Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.

:idea: Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:idea: Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det

:idea: Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!

:idea: Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!

Kram Mia
Att barnen inte äter lika mycket efter ettårsdagen är synnerligen vanligt. Under första levnadsåret tredubblar barnet sin vikt och skulle det fortsätta i samma takt... :wink: :roll:

Nancy
:D
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"