Hjälp med natt 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Caroline77

Hjälp med natt 2

Inlägg av Caroline77 »

Körde igång kuren på min femmånaders igårkväll och tycker väl att natten förlöpte så som jag förvänt mig - mycket spring. Dagslurarna var riktigt jobbiga - från att tidigare ha någon som somnar så fort man lägger ner honom i vagnen till någon som är asarg för att man ramsar och stör honom... Men det är väl bara att fortsätta tills han accepterar det?

Läggningen ikväll gick dock uruselt eftersom han var riktigt ledsen över att behöva ligga på mage och bli ramsad till. Tillslut gick jag in och buffade honom lugn och då tog han emot ramsan och bekräftelsen utan knyst och har nu somnat. Känns som jag gav mig för lätt och nu skulle jag gärna få lite råd och peppning inför natten. Hur ska jag tänka med gråten - jag har jättesvårt att avgöra - känns som han är ledsen och uppgiven - hur agerar jag bäst?

Tacksam för hälp!! :(
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :) Välkommen!

Du skriver att du är orolig för att han låter mest ledsen och uppgiven. Det känns inte bra för dig då du inte riktigt är säker på att du tolkar gråten rätt?

Skulle det hjälpa tror du, om du i sådana lägen frågar dig själv en gång till: vad var anledningen till att jag beslutade mig för att kura? Vad är det jag vill ge min son för någonting, som han inte hade innan? Tror jag, in i hjärtat, att jag gör honom en tjänst nu, eller känns det mest som att jag försöker påtvinga honom något JAG vill ha - hela nätter?

Där du sitter i januarimörkret med din the eller kaffekopp, så kan du kanske ställa dig de här frågorna en gång till. :) Då tror jag att du har lättare till att hitta den där mjuka, lugna, sakliga ramsan som - trots all saklighet - riktigt dryper av omtanke och omsorg: "älskling, allt är bra. Nu är det dags att sova. Du behöver inte oroa dig ett smack. Jag håller vakten. Böka du dig till ro och somna in. Puss."

Du KAN förmedla det med ramsan.

:heart:

Lycka till.
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Tack snälla du för ditt svar :D

Tror att du slog huvudet på spiken med din teori. :oops: Känns jobbigt att inte vara säker på att jag tolkar min egen sons gråt rätt och jag gör det ju främst för hans skull. Även om han sovit bra hitintills så vill jag undvika samma misstag som jag gjorde med storebror - när åttamånadersångesten kom visste jag inte hur jag skulle göra och det har resulterat i att storebror har sovit väldigt få hela nätter sen dess. :( ](*,)

Faktum är att han har vaknat upp två ggr sen läggningen. 1a gången ramsade jag utanför x 4. På nummer 2 tystnade han och somnade strax om :o och andra gången gnyde han bara till två ggr och somnade sedan själv. Alltså redan bättre än första natten. :lol:

Tack Päivi för ditt stöd. Betyder så mycket :heart:
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vassego och så bra det går! :)

Det finns ett finskt talesätt: "vem skall sträcka upp kattens svans om inte katten själv" 8) dvs heder åt den som hedern skall ha - du jobbar bra! :wink:
Caroline77

Bekräftelse?

Inlägg av Caroline77 »

Är det någon som hjälpa mig svara på en fråga? När lilleman vaknar, gnäller lite, tystnare och somnar om själv - då låter jag bli att göra någonting :?: :?: Även att bekräfta :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker det. Jag skulle inte bekräfta varje gång som barnet mumlar till i sömnen och somnar om själv. :wink: Konsten att backa du vet... :) börjar redan där. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"