Nu har hon varit sur och ledsen över nappen i flera dag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Nu har hon varit sur och ledsen över nappen i flera dag

Inlägg av Tessan »

Det står i alla böcker och här på forumet att naqppen glöms på en natt...
Hrm, jag har attityden kan jag lova men nu är det tredje dagen sen jag slutade med napp för Emma och fortfarande vaknar hon flera gånger under varje dagslur och är jätteledsen, inte arg.
Jag vagnar kort och går därifrån men hinner knappt bort från vagnen innan hon gråter igen.
Passar mig jättenoga för att inte vagna för mycket.
Nu behöver jag peppning för förstå att jag gör rätt.
Hur länge ska hon gnälla vid varje läggning och nu när napp inte längre finns. Tidigare la jag henne och hon sa inte ett pip utan somnade lätt. Alltså pratar vi i en vecka eller ännu längre?
Nu gråter hon och gnölar en bra stund innan hon somnar in.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, den här lilla älsklingen är ju bara 2,5 mån gammal. Hon växer så det knakar och behöver få ordentligt med mat. Jag vågar nästan påstå att otillfredsställelsen när hon ska somna och sova kommer sig av att hon skulle behöva äta mer.

Så små barn "kurar" man inte med regelrätt SHN, som är för små - större - älsklingar med sömnproblem. Införde du inte Standardmodellen från månadsgränsen/sex veckor, vill jag minnas :?: Då är det tiderna du ska hålla, nattsömnen du ska värna om, lurarna likaså förstås, men det är inte Attityden i sig - eller napp eller inte napp - som gör susen här utan mat tillräckligt och i övrigt Standardmodellens program med det livsviktiga umgänget, mötet, vakenstunderna när hon får bekanta sig med världen och så smått känna igen den, dag för dag (och natt för natt). Hon är inte "färdig" och du kan inte jämföra som du gör: "Tidigare la jag henne och hon sa inte ett pip utan somnade lätt." Här gäller det att dag för dag hålla den lilla så nöjd och glad som någonsin går, och då är den absoluta grundförutsättningen mat, mycket mat och ännu meta mat.

Jag tror alltså inte alls att det är någon saknad efter nappen som spökar, men det tror du :lol: och då är väl ingenting enklare än att ge henne nappen :?: Du kan ta bort den senare (vid 4 mån) och jag lovar, om bara DU då glömmer den (vilket du ju verkligen inte har gjort nu), så gör hon det också. Över en natt. Men jag tror som sagt att det inte alls handlar om nappen här, men det som är allt övergripande viktigt är att hon inte är olycklig. Känner du då att nappen skulle kunna göra nytta så låt den göra det. Men tveka inte att släppa den om du märker att den inte hjälper henne. Napp kan aldrig ersätta mättnad.

Var inte heller rädd för att vagna en aning längre och lite oftare om det skulle behövas. Vagningen är till för att lugna, om och när det behövs, inte för att "lära" henne någonting. Hon är för liten ännu, hon ska bli av med överlevnadsångesten först och främst :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"