morgonkrångel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

morgonkrångel

Inlägg av Idacha »

:D

Hej!

Så är man tillbaka här efter typ tre månader.. ja, för det var så länge sen som vi kurade dottern. Det mesta har gått galant. Hon somnar bra och sover hela nätter och fasta sovpass dagtid. Men morgnarna fortsätter att krångla. Hon är nu tio månader och schemat ser ut som följer:

0700 Vakna + gröt
0900 Mellanmål
0930 Sova 1 h (en timme har det blivit då hon alltid blev ledsen när vi väkte efter 45 min)
1200 Lunch
1330 Sova 1,5 h
1500 Mellanmål
1800 Middag
1900 Välling
1930 Sova natt.

Problemet är att hon sover ALDRIG längre än till klockan sex på morgonen. Hon sover alltid exakt 10,5 h per natt. Om vi lägger henne en kvart tidigare, vaknar hon kvart i sex... lägger vi en kvart senare vaknar hon kvart över sex. Vår tanke är ju minst elva timmars natt... Vi använder väckarklocka varje dag... Kommer hon någonsin sova längre?? Vi tar aldrig upp henne före kvart i sju, så varje morgon ligger hon och gnäller och gnyr och pratar nästan en timme.. Hur många timmar per dygn ska de sova när de är tio månader?

Tacksam för svar :heart:
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra det har gått för er, förutom den lilla morgon detaljen då :wink:

Hur är det med mörkläggningen?

Socialdelaktighet under dagen?

Utevistelse, utanför vagnen?

Ensamlek?

Mat?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Idacha

Inlägg av Idacha »

Utevistelsen utanför vagnen är det väl sisodär med just nu.. beror mest på vädret. Vi var bättre på det i somras och i början av hösten.

Ensamleken går inte heller så bra. Jag arbetar nu och min sambo är hemma med henne. När de är hemma har jag förstått det som att hon leker en hel del själv, men så fort jag är hemma sitter hon som ett frimärke på mig.

Sociala delaktigheten tycker jag fungerar bra för min del. Hon är med mig på allt från hemmasysslor till shopping... Min sambo är däremot inte lika aktiv när det gäller hemmasysslorna (men han bör ju bli det snart eftersom jag är den som arbetar :? ), så när han är hemma med henne tror jag mest det blir lek...

Vad hade du för tankar med frågorna??

MVH/Hanna
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Mörkläggningen är utmärkt, då hon sover i en klädkammare utan fönster och mat äter hon bra..

Förutom just nu då, när hon varit magsjuk. :(
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle bara vilja ha en lite bättre överblick över dagen och det är många små som behöver tröttas ut ordentligt, med utevistelse och allt möjligt.

Jag skulle:

- öka på utevistelsen, utanför vagnen till minst 1 h per dag. Pulka, ligga på madrass i snön, åka bärsele utåtvänt utomhus, (kanske för stor isåfall famnen) bli upplyft och känna på träden, titta på fåglar, ekorrar osv. Förstår du hur jag tänker här? :wink:

- socialdelaktighet, och då inte bara följa med utan ta hjälp av "handen om handen" så hon verkligen får känna att hon behövs!

- Införa ensamlek, läs på i BB och börja med 5-10 min och öka sakta på.

Bemöt tidiga morgnar med EN pangramsa, ingen mer, skulle det fastnars i en klagan så bryt med hög klassisk musik eller höga husljud och fortsätt väck med klockan.

Utvärderar på en vecka och se om det blivit någon skillnad.

10 månaders sover 14 h per dygn en del behöver 45 min på fm andra tycker det räcker med 20 min, kan vara en orsak men av min erfarenhet så brukar 45 min hänga med en liten stund till.

//Malin
Idacha

Inlägg av Idacha »

Okej..

Jag tror jag e med på vad du menar :D

Ska försöka trötta ut vår lilla tjej lite extra då.

Det här med höga husljud och musik.. Är det nödvändigt vid klagosången?? Det funkar inte att bara gå och lägga sig igen och försöka sova vidare? När hon klagar är hon sällan förtvivlad, utan mer kinkig och gnällig...

Tack för dina förstående svar!

/Hanna
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Husljud och hög klassisk musik använder du om hon FASTNAR i en klagan, lite allmänt gnöl bemöter du med ingenting :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"