Kura vid nästan 8 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NinaMarlene

Kura vid nästan 8 mån

Inlägg av NinaMarlene »

Hejsan!

Först av allt vill jag bara säga tusen tack för Sova hela natten boken!! Kurade min första dotter (född 05) när hon var 7 månader och hon har sedan dess sovit jättebra och är idag en glad o sprallig treåring :) Nu till min andra dotter som också är 7 månader, blir snart 8, som jag tycker det börjar bli dags att kura. Hon har sovit bra både dagar o nätter hela tiden. Vi har fasta tider som vi följer på dagen, o natten är för det mesta mellan 20.00 och 07.00. Hon sover på mage o somnar strax efter att hon fått bröstet( i sängen) bökar ibland på lite innan hon somnar och kan så att säga somna själv. Ett tag sov hon flera nätter 11 timmar i sträck, men nu äter hon 1-2 gånger per natt. Jag tycker nu att det vore dags att flytta henne till eget rum, få en "ordentlig" läggning och förståss slopa nattmålen helt :) Våra dagsrutiner ser ut så här:

07.00 får bröstmjölk (flera gånger under morgonen)
09.00 sover ute 1½ h
10.30 lunch (potatis, grönsaker, kött) + en skvätt bröstmjölk
12.30 sover ute 1½ h
14.00 mellanmål( fruktpure')
(ca 16.00 vill hon ofta ha bröstet)
16.45 sover 45 min
17.30 kvällsgröt
20.00 bröstmjölk o sova natt

Nu till mina frågor:

1.Kan vi hålla kvar dessa tider eller borde vi ändra på något?
2.Ska jag buffa hela första natten(vid behov) eller ska jag jobba mera med ramsan eftersom hon redan "kan" somna själv?
3. Är det en dålig tid att köra kuren då hon snart blir 8 mån?

Mvh, NinaMarlene
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen tillbaka! :D
1.Kan vi hålla kvar dessa tider eller borde vi ändra på något?
2.Ska jag buffa hela första natten(vid behov) eller ska jag jobba mera med ramsan eftersom hon redan "kan" somna själv?
3. Är det en dålig tid att köra kuren då hon snart blir 8 mån?
- Javisst kan du det, totalt blir sömnen 14 h 45 min alltså en kvart plus och en del barn gillar att ligga i överkant, vill du ligga exakt kan du ändra första luren till 45 min och lunchluren till 2 h, men funkar schemat ser jag ingen anledning att ändra.

-Buffa hela första natten ändå, kör kuren till punkt och pricka även om hon "kan" det här.

- Det är ju perfekt att ni har instalerat verktygen lagomt till 8 mån ångesten om världen blir lite vajjig, då har ni ju dom rätta verktygen att hantera det på!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"