Sover för mycket?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emmas Mamma

Sover för mycket?

Inlägg av Emmas Mamma »

Hej!
Vet ej om det är rätt fråga att ställa här, men vi gör ett försök. Det handlar ju om sömn iaf!

Jo, vår lilla Emma sover som en stock. Vid 2-års ålder har jag läst att de behöver mellan 12-13 timmars sömn. Emma sover ca 13 timmar på natten och 2 timmar på dagen, dags passet kan ibland bli 2½-3 timmar.
Min fråga är om barn kan sova för mycket? Ska vi "bryta" mönstret eller bara låta det vara. :roll:
Hon vaknar alltid glad och pigg - så hon verkar ju inte fara illa av det,,, :wink:

Ja, det var bara en liten undran,,,

Ha det så bra!
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 13,5 tim/dygn är vad som brukar vara lagom under hela andra levnadsåret. Men det är ett riktmärke. Det finns små grisar som jättegärna sover mer än så :!: Jag tycker ändå du ska begränsa dagsluren till 2 tim och försöka hålla regelbundna tider för både den och nattsömnen. Det bekommer henne väl att få sin lilla inre klocka ställd ordentligt :lol: Det underlättar tillvaron för er alla och hon slipper känna att hon ska ta ansvaret själv för om och när det ska sovas, vilket kan ställa till onödigt trassel i trotsåldern.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) De mina har snittat på 14-14,5 timme/dygn i den åldern (periodvis)!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Våran Ida, som är 2 år och 4 månader sover 12 timmar natt (nåja, hon snattrar med storasyster en stund innan dom somnar :wink: men har i alla fall förutsättningarna) och på det sover hon 2 timmar middag.
Det funkar bra för oss :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

Tack för alla svar.

Och ja, det är lika bra att begränsa eftermiddags sömnen lite.
För övrigt fungerar Emma som en klocka - och det är rätt skönt för övriga familjen. (Vissa dagar stannar ju även klockor - men som tur är händer det ju inte så ofta,, :D ).

Vill även passa på att tipsa alla om Annas bok. Sova hela natten.
Även om Emma gått igenom en kur tyckte jag att det var bra att läsa den och framförallt att se på filmen.

Ha det så bra!
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Åh, tack för varma ord :D En bok är ju trots allt ett skötebarn och det är underbart att få lite feedback :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"