Hej på dig!
Jag håller själv på att kura min lilla tjej som nu är drygt 7 månader. Jag startade i slutet av november och det är faktiskt först nu som jag börjar märka av ett ihärdigt och konsekvent kurande

. Det tar tid och man måste ha massor av tålamod, men det är verkligen värt det.
När jag kurat Hanna i ca. 2 veckor upplevde jag oxå att läggningarna plötsligt tog längre tid igen. Hanna började gråta och ibland tog det nästan 1 timme innan hon somnade om :-s

. Det rådet jag fick då var att lägga massor av fokus på skrattet till gonattet.

Ända ner i sängen!
Så här gör vi :
Hanna badar på kvällen ca. 45 minuter före läggdags och direkt därefter får hon sin nattslurk, sedan tar pappa över i ca. 15 minuter.

Han är bäst på att busa med henne, han leker med henne så att hon kiknar av skratt. Efter det dansar vi tillsammans alla tre, leker titt-ut, tafatt, kittlar osv. i ca. 5 minuter. Vid detta laget lyser hon av glädje och lycka.
Sedan vinkar antingen jag eller pappa hej då. Överdrivet glatt och hurtigt, med stora vinkningar.

Hanna skrattar och vinkar tillbaka. När vi är själva går vi in i Hannas rum och flyyyger runt och säger godnatt till några strategiskt utplacerade gosedjur. Sedan flyyyger hon ner i sängen, snabbt besked, släcker lampan och ut med ramsan.
Jag brukar sedan stå och antingen hänga tvätt eller vika tvätt strax utanför hennes dörr (vi har en väldigt gnisslig tvättställlning som hon hör...). Vi har även på en "insommningsskiva" och TV i bakgrunden. Numera somnar hon inom 10 minuter.

Jag behöver sällan ramsa mer än när jag lämnar rummet.
Vet inte om detta kan vara till någon hjälp för dig men det hjälpte oss att komma över en jobbig tröskel som var på väg att stjälpa min annars så självklara attityd

.
Lycka till, det är värt allt jobb

.
//Cilla