Mitt i kuren... Hjälp!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
politikern

Mitt i kuren... Hjälp!!

Inlägg av politikern »

Hej!

Är mitt i kuren med min 9 månaders kille. Tre nätter hittills avklarade. Första kvällen skrek han i en timme, andra och tredje i en halvtimme. Snart är det dags igen, kl 7 nattar vi.
Vårt (mitt och pappans) problem är att vi hållt på och grejat sen han var typ 6 månader och vi är inte ense om hur det ska gå till och är helt inkonsekventa. Både var och en för sig och att vi gör olika båda två. Fick honom aldrig med på noterna från början alltså. Det hela var min idé från början då jag var trött på att amma hela nätterna igenom. Funkade första omgången, han låg i sin säng med såna där fjädrar på och jag vaggade tills han somnade och varje gång han vaknade på natten.
Sen var jag borta ett par kvällar och allt var ur spel.

I början av december gav jag liksom upp och började amma på natten ogen vilket tröttade ut mig fullständigt. Vi kom slutligen överens om att "börja om" den 27 dec och flyttade in hans säng i eget rum och gjorde iordning där. Han fick sova lite på dagen, vi var mkt ute, han åt ordentligt och sen var det dags. Jag sa godnatt, var inne ett par gånger och lade honom ner eftersom han ställde sig upp hela tiden. Satt utanför och sa godnatt, sov så gott etc lite då och då tills han somnade. Det där buffandet som står om här på sidan står inte med i min bok, så det måste vara nåt nytt...

Han vaknade några gånger på natten och då stod jag utanför hans dörr och godnattade och han somnade efter en kvart och nästa gång nästan direkt. Likadant de andra nätterna när han vaknat till, räcker med ett god natt utanför dörren så somnar han.

Men skrikandet på kvällen är himla jobbigt och jag förstår ju att det är straffet för att vi varit inkonsekventa men gör vi nåt annat fel?? Han är go och glad hela dagen.

Dagen ser ut ungefär så här nu:
7:30 vaknar och får välling
9:00 frukost, typ nån macka
12:00 lunch, rejäl portion
13:00 sova
14:00 vakna
14:30 mellis, typ nån banan etc
16:00 ammar ett eller två bröst beroende på intresse
18:00 gröt 1½ portion
18:30 göra iordning inför natten
19:00 i säng, somnar efter ca en halvtimme (målet är ju att han ska somna ca 7)

Känner oxå att det borde funka för min snart 9-årige som var det aldrig nåt probelm med. Körde detta närhan var runt 9 månader och han har alltid varit lätt att lägga, men däremot har han alltid vaknat extremt tidigt så han lägger sig ff redan kl 8 för oavsett läggtid så vaknar han runt 6.

Men varöfr funkar det inte lika bra nu?? Råd????
Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov!
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och välkommen hit!

Först och främst: köp boken! Eller låna den för den delen. Eller läs på mer på sidan här. För ni verkar inte alls köra SHN-kuren. Ramsa till exempel? Har ni en sådan? Och tidiga uppvak kan man också "kura" bort... helt enkelt vara konsekvent. När väckarklockan ringer är det dags att stiga upp, punkt.

Kanske är det Barnaboken och inte Sovahelanatten ni läst?

Men till frågan om de jobbiga läggningarna. Vi har kämpat med skrikiga läggningar i ungefär en månad och nu har det gett med sig sedan någon vecka ca. Hon verkar nuförtiden glad att få sova (inga protester) och tycka om sängen. Vaknar hon på natten (händer nästan bara om hon är sjuk) räcker det att vi ropar ramsan från rummet intill så somnar hon om.
Ett bra tips är att verkligen själv leva sig in i hur skönt det måste vara för barnet som är så trött att få sova och så säga det till barnet, nästan överdrivet glatt. Med alla gester och tonfall signalera att det är det bästa man kan göra, att sova, å så skönt.

Jag skulle köpa/låna boken (Internationella sova hela natten) och se till att båda läste den noga, så att ni har något att följa. Lättare att vara helt konsekventa då, när ni har något detaljerat att hålla er till.

Lycka till!
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen hit!

Jag ville bara hålla med om allt som Lou hade skrivit. :D SHN - boken finns att köpa här på hemsidan eller låna på biblioteket.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Lou

Inlägg av Lou »

Jo, en annan sak, det verkar var för lite sömn på schemat? Vår dotter är tio månader och sover 12h natt, 45 minuters lur på fm och sedan 1,5 h efter lunch. Dvs 14h och 15 minuter. Tror att samma gäller för 9-månaders? Väldigt lite med 1h bara på hela dagen...

Eller har jag läst slarvigt? Ska kolla igen..
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
politikern

Inlägg av politikern »

Hej och tack för svar.
Nej, jag har inte läst den boken, har Barnaboken som jag köpte när min äldste var ett halvår. Hade ingen aning om att det kommit en ny bok utan läste i min egen och har kört efter den. Det var först idag som jag gick in på denna sidan (som jag för övrigt inte visste fanns) och läste om Sova hela natten.
Känns grymt att börja med ny metod igen... blir ju inte särskilt konsekvent alls. Den metod jag gjort kommer ju oxå från Anna W och det där kallar hon den för "kuren". Tydligen har hon ändrat hela konceptet och det är ju verkligen förvirrande. Vet nu varken ut eller in.

Ikväll somnade min lille kille iaf på typ 2-3 minuter. Vaknade till lite lätt alldeles nyss men då sa jag bara "Godnatt Rolf, och sov så gott" utanför hans dörr och han somnade om igen. Är det sånt du menar med ramsa?? Av vad jag hittills läst på denna sidan så verkar det vara det men i min bok kallas det inte ramsa... När vi sover så brukar jag oxå ropa från min egen säng elelr från dörren (vi har rummen precis intill varandra) och det har funkat.

Vad gäller antalet timmar så kommer han upp i ca 13½ timme, ibland nån timme mer eller mindre. Han sover ju 12 timmar i sträck på natten och 1.1½ timme på dagen. Men tanken är ju att han ska somna kl 7 och inte halv 8, vilket han ju oxå gjorde ikväll.

Vi får väl se hur det går, ännu så länge går det ju iaf åt rätt håll. Har inte lust att börja med en ny metod nu iaf nrä vi hållt på med detta i 4 dagar redan. Dessutom räknar jag kallt med att morgondagens natt ska bjuda på kaos och raketer som väcker honom. Glömmer aldrig när min store kille vaknade av raketer sin första nyår, helt skräckslagen var han och skrek i flera timamr, och är så ännu efter 8 år...
politikern

Inlägg av politikern »

Glömde en grej ang tidiga uppvak. Det gällde min äldre son som snart är 9, han har alltid varit extremt morgonpigg. Allt går inte kura bort, endel är oxå personlighet precis som att jag är extremt morgontrött och gärna skulle sova halva dagen om jag fick. Lägger mig själv väldigt tidigt oftast, ibland redan vid 9 och sover oftast minst 10 timmar medan min äldste sover 9. Men det brukar vi som sagt lösa genom att han lägger sig tidigt istället så får han sina timmar.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Nej, Anna har inte ändrat hela konceptet. Bara utvecklat det lite mer. Du använder precis samma verktyg som ges i Barnaboken, det hela är bara lite mer finslipat.
Ikväll somnade min lille kille iaf på typ 2-3 minuter. Vaknade till lite lätt alldeles nyss men då sa jag bara "Godnatt Rolf, och sov så gott" utanför hans dörr och han somnade om igen. Är det sånt du menar med ramsa??
Buffandet och solfjädern syftar till att betinga ramsan med lugn och trygghet, så du lugna ditt barn utanför dörren. Har du fått sonen lugn med ramsan, så fortsätter du jobba med den. Blir han inte tyst på en gång, så jobba på kommunikationen. Du ramsar, han svarar, du ramsar, han svarar/eller blir kankse tyst.
Du behöver alltså inte ändra metod på något sätt. Men kan ha mycket nytta av att läsa SHN-boken ändå kanske?

Lycka till!
Världens Bästa Barn
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Varmt välkommen är du :!:

Och nog ska du se att du ror detta i hamn med Barnaboken! Jag har aldrig kurat mina barn i stor stil utan Alva och Allis är "barnabokade" medan Isak har fått sig ramsan till livs och därmed fick Allis den på köpet, så att säga.

SHN-kuren har Anna utformat för barn med sömnproblem och grunden för den är naturligtvis tankarna i Barnaboken. Om du vill få ett hum om vad den innebär, så kolla in Lathunden:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Tips från mig:

Skrattet till godnattet! Slarva inte med det, särskilt inte om läggningarna är lite besvärliga. Det ska vara kanonkul att lägga sig!

Kram Lua. :heart:
politikern

Inlägg av politikern »

Tack!!!

Jo, jag har läst som sjutton i kväll innan han kom i säng. De flesta av områdena på den här sidan, bla lathunden. Och ikväll la vi till att även pappa skulle vara med och säga godnatt och att han skulle stoja runt och skratta och vara glad innan sänggång. Lite komplement så att säga.
Men det var mest att jag blev så förvirrad över det hela och jag kände mig lite desperat för jag hade ju, och har ff, lite ångest över att vi liksom plågat honom genom att vara inkonsekventa.
Känns bättre nu. Vi har även sagt att om han sover till 8 så är det ok, då blir det hans tid, för han har sovit längre för var morgon och vi har ju 8 månader kvar av föräldraledigheten och då är det skönt att kunna dricka en kopp kaffe innan han vaknarpå morgonen för pappa som ska vara hemma från 1 jan.

Det där med att sova påfm verkar lurigt, han är ju inte ens trött då, han brukar tröttna vid typ halv 11 men nu när vi börjat med etta orkar han utan problem till 13 utan att verka utschasad på ngt sätt. Eftermiddagen kan bli lång men vi har märkt att han oftast är hungrig när han gnäller, inte trött...
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ska inte komma med massa nya grejer här nu :roll: Men i Barnaboken står det om ensamleken. Det tycker jag är ett jättebra sätt att ge barnet möjlighet till en frivillig lur på förmiddagen. Och föräldrarna möjligheten att vakna till extra med lite mer kaffe.

/C

Ps: Gillar din signaturtext. :thumbsup:
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"