Funkar verkligen apnélarm till en 9mån som rör sig i sängen?
Funkar verkligen apnélarm till en 9mån som rör sig i sängen?
Jag har i dag fått hem ett Nanny apné larm, med två stora sensorplattor. Men när jag läser i instruktionen står att det kan falsklarma om barnet rör sig bort från mitten av plattan... med tanke på att man aldrig vet var i sängen man hittar honom på morgonen verkar det omöjligt att ha ett andningslarm till honom. Eller finns det nåt som funkar bättre på så stora bäbisar? Jag läste här på hemsidan att den äldsta som dött av plötslig spädbarnsdöd var 1,5 år, och AW rekommenderar ju andningslarm upp till 11 mån har jag för mej. Så hur funkar det, rent praktiskt??
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
-
Kantarella
Hej
Min lillkille är snart 10 månader och vi har ett Nanny-larm. Det har ALDRIG fellarmat. Jag har lagt båda plattorna i spjälsängen - på tvären - med lite mellanrum emellan. På så sätt ligger alltid någon kroppsdel på plattan och det känner av minsta rörelse.
Prova! Vad är det värsta som kan hända? Att det fellarmar? Att det larmar utan fel på apparaturen? Då kan du åtminstone vara DÄR när/om det händer.
/Åsa
Min lillkille är snart 10 månader och vi har ett Nanny-larm. Det har ALDRIG fellarmat. Jag har lagt båda plattorna i spjälsängen - på tvären - med lite mellanrum emellan. På så sätt ligger alltid någon kroppsdel på plattan och det känner av minsta rörelse.
Prova! Vad är det värsta som kan hända? Att det fellarmar? Att det larmar utan fel på apparaturen? Då kan du åtminstone vara DÄR när/om det händer.
/Åsa
Jag uppfattade när jag läste manualen att barnets bröst ska ligga över mitten av plattan - det är där den känner av andningsrörelsen. Men instruktionen var på engelska så jag kan ha missuppfattat...
Jag vill ju inte att det ska börja tjuta och väcka honom i onödan, nu när vi äntligen fått honom att sova...
Jag vill ju inte att det ska börja tjuta och väcka honom i onödan, nu när vi äntligen fått honom att sova...
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
-
Kantarella
Jo, det räcker alltså med att han ligger på den ena plattan, ena hörnet räcker. Man har två plattor just av den anledningen att de far runt i sängen.HannaNord skrev:Men hur blir det om man har två plattor och lillen kilar in sig i ett hörn, och inte ligger alls på den ena plattan?
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067