Nattåg ensam med två barn

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Nattåg ensam med två barn

Inlägg av LindaVega »

Ska åka nattåg ensam med barnen i påsk. Östersund- Malmö

Tåget går 20.40 från Ösd och är framme ca 9.00 i Malmö, inga byten.

Ska boka snart, och har tänkt att ha egen kupé (tre bäddar)

8) Vill ha solskenshistorier samt bra tips för att förebygga ev trassel :D

Vi ska ju åka nettetid så förhoppningsvis sover de största delen av resan. Är ändå lite fundersam hur Malte (2 år 4 mån då) ska sova. I den nedersta bädden? Boa in ordentligt kanske? Han sover ju i spjälis i vanliga fall. Det jag oroar mig för är om Malte INTE somnar direkt. Han är en klättrare av rang och det kan bli lite för spännande för honom det här.. Har han ingen spjälis som begränsar är jag rädd att han är överallt och ingenstans istället...

Vega oroar jag mig inte för alls. Hon är en klippa på att sova borta/under lite andra förhållanden.

Ett annat alternativ är att Malte och jag sover i samma bädd med mig ytterst?

:idea: Ja ge mig bra tips hur man ror det iland på bästa sätt :!:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Barnen skavfötters och du själv på luftmadrass på golvet? Säger jag som skulle oroa mig för att någon skulle ramla ner... Men jag kanske inte ska släpa hit några vargar nu... :lol: Eller rymmer man en resesäng på golvet? Bökigt att släpa med sig den förstås... Något att fixa ett tätare "staket" med? Det kanske går att rigga upp ett lakan på nåt sätt så det blir mer ombonat? Nu var det längesen jag åkte nattåg, vet inte riktigt hur de där säkerhetsanordningarna ser ut nuförtiden, det kanske inte bara är några remmar utan en hel "sida" slår det mig nu...
Jag är säker på att det kommer att gå bra, sover de dåligt en natt så tar de ju igen det nästa! Lycklig resa!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Inga solskenshistorier :roll: Men ett tips:

Åksjukeplåster eller dylikt :!:

Vårt skrot har spytt illa hela natten och mådde inte bra på uppresan heller...

/ *f* (Nyss hemkommen från Luleå)...
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Hejsan!

Jag åkte t o r Bräcke i somras med mina tre. Barna pratar ofta om det, leker det och har det som ett "bästa sommarminne"! Jag valde en 2bäddskupé med wc(kostade lika mkt som 3bädds utan wc).

Jag laddade med lite målarböcker, färdigförpackad välling, frukt och dricka.

Ombord på tåget pysslade vi och upptäckte saker (bla roliga knappar man kan trycka på om man vill prata med tågvärden :lol: :oops: :roll: )
Sen var det natt bestämde jag och pojkarna låg skavfötters i nederslafen med en kudde mellan så de inte skulle kunna sparka varandra. De fick välling och sen satt jag brevid Harald och brottade omkull honom 48gånger tills han gav upp och somnade. Ett par gånger ramlade han och slog huvudet i inredningen när tåget krängde till och han skulle stå i sängen... men tillslut gav han upp.
Wilhelm behövde oxå läggas till rätta några gånger men honom kunde jag ramsa ner på ett annat sätt.
Jag hade lagt kuddar under madrassen på utsidan av pojkarnas slaf så de sov som i en grop.
Virve låg där uppe, skavfötters med mig och tyckte bara det var jättemysigt och somnade gott efter bara lite sprallig förväntan.
I överslafen fanns ett nät man knäppte fast med bilbältesknäppe som blev som ett "skyddsnät" så man inte kunde trilla ur. Kolla om det finns i 3bäddshytterna oxå :wink:

Överlag gick resan himla bra, fast några 12timmars sömn blev det väl knappast tal om ... men det var ju semester!!
Sen att jag själv inte kan sova på tåg är ju en helt annan historia :roll: :lol: Men det finns en viss charm i att ligga och dåsa en halv natt och lyssna till tre små trollungar som snusar så gott så gott :sleep: :heart:

Lycka till!
/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Oj nattåg ensam med TRE barn :shock: Impad! :lol: Skavfötters säger ni, ja det kanske är en bra idé. Fast jag undrar vad Malte skulle hitta på om han vaknar miss i natten och helt plötsligt kan kliva ur (och halvt slå ihjäl sig) Tror inte en resesäng får plats, och tycker det verkar krångligt att fixa med. Å andra sidan är Malte en SS som sällan/aldrig vaknar och gör ngt väsen av sig på nätterna. Så har han väl somnat så kanske allt går bra...Bra idé att boa in med kuddar...

Ska absolut kolla upp alternativet två bäddar och wc i kupén. Låter riktigt lyxigt. Då kanske barnen kan dela på underslafen ändå.... Jag få väl "sitta vakt" och putta ned vid behov (som du beskriver Alexandra) tills de somnar. Sedan kanske man kan lägga en filt på golvet så det blir lite mjukare OM ngn skulle ramla ned eller så.... :roll:

Vad gäller illamående så är ingen av barnen åksjuka när vi åker bil eller förra julen då vi åkte tåg dagtid. Hoppas att de inte blir det nu heller. Vilken mardröm *frieda* :cry: Själv kan jag inte åka x2000 dagtid, då känns det som magen vänder sig ut och in. Blä :evil:

Är inte så orolig för att de inte sover sina vanliga 12 h, snarare att Malte har svårt att komma till ro i stor säng/ny miljö...men tåget går ju 1.5 h efter läggdags så TRÖTTA lär de ju vara när resan startar (övertrötta :roll: )

Linda
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Mitt tips är åksjuke-armband som finns att köpa på apoteket. Inga biverkningar och funkar både på vuxna och barn!

När vi har sovit trångt någon gång har vi gjort så att jag har sovit brevid sonen (innan dottern fanns). Men jag har lagt mig brevid först när han har somnat. Det har funkat bra. A har förstått att det är ett undantag eftersom det ju inte finns "sängar med galler". Sedan har det förstås tagit lite längre tid att somna för honom... ;)

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Lua

Inlägg av Lua »

LindaVega skrev:Vad gäller illamående så är ingen av barnen åksjuka när vi åker bil eller förra julen då vi åkte tåg dagtid. Hoppas att de inte blir det nu heller.
Det kan komma plötsligt. Allis har inte varit åksjuk förrän i somras så det kanske är idé att preparera dig med åksjukearmband eller tabletter.

Lycka till!

Kram Lua. :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
nu är detta onekligen ett tag sen ( :shock: tänk att man blivit GAMMAL!) men när jag var liten åkte vi ofta nattåg och då hade man en hängmatta till mig som var minst. Praktiskt för nattklättrare tänker jag & SUPERSPÄNNANDE för barnen! Det var nåt som SJ hade så alltså inget mina föräldrar hittade på själva. Kanske har dom det än?
Bara en tanke,
kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Linda,

Visste väl att jag läst en bra "tågtråd" vid tillfälle och här är den. Dessa bäddade på golvet och hade med sig mörkläggning. Två supertips tycker jag.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 620#111620
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja mörkläggning och eltejp ska med. Självklar del av packningen när vi sover borta :wink: Vet du Tina, jag har ett svagt minne av hängmatta när jag tänker efter :roll: (vi åkte nattåg en del när vi var barn också- och klämde in en hel familj i en kupé) ha ha ska fråga mamma hur de gjorde...Antagligen levde vi rövare till vi slocknade :shock: 8) :lol:

Tack alla för svar :heart: Ska preparera mig med åkband till samtliga passagerare också. I förebyggande syfte.

Linda
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Nu är ju dina barn äldre, men efter tips här på forumet bäddade vi på golvet till två ettåringar (var fem vuxna i kupén också). Det gick hur bra som helst!

Resesäng får ju inte plats men tipset vi tog fasta på var att tejpa ett lakan upp mot nedersta slafen (på båda sidor) så att man fick "väggar". Det gjorde det ombonat och barnen riskerade inte att rulla in under nedersta slafen Sedan la vi resesängsmadrasser ovanpå lakanet som alltså täckte golvet. I 6-bäddshytterna är bäddarna ganska smala så jag tror att det skulle vara trångt att sova två och är man van vid en spjälsäng är det nog lätt att ramla ner om man ligger själv.
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"