Hur går jag vidare nu???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cecgus

Hur går jag vidare nu???

Inlägg av cecgus »

:santa: Hej på er alla och god fortsättning på julhelgen! :santa:

Jag startar en ny tråd idag eftersom min förra (Nattslurken) blivit sååå lååång... :oops:

Jag började kura min Hanna den 28 november och det har verkligen gått upp och ner. :roll:
Hanna är nu drygt 7 månader och vårt schema ser ut så här:

07:00 God morgon, glatt uppvaknande med skoj och stim!
07:30 Frukost
08:30-09:15 Sova, 45 minuter
11:00 Lunch1
1:45-13:15 Sova, 1½ timme
14:30 Mellanmål
15:30-16:15 Sova, 45 minuter
17:30 Middag
18:30 Kvällsrutin, bad, mys och bus
18:45 Nattslurk och bus
19:00 Nattning, Sova för natten 12 timmar

Att följa schemat fungerar jättebra men vissa "problem" kvarstår och nu behöver jag lite hjälp med att komma ända in i mål. :wink:

Läggningarna går ibland strålande :D , men det händer fortfarande att hon skriker upp sig och då kan det ta nästan 1 timme innan hon somnar in :cry:. Då har jag varit inne och både buffat, solfjädrat och ramsat. Nån gång har jag dessutom kännt mig tvungen att lyfta upp henne, sitta med henne i mörkret och lugna ner henne och sedan har jag lagt tillbaka henne i sängen och då har hon somnat genast.

Hittills har Hanna bara haft en enda 12 timmars natt. :? Hon vaknar i princip alltid minst 1 gång under natten oftast runt 03:30. Jag har alltid hanterat detta på samma sätt. Pangramsa och musik. Oftast somnar hon då om direkt, men ibland blir det frågor och då ramsar jag utanför dörren.
Hon vänder sig relativt ofta till rygg (trots att det är uppbullat med handdukar i sängen... :-s ) och då går jag in och lägger tillrätta. Ibland under tystnad, ibland ramsar jag ut.

På dagarna sover hon både i vagn ute och i sin säng inne. Oftast tar det runt 10-15 minuter och ca. 2 ramsor plus MASSOR av sk. husljud för att få henne att somna. När hon väl somnat sover hon den tid som hon ska :D :thumbsup: .

Nu undrar jag hur jag skall gå vidare för att få henne att sova hela natten utan uppvak. Är det något jag skall ändra på i mitt agerande eller kanske i schemat?

Tar tacksamt emot alla tips och råd beträffande scheman, nattliga vändningar och dagslurar :wink: .

Om någon har lite bra tips och råd ang. vad social delaktighet kan innebära för en 7 månaders knodd vore jag oxå tacksam :-k

Kram så länge.
//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo ni har lite för mycket sömn på schemat. 7+8 mån skall ha 14,5 tim sömn. Så det är dags att dra ner lite, förslagsvis gör ni sista luren till en 20 min. Om den sen börjar strula föreslår jag att ni tar den på promenad i vagnen runt 8 mån ångesten.

Detta borde hjälpa till rejält.

Sen så är det ju så att verktygen är ju till för att lugna, tar du upp så har ju kuren typ havererat ganska rejält. FÖrsök att se er på natt 2 i kuren och sluta plocka upp, lunga på plats.

Ang. vändningscirkus så är hon ju stor nog att kunna vända sig själv. När de blivit så här stora brukar handukar och uppbullring göra att de inte kan vända tillbaka sig så lätt häller, så jag tror det är dags att ta bort detta nu. Öva vändningar på dagen räjält många gånger, och sen går man inte in och vänder tillbaka på dem så fort de ber om det utan man väntar och försöker låta dem reda ut det hela själva.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Här är pepping också.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Lycka till. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Tack för svaret! :D

Nu kommer kanske en dum följdfråga... :oops:
När jag drar ner på tiden på eftermiddagsluren skall jag göra det på slutet eller? Jag menar skall jag fortfarande lägga kl. 15:30 och sedan väcka efter 20 minuter istället eller skall jag lägga henne senare?

Beträffande vändningarna. :roll: Skall jag alltså ta bort handdukarna och låta henne ligga kvar på rygg och ramsa utanför tills hon somnar ändå? Har även läst att man efter exakt 10 minuter kan gå in och vända på henne. Hur vet jag när det gått exakt 10 minuter??? Alltså jag kan klockan, :wink: men hur vet jag när det gått 10 minuter sedan hon somnade? Jag står ju inte utanför hennes dörr och hänger, jag är ju sysselsatt med att mjölka kor och sköta om alla de andra barnen... Ofta är det så att de gånger hon vänder sig så gör hon det direkt när jag lämnat rummet med ramsan efter läggningen. Hon gör nämligen likadant i vagnen på dagarna :? .

Jag tänker inte gå i försvar nu, men vid de tillfällen (3 gånger) som jag känt mig tvungen att ta upp Hanna för att få henne lugn har jag självklart både buffat och solfjädrat först. Verktygen har lugnat henne tillfälligt, men så fort jag ramsat ut och lämnat rummet har hon skrikit upp sig igen. Vid ett tillfälle så till den milda grad att hon hyperventilerade!!! :cry: Inte skall hon väl då ligga kvar i sängen som vid det laget förövrigt varit genomvåt av tårar och svett??? Jag har vid dessa tillfällen stannat kvar inne vid hennes säng och hållt henne i famnen till dess att hon har normal andhämtning. Sedan har jag lagt tillbaka henne i sin säng och ramsat ut. Hon har då somnat lugnt.

Det hade varit ren tortyr, för henne OCH för mig, att låta henne ligga och fortsätta skrika vid dessa tillfällen. Kanske är det så att jag "misslyckats" med min kur och användandet av verktygen, jag vet inte, men om verktygen fungerar 19 av 20 gånger och det den 20:e gången inte hjälper utan jag måste ta till ett annat verktyg för att lugna henne så tycker jag ändå att det känns ok. Jag vet inte varför hon vid dessa 3 tillfällen reagerat så kraftfullt, vad som har hänt, det vet ju ingen av oss, men helt klart är ju att hon inte nöjt sig med annat än att få vara nära en liten stund.

Glömde även en fråga tidigare... Hanna har av någon anledning inte haft någon aptit på 4-5 dagar. Vill knappt äta alls, jag ger mjölkersättning och välling istället, men vad tror ni att detta kan bero på? Hon har ännu inte fått några tänder, kan det ha med saken att göra. Att det är små bissingar på G!? :-s

Tacksam för ert stöd och er snabba respons. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Gällande schema ändringen så har jag lagt på vanlig tid och väckt efter 20 min, men du väljer ju vad som passar er bäst, kanske det behövs mer rymd mellan 2:a och 3:e luren :wink:

Gällande vändningarna så brukar jag bjuda på EN vändning per uppvak/läggning och skulle det ändå tjorvas på skulle jag låta henne sköta det själv och man kan även somna på rygg och precis som du säger man ju aldrig veta helt säkert när exakt 10 min har gtt utan jag har tagit på 10 min efter att då jag tror liten somnade.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej igen och tack för svar! :D

Har haft två bra nätter, Hanna har sovit sig igenom "vargtimmarna" :D. Idag vaknade hon dock 06:00 och ansåg sig ha sovit klart... :roll: Hon låg snällt kvar i sängen och pratade för sig själv tills jag gjorde morgon 06:50. :heart:
Även läggningarna har gått bra. Igår knäpptyst direkt och idag frågor och lite gråt i ca. 10 minuter, sedan tyst. \:D/

Jag har, precis som ni föreslagit, dragit ner på em-luren. Hanna sover nu 20 minuter istället för 45 minuter. Hon har varit ganska kinkig när jag väckt henne och på kvällen innan läggning är hon väldigt trött till följd av detta. :sleep:
Kanske hon ändå behöver 45 minuters sömn? Eller kommer det att bli bättre om några dagar? Vad tror ni som har mer erfarenhet? :?

//Cilla
duggan

Inlägg av duggan »

Det brukar bli lite kinkigt innan dom vänjer sig men efter ungefär 1 vecka brukar det sitta, man kan lägga lite tidigare på kvällen och det är mycket tröttsamt!

//Malin
cecgus

Inlägg av cecgus »

Ok! :D

Då avvaktar jag en vecka och ser om det blir någon ändring. 8)

Jag tänkte börja lägga henne 16:00 för eftermiddagsluren istället för 15:30. Hon är sällan trött så tidigt och då kanske hon dessutom inte är så trött på kvällen. Tack för dina råd. :D

//Cilla
duggan

Inlägg av duggan »

Så lite så! :lol:
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Jag är sååå glad. :D

Inatt var det den 3:e natten som Hanna sov hela natten. Jag vaknar fortfarande flera gånger/natt och undrar om hon verkligen lever där inne... :roll:

På nyår skall vi till goda vänner och tanken är självklart att Hanna skall följa med. Hur skall jag agera när hon skall sova? Skall jag lägga i vanlig tid och agera precis som vanligt? Hur gör jag när vi skall åka hem? Väcker jag henne bara och lägger igen när vi kommer hem? :?

//Cilla
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej cecgus! :D

Skönt att schemaändringen blev bra. Ibland kör man bara på och glömmer att de små blir äldre. :wink:

Om ni ska åka bort så skulle jag göra såhär (har funkat utan gnissel för oss):

Ta med resesäng eller om hon sover gott i vagnen. Lägg i vanlig tid med skratt och bus som vanligt. Väck sedan som att du bara ska transportera till nästa säng. Säg inget utan ta bara upp och häng gärna ett tyg för bilstolen. Som att ni visar att "fortsätt sov du, vi är snart i säng igen". När ni kommer hem lägger ni ner henne i sängen och ramsar glatt ut, allt är i sin ordning typ. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D God fortsättning på er allihop! :D

Här hemma är vi fortfarande förvånade över hur bra Hanna sover på nätterna. Igår sade till och med Hannas pappa, som ju varit väldigt skeptisk till kuren, att det är helt fantastiskt att hon sover så bra om nätterna. :wink: (Något ni vetat hela tiden)!

Det har onekligen varit en jobbig resa hittills och vi har fortfarnde en bit kvar men jag börjar ana hur bra det kommer att bli. Så tacksam för all er hjäp och ert stöd när det varit som jobbigast...

Våra dagslurar har börjat strula en del de sista dagarna. Och jag skulle vilja ha era synpunkter på detta. Idag fungerar det så här:

0900-09:45 Hanna sover inne i sin säng. Inga problem, hon somnar alltid direkt! :sleep

12:00-13:30 Sover alltid i sin vagn ute. Här stökas det en hel del innan hon somnar. De senaste dagarna har jag behövt vagna och ramsa i över 20-35 minuter, det hade troligtvis tagit ännu längre tid om jag inte "gett med mig" och rullat vagnen... :oops: :-s , så att hon somnar! Detta har resulterat i att hon endast fått 45 minuters sömn här. Hon somnar alltid direkt om jag går på promenad, men aldrig om jag bara ställer vagnen på tex. altanen. Hon vaknar dessutom alltid i 45 minuters skarven och accepterar inget mindre än att jag rullar vagnen ](*,) :roll:

16:00-16:20 Den här nya "lurtiden" (jag drog ner på em-luren förra veckan) har bara använts 2 gånger pga. att hon fått så lite sömn på lunchen. Jag har istället låtit henne sova mellan 15:45- 16:30 dvs. 45 minuter. Hon har somnat in när vi gått på promenad :oops: #-o och INTE i stillstående vagn...

Jag vill naturligtvis vänja henne vid att somna i sin vagn även om vagnen står still och nu behöver jag tips på hur jag skall gå till väga. Hur mycket skall jag ramsa, vagna, gunga vagnen osv. Det är ju dessutom ganska svårt att göra husljud när hon ligger ute i vagnen :?. Hon gråter och frågar ganska högljutt skall tilläggas. Jag vill inte låta henne stå ensam på altanen och skrika efterrsom vi bor i en bostadsrätt och grannarna självklart undrar vad som händer.

Tar även tacksamt emot tips på hur jag skall agera beträffande hennes vagn. Det börjar bli väldigt trångt för lilla älsklingen att sova i den :roll: . Skall jag kanske vänja henne vid att sova på rygg i vagnen istället och introducera sittdelen, som går att fälla ganska långt ner, hon kanske kan halvligga i den och sova? Jag har en sådan där kombivagn med separat sittdel.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag kan tänka mig att det är lite svårare att komma till ro och sova gott om vagnen börjar bli trång, finns det någon möjlighet att hon kan ligga på mage även när du bytt till liggdelen. Självklart går det att lägga på rygg i vagnen men faktum är att dom flesta magsovare har svårt för ryggläget i vagn men det är ju högst individuellt. Min gosse sov på rygg i vagnen och har alltid gjort det utan problem. Men då måste man komma ihåg att täcka sufletten med en luftgenomsläppligt mörkläggningstyg. :wink:

Jag gjorde en "dagkur" när min gosse skulle lära sig att sova i stillastående vagn, totalt tog det nog 1 vecka innan det satt, första dagen så vagnade jag vid minsta pip och lite för generöst :oops: , sedan backade jag mer och mer för var dag och till sist jobbade jag med bara ramsan. Dom första dagarna frågades det och protesterades det väldigt mycket men mindre och mindre för var dag, sedan har allt flytit efter det! :lol:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej igen!

Jag har hållt stenhårt på det nya schemat sedan 1 vecka tillbaka men faktum är att det nog inte passar Hanna att sova i 20 minuter. :? Hon är alltid jättrött och ledsen när jag väcker henne. Dessutom tar det oftast minst 15 minuter innan hon somnar... :roll:

Jag undrar om jag kan få hjälp med ett alternativt schema. Det känns som om det bästa vore att inte ha någon eftermiddagslur alls men med det nuvarande schemat skulle det då innebära vakentid mellan 13:30-19:00 vilket känns alldeles för länge!

Hur tycker ni med mer erfarenhet att jag skall agera? Nuvarande schema:

07:00 God morgon, glatt uppvaknande med skoj och stim!
07:00 Frukost
09:00-09:45 Sova, 45 minuter
11:00 Lunch
12:00-13:30 Sova, 1½ timme
16:00-16:20 Sova, 20 minuter (fungerar inte alls!)

Tacksam för tips och förslag. Hanna blir 8 månader den 22 januari!

//Cilla
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hon är väl snart 8 mån? Kanske att det är lite 8-mån-ångest på gång? Jag bytte till två lurar vid 8 mån för att Elsa var så pigg. De flesta tror jag brukar ha tre lurar tills 9 mån. Om hon är så trött så kan hon ju behöva en 20 min ändå, kan ni inte ta den i en vagnspromenad? Så blir det inget strul vid insomnandet tänker jag (de 15 minuterna). Mitt schema med två lurar såg ut såhär (skriver bara ut sömn):

07.00 Morgon
09.15 Sova 45 min
12.30 Sova 1,5 tim
19.00 Sova natt
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för svar!

Jag tror inte att Hanna gillar att bli väckt efter just 20 minuter :-s . Det är därför jag vill ta bort den... Hon sover jättetugnt då och blir såååå ledsen när jag envisas med att ta upp henne :( :roll: .

Jag har tittat på andras schema för 7-8 månaders älsklingar och det finns ju verkligen hur många varianter som helst :-k .
Min lilla älskling gillar verkligen att sova när hon väl har somnat och det är väldigt sällan hon vaknar av sig själv innan luren är slut. Jag väcker nästan alltid henne. Nu tänker jag så här... :oops:
Om hon sover 1 ½ timme även på förmiddagen istället för 45 minuter (det tror jag nämligen inte är några problem) och sedan 1 ½ timme efter lunch också kan jag kanske ta bort em-luren helt. Det blir visserligen 15 timmar totalt men det känns som om behöver det.

Mitt schema skulle isf. kunna bli så här:

07:00 God morgon
07:30 Frukost
09:00-10:30 Sova, 1½ timme
11:00 Lunch
12:30-14:00 Sova, 1½ timme

Blir det helt fel om jag ändrar så mycket tror ni? Gör jag henne en otjänst om hon plötsligt får börja sova mer på förmiddagen? Usch vad jag är rådvill nu :oops: :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"