Att barnen vill ha typiskt ”tjejiga” eller ”killiga” kläder är ju inte konstigare än att vi vuxna vill vara hyfsat moderna åtminstone om vi ska ut bland folk. Jag har köpt ”killbyxor” till mina tjejer när de var mindre, just för att de ofta är hållbarare, men Stora S accepterar det inte längre, och jag förstår henne. Jag skulle inte heller vilja gå i mansbyxor, om det syntes att det var det. Men man behöver ju inte köpa det värsta ”tjejiga” heller. (När jag var barn (70-talet) var det inte lika stor skillnad på pojk- och flickkläder, rosa och glitter vet jag inte om det fanns? Jag minns att min mormor suckade över att man inte kunde se skillnad på pojkar och flickor. Det pendlar från den ena ytterligheten till den andra i modet.) Det hjälper inte att föräldrar säger till sina barn att det inte spelar någon roll hur man ser ut, om föräldern själv står framför spegeln och suckar över sin vikt eller är noga med att inte visa sig osminkad. Om mamma använder stringtrosor och push-up-bh, vad säger det till barnen om hur en kvinna ska se ut? Och varför ska hon se ut så? Om mamma är undfallande och självutplånande mot mannen eller chefen eller sin pappa så lär hon sina döttrar (och söner) att det är så kvinnor ska vara. Om pappa inte ”hjälper till” (som det fortfarande heter i en del hem
På dagis jobbar man med ”genus”. Pojkar och flickor ska behandlas lika. Men: Vad spelar det för roll att vi vuxna säger att män och kvinnor kan göra samma saker, när förskolelärarna och barnskötarna är kvinnor, lokalvårdaren en kvinna, kökspersonalen en kvinna och chefen på stället en – man. Man gör en ombyggnad, och samtliga hantverkare som dyker upp är – män. Det kommer män och skottar snö och klipper gräset och gräver när nån ledning är sönder.
Jag tror inte det är så lätt att vända på en hel kultur. För t ex klädmode är ju en stor del av vår kultur. Däremot tror jag vi genom vårt beteende kan visa barnen att vi inte accepterar våld, sexfixering, utseendefixering. Det handlar om att hjälpa barnen till självförtroende, självkänsla och medkänsla. Bekräfta dem och deras intressen, oavsett om det handlar om bilar, prinsessgrejor, dinosaurier eller dockkläder. Det blir inget jämlikt samhälle förrän vi behandlar varandra som MÄNNISKOR.
Stilla