Tips om dagarna och om syskon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
salvia

Tips om dagarna och om syskon?

Inlägg av salvia »

Hej!
Vi kurar vår 7-månaders kille och avslutar nu 4e dygnet. Det har på det hela taget gått bra och vi känner att vi är på rätt väg. Jag skulle dock gärna ha tips på hur vi går vidare, framförallt dagtid. Vi har upptäckt att schemat inte svarar så bra mot behoven när det gäller måltiderna. Är det ok att ändra ordning trots att uppföljningen inte är klar. Tror att han ibland är hungrig när han ska ta en lur. Kan jag amma lite extra då?
Stora syster är 3,5 och verkar behöva extra tid med oss nu när vi är så fokuserade på kuren. Hon "stör" lurarna och är extra närhetsberoende. Vi har inte kurat henne och hon sover skapligt på nätterna. Går ofta upp en gång per natt, men det får vi hantera senare, känner vi. Är det någon som har erfarenhet och tips om hur man hanterar storasyskon? (Nu är hon på egen utflykt med pappa några timmar.)

Tack på förhand
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Salvia! :) (vilken fin signatur! :wink: )

Grattis till genomförd kur! :D Måste vara en trevlig känsla av lättnad när nätterna nu börjar flyta på!

Jag skulle inte ändra på schemat under uppföljningsveckan - men kanske just bjuda på lite extra "mellanmål" - en slurk - precis innan det skall sovas om du i ditt hjärta ifrågasätter mättnadsstatus. :idea:

Håller trasslet i sig funderar du noga ut hur det nya schemat skulle komma att se ut och vilka ändringar du vill göra - och genomför förändringen med säker hand dag ett av vecka två.

När det gäller storasyster skulle jag "uppfylla behovet innan den uppstår" dvs

:arrow: bjuda in henne i kurandet av lillasyster i den mån det går. Ge henne en EGEN syssla inom kurandets ramar som just HON har ansvar för. Och vänd sedan med positiva förväntningar ryggen till när det gäller just den sysslan - det är ju någon annan som sköter den - skönt! :D utgå ifrån att hon självklart kommer att sköta sin syssla - vilken det nu är - och se vad som händer.

:arrow: diskutera eventuella lillebrorsproblem med henne och fråga "vad tycker DU"? och lyssna sedan på vilka klokheter som kan tänkas komma... 8)

:arrow: förutom att ta in henne i kurandet - som ju alla andra är involverade i - ge henne egen bus/gostid med dig gärna pronto på morgonen när lillebror sover sin första lur. Jag har en god väninna som har inspirerat mig till att släpa fram en av gästmadrasserna till vardagsrummet, förse hela härligheten med kuddar, och sedan lägga mig ner raklång i väntan på vad mina älsklingar kan tänkas tycka om detta... :P och tycker, det gör de! :lol: Det blir en mamma-klätterställning vars popularitet aldrig sinar samt lite kuddkrig. :wink: Mota behovet innnan det blir ett problem. :)

med dessa verktyg i huvudet - eget ansvar inom kurandets ramar för storasyster samt egen bustid med mamma eller pappa eller båda om så går skulle jag invänta rapport med stor nyfikenhet... 8)

Det var mina stalltips! :)
salvia

Inlägg av salvia »

Tack för tipsen! Vi har börjat resonera om hur vi ska göra. :lol: /Sara
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"