När ska man gå in?

Skriv svar
Boris

När ska man gå in?

Inlägg av Boris »

Hej har ej lyckats sätta ramsan rikitgt på lilla O så hur tycker ni vi bör agera i följande exempel:

Hon vaknar förtidigt kl 05:00 och jag ramsar då jag tycker hon börjar låta ledsen men ingen effekt . Hon börjar hosa, låstas/eller pga av att hon skrikit, och sedan hör jag att hon dunsar mot spjälerna med huvudet. Då går jag fram och lägger henne ned och hon klamrar sig fast med all kraft hon har vid min arm. Jag låter henne hålla min hand ett tag och hon lugnar sig direkt, men så klart när jag vill ha handen tillbaka kommer gråten igen. Nu gjorde jag så att jag ramsade mig ut fast hon skrek men efter ca 10 min dunsar det till igen och då går jag fram och lägger henne ned igen. Denna gången får hon hålla min hand tills hon sommnar då det andra kändes som 5mm. Att gå ut och in men ej stanna sålänge som hon behövde. Vet att man ska akta sig för E6 trafik men vi har bara haft ett rum (37m2) så det har ej gått att lämna rummet om vi ej gömmt oss på toan :oops: .

Hur skulle ni gjort nu när vi sover i samma rum i ytterligare ca 3 veckor?
Iframtiden när hon snart får eget rum ska vi ej gå in överhuvudtaget vid kl 5? och om hon vaknar men ej sommnar själv vid 1 som sker ibland, hur agera då? Hitils har vi aldrig tagit upp henne ur sängen men både buffat eller klappat på kinden/hållit handen beroende vad som funkade. Jag kommer dock alltid att gå in om jag tror hon är påväg att skada sig eller skriker så det låter som hon kämpar för sitt liv, funkar det att köra klassiska metoden då? (hitils har vi kört vår egen variant av SM)

Igentiligen har jag nog svaret: Backa backa backa :oops: men det är inte så lätt i praktiken alltid. Ja hon är 8 mnd nu...
Prinsessa född 06/04/2008
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Boris!

Det låter helt klart som om 8-månadersångesten spökar. Har du Barnaboken? Jag kan rekommendera den varmt, där finns ett helt kapitel om denna ångest och hur den bör bemötas för att barnet ska må så bra som möjligt.

Vad gäller nätterna vill jag råda er till följande:

:arrow: Skärma av hennes säng med ett draperi så hon får känslan av att eget rum
:arrow: Om hon vaknar klockan 1 på natten, ge en ramsa men gå inte in. Ni håller på att etablera en dålig vana här, och varje gång ni går in har ni en hel vargaflock i släptåg.
:arrow: I vargtimmen ska ni OMEDELBART ramsa genast ni hör att hon vaknar. Vänta inte tills hon blir irriterad eller arg. Ramsa glatt och hurtigt, en så kallad pangramsa, och sedan: AVVAKTA. Då vet hon nämligen vad som gäller, och hennes eventuella gråt är en reaktion. Alla barn måste få reagera. Går du in och håller hennes hand bekräftar du bara precis det hon fruktar: att rummet är fullt med vargar och att hon inte kan somna om själv.
:arrow: Buffning är endast ett krisverktyg. Det får inte missbrukas! Lika med tillrättaläggning. Varje gång du känner att du skulle vilja gå och in och buffa eller lägga ner, så RAMSAR du. Utanför. Ingen blir hjälpt av att du svansar in med vargaflocken, det har du säkert redan märkt. Du måse hjälpa din dotter att bli trygg i sin egen sömn, och det kan du bara genom att övertyga henne om att du håller vakt - utanför!

Läs gärna denna krönika:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Kram och god jul :santa:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Boris

Inlägg av Boris »

Ja har läst barnaboken flertalet gånger...har nu även införskaffat sovahelanatten boken men ej hunnit läsa ännu.
Bestämde oss att köra kuren förra veckan, men misslyckades redan andra dagen. :oops:
Tycker verkligen att jag läst på men näs hon står där i sängen och skriker helt hjärtskärande och ramsan har ingen effekt alls då går jag in. Kan verkligen inte med att hon skriker sig hysterisk med vad jag hör kännslan av övergivenhet i rösten. Jag har läst om andra vars barn skrikigt i 45 min här på forumet och det vill jag inte O ska göra. :?: Vet du eller någon annan hur de som kurades i sommras lät med diplomerade SHN kurare, skrek de mer än 10min någon gång?
:?:

Lite mer bakgrund på oss: O sommnar om på mindre än 30 sek då vi går och lägger henne tillrätta och sedan klappar henne en gång på kinden vid nattuppvak. Jag är således tvivlande om hon är kur material men hon behöver ju få sammanhängande sömn. Vi har även kört SM sedan födseln men utan schema dagtid då vi istället räknar timmar så hon får de hon behöver, dvs iblan sover hon 1,5h på 1a luren och ibland blir det på lur 3.

Och som jag påpekade så är hon 8 månader nu men det blev nog missförstånd. Hon dunkar ej huvudet i desperation utan vaknar pga hon kryper i sömnen och krockar med sänggaveln. Hon är ej heller rädd för främmande utan kryper glatt iväg och hälsar på alla hon tycker verkar intressanta.
Boris

Inlägg av Boris »

Vill förtydliga ytterligare det vi undrar över är:

Behöver hon kuras eller klassas det som ok då hon ju somnar om så fort bara hon känner att någon är där? Hur sover de som klarar av att sommna om själva, ligger de och skriker nån minut och sedan sommnar självmant? Hon sover ju 11h natt ibland utan vår dirkta påverkan.
Det är så många vi känner som säger att hon sover gättebra som det är, att så små ej kan lära sig sommna själva...men jag har ju läst så många bra rapporter här...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Boris, du har själv svarat så fint på din fråga tycker jag. "backa är ordet" man MÅSTE ge barnet mera förtroende, för att de skall göra framsteg, krävs baksteg av föräldrarna.

Så vida du inte tycker det är ett problem att hålla handen tills hon somnar så är det inte ett problem. Lev och ha det fint, leta inte fel där inga finns brukar vi ju säga. Men en "säker sovare" har du ju inte etablerat om man säger. Är detta verkligen vad du vill ha?

Tänk länge på VAD du vill ha och HUR vill du ha det? Är du berädd att jobba för det? Hur hårt då?
Lite mer bakgrund på oss: O sommnar om på mindre än 30 sek då vi går och lägger henne tillrätta och sedan klappar henne en gång på kinden vid nattuppvak.
Tycker verkligen att jag läst på men näs hon står där i sängen och skriker helt hjärtskärande och ramsan har ingen effekt alls då går jag in. Kan verkligen inte med att hon skriker sig hysterisk med vad jag hör kännslan av övergivenhet i rösten. Jag har läst om andra vars barn skrikigt i 45 min här på forumet och det vill jag inte O ska göra.
Allt detta får mig att tänka på att du inte LYSSNAR ordentligt på VAD skriket betyder, bara att det skall sluta, helst innan...... osv...

Ungefär som när vi har kurföräldrar som VET att med bröstet får jag tyst och sovande unge på 2 min, bara det att det sker 10ggr/natt om man säger. :roll:
Att kura och införa samtliga verktyg är det som är svaret, eller i ert fall, backa, backa, backa... släppa handen långt innan hon somnar och stå på sig. Det handlar inte om att man skall lyssna på sitt barn skrika i 45 min, utan lyssna på VAD är skriket och agera därefter, hela tiden med förtroende till barnet. Inte till mammahjärtat om du hänger med här :wink:

Har du läst min denna länken någon gång? Den hade jag till Tor när han var ca 6 mån och vi strulade en natt. Jag gjorde allt i länken på 1 natt och sen var lugnet tillbaka hos oss.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Boris

Inlägg av Boris »

nämen finns det fler som mig :o

Sedan läste jag de som gjorde följande och det lät som vår stil.

"Nästa natt bestämmer vi oss för att vara ännu sakligare. Massor av skratt till go natt! Inga långdragna läggningar utan direkt från skrattet, flyg in i sängen, läggs ner upp med armarna, sträcker på benen på med täcket. UT, säga ramsan på väg BORT från rummet och gå in i köket och laga mat. På med köksfläkten, skramla i lådor och duka bordet.
Jag hör inga hysteriska skrik, har han protesterat så har inte jag hört det men hade han haft en RIKTIGT kris så skulle jag höra det. Men jag står inte UTANFÖR och avvaktar utan jag har så mycket annat att göra"

Vi har MYCKET annat att göra O:)

Jag kännde med att det passar oss att inte backa från steg 20-2 direkt som en skrev utan ta det lite lugnare så vi hinner lära oss lyssna på henne vad hon faktist säger. Men det är svårt att inte be om svar från henne om jag gör rätt utan komma med attityden: Jag vet jag gör rätt så sov du så sött.

Jo du förstod våra tankegångar, har helt klart tänkt att vi har det ok som det är även om vissa nätter stulat. Men nu börjar vi känna att vår glädje tryter då vi för att vara utvilade ofta lägger oss själva kl20.00 och då finns inte så mycket vuxentid kvar... Därför har tankarna kommit först nu på att göra henne till en riktig säker sovare. Jo skrev nog i fel forum :? tack för att vi fick svar ändå. Ska meddela senare vad vi beslutat men för att vi ska få vara oss själva och inte bara mamma och pappa så känns det nu som backväxeln kommer läggas i.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Boris, ni ser redan ljuset i tunneln! :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"