Min son, 6,6 månad, ska kuras om cirka två veckor. Han har dock börjat visa mindre intresse för mat under dagtid men kan däremot äta uppemot 2,5 dl ersättning när han vaknar på natten. Detta har givetvis ett samband och vi försöker truga, locka, göra maten så intressant som möjligt på dagtid samt hålla ut i det längsta när han vaknar på natten och gallskriker och är hungrig (vilket vi utgår från eftersom han sveper i sig så mycket och eftersom dagens ätande är magert, tror vi).
I natt ska vi försöka igen (som vanligt) men har beslutat att spä ut ersättningen för att trappa ner och hoppas att detta ska göra honom mer benägen att äta imorgon på dagen.
Han äter cirka fem mål på dagen:
kl. 7.30 1.5 dl ersättning, han äter kanske 1 dl
kl. 9 sova cirka 20-30 minuter
kl. 11 Lunch halv burk barnmat samt lite gröt med fruktpure
kl. 12 Vi försöker truga i honom 1 dl ersättning innan långa middagssömnen som kan vara mellan 30 minuter och 2.5 timme...
kl. 15 1,5 dl ersättning, han äter kanske 1 dl
kl. 16 sova 40 minuter
kl. 18 smakportion gröt som han smakar på
kl. 19 bad
kl. 19.30/ 20.00 sova
kl. 00-01 på natten 1-1,5 dl ersättning som försvinner
kl. 3-4 1 dl ersättning som även den försvinner för det mesta
Några tips?
Hjälp...?
Nattätare!
Nattätare!
Son född 16 juni 2008.
Hejsan
Om jag var er skulle jag nog bara fortsätta i vanlig ordning tills ni är färdig pålästa och vid kurstart så kurar du bort nattmålet och iom det kommer också aptiten att öka även på dagtid. Jag skull lägga mer fokus på vad som komma skall och fila på en schema som passar så kommer alla förändringar på ett bräde. men det är ju jag det, alla vill ju göra olika
Om jag var er skulle jag nog bara fortsätta i vanlig ordning tills ni är färdig pålästa och vid kurstart så kurar du bort nattmålet och iom det kommer också aptiten att öka även på dagtid. Jag skull lägga mer fokus på vad som komma skall och fila på en schema som passar så kommer alla förändringar på ett bräde. men det är ju jag det, alla vill ju göra olika
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Nattätare!
Hur bra äter du på dagarna om du glufsar i dig ett huvudmål på nätternaamaria skrev:. Han har dock börjat visa mindre intresse för mat under dagtid men kan däremot äta uppemot 2,5 dl ersättning när han vaknar på natten. Detta har givetvis ett samband och vi försöker truga, locka, göra maten så intressant som möjligt på dagtid samt hålla ut i det längsta när han vaknar på natten och gallskriker och är hungrig (vilket vi utgår från eftersom han sveper i sig så mycket och eftersom dagens ätande är magert, tror vi).
Han behöver verkligen inte äta på nätterna, lika lite som du gör det. På natten sover man
Små barn gör som vi lär dem. Glöm aldrig det.
Ska du kura, börjar du på kvällen, och introducerar obruten, skön, sammanhängande, vilsam, ostörd och vederkvickande nattsömn. Utan en massa spring, underhållning, tröst, mat och aktiviteter. På natten sover man
Jag garanterar att han inte svälter ihjäl det minsta. Och du kommer att bli förvånad över hur lite han faktiskt äter - till att börja med (det tar tre-fyra dygn för aptiten att komma susande, men då gör den det med besked!) - efter hela tolv timmar, eller vad ni nu väljer, utan nattmat.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022