Frågor: Kan det vara så att en del fyramånaders bebisar fortfarande söker ansikte till rösten och ramsan tar längre tid att etablera? I den engelska lathunden (den som är på annawahlgren.com) står det att under dagslurarna rekommenderas det att antingen gå ut och gå med vagnen eller vagna. Stämmer det? Har ej sett det i den svenska versionen?
Under hans 45 minuters tupplur om han somnar säg efter 10 minuter väcker vi han då efter 20 minuter prick eftersom han ej hinner sova 45 minuter eller låter vi han sova tills den tuppluren slutar på schemat dvs efter 35min? [/color]
Tack snälla på förhand!
Många kramar från
Mamma Maria, Pappa Keith och lilla underbara prinsen Erik fyra månader precis fyllda.
Så vart första natten avklarad och jag tycker nog att det gick rätt smärtfritt fast första varvet vart jobbigt och rent utav hjärteskärande för den
ömma modern och lille Erik (har mamma blivit till en farlig varg?) men det gick över.
Runda 1: Efter gonatt skratt och pappa sagt gonatt så gick själva läggningen bra, han vart glad och även ifall han ej låg stilla i position (envis bebis med att vilja ha huvudet och gärna överkropp uppe). Jag ramsade mig snabbt ut och avvaktade. Han jollrade för sig själv, låter som han sög på tummen och hade allmänt kul men efter en stund börjar han fråga försiktigt om han kan ligga här alldeles själv. Jag ramsar x6 (skjutglad). Frågorna fortsätter, går in ger nytt besked och vagnar kort stund.
Erik gillade vagning skarpt från början tycktes tom skratta första gången för att sedan bli tyst efter ett fåtal sekunder. Jag slutar nog för tidigt i början och när jag skakat handtag och ramsar mig ut då tar det fart och han gråter nu högt. Jag lyssnar av det avtar ej och ramsar igen men det avtar ej och eftersom det är så tidigt går jag in igen med besked, vagning, skakning, ramsa ut. Eftersom han lugnar sig så fort jag vagnade slutade jag fort men gråten kom omedelbart och mattades ej av. Han var helt klart ledsen vid denna första omgång och riktigt svettig. De var stunder jag gjorde fel det är jag helt säker på jag var ju nervös och gråten var verkligen hjärteskärande. En gång började jag buffa i vagnen men det varade 3 sekunder och då bestämde jag mig att nu måste jag skärpa mig det är mitt jobb att lugna honom även ifall jag måste vagna lite mer (längsta vagning vart 2 min) efter han blivit tyst (vart rädd att fastna i vagnträsk från början).
Efter en timme av många omgångar av vagning somnar han. Jag ramsar mig ut väntar kort stund och ger bekräftelse. Känns skönt att han somnat men jag misstänker att han somnade under vagning.
Känner att tillrättaläggandet ej gick klockrent då han inte direkt ville vara stilla men det vart ju inte en direkt överraskning. Fick solfjädra med en hand ofta då han försökte ta upp huvudet och jag ville ju se till att han låg med huvudet säkert nere under vagningen.
Runda 2: startar redan efter drygt 20 minuter, han gråter ej tom att börja med men jag är på stört där och ger besked, vagning, skakning, ramsar mig ut. Avvaktar kan höra att han rör sig och jämrar sig lite. Lägger in påminnelseramsa 2 min senare och då får jag lite ljud tillbaka men inget gråt el. skrik. Det blir tyst jag avvaktar och sen ger bekräftelse.
Runda 3: Han sover 2,5h innan det vart dags för runda 3! Jag ramsar men det räcker ej jag går in ger påminnelse och behöver göra det 4-5 korta sådana innan det blir tyst exakt 20 min senare och bekräftar en minut senare.
Runda 4: 3h senare där jag tar upp sovande Erik för att få nattmål. Detta var något jag vridigt och vänt på hans schema men då vi precis startat att komplettera bröstmjölken med fruktpure och modermjölksersättning (han tar ofta bara mellan 60-90ml av flaskan trots envis trugande mamma) känndes det för tidigt att satsa på 12h. vi jobbar hårt på mat och flaska. Våran taktik är att vi introducerar ny mat vid lunchen för att se att maten tolereras och sedan får han det i större mängd vid middagen. Banan, äppel och päron pure är otroligt populärt och gillar denna nya upplevelse mycket speciellt när man får leka med sked och äta med händerna
Målet är att vi inom några veckor ska få till 12h natt. I alla fall vart han mycket hungrig men somnade vid bröstet så jag byter snabbt blöja (naturligtvis tyst i mörker osv) han vaknar till lite och är fortfarande vaken när jag lägger honom. Jag vagnar mycket kort som markering och ramsar mig ut. Han är tyst först men blir lite gnällig men ej ledsen men ramsan tar ej än vagnar därför 2 gånger mycket kort och sen sov han 15 minuter senare från det jag lagt honom.
Runda 5: kommer en timme innan det är dags att vakna och jag får vagna (han jobbar upp sig snabbt denna gång), ramsa osv en tre gånger innan han sen sover till det är dags för glatt god morgon!
Jag vet ju att det är för Eriks god hälsa och njutning som vi lägger ner all energi (och mod det krävs ganska många modighetspiller när man beslutar sig att det ska ske - kuren ska införas!). Men jag var ändå glad att få leenden från vår underbara son när vi busat efter härligt godmorgonskratt och stoj från hans tossiga föräldrar.
Dag 1: Erik har god aptit till frukosten men trött och han tar sig resolut en 5 minuterstupplur på eget bevåg vilket jag låter honom göra. Tror mig ha läst att det kan de vid behov.
Vi har haft första 45 minuters tuppluren som vi gjorde i annat rum men fortfarande på mage men ljusare och med tunnar filt osv. Jag tror rummet vart för varmt, jag öppnade fönster och efter en hel del vagnande och ramsande somnar han men det hanns bara med en 20 minuters lur. Han vart mycket trött när vi väckte honom och nu pappa Keith jobbade på för att hålla honom vaken men medan jag skrivit detta mycket långa mejl låter Erik riktigt pigg och tjattrar glatt med pappa.
Snart dags för lunch och sen 2h tupplur. Ska se till att det är svalt från början.
Det känns oerhört häftigt att äntligen kunna köra rutin som det ska vara när man lägger dem på tid och inte när det somnat efter ammning.
Jag har nu fått konstatera att det kunde gått snabbare med hans utvekling om jag ej hade sminkat på mitt egna lugn och attityden av självklarhet istället för att ha den i benmärgen. Skulle också ha fokuserat på de fysiska verktygen mer första natten och inte kört ramsan så mycket det blev för mycket för han. Men hur man än övar på dockor och ramsar i duschen och läser så ögona blöder är det ju praktiken som räknas och då är det inte alltid lika lätt när gråten kommer. Jag var faktiskt ärligt talat nervös inför andra natten då jag hade räknat med (optimist) att dagslurarna som han får inne (annat rum, ljus, ljud, kläder och filt) skulle gå ännu bättre än första natten. De fungerade ok och sen läste jag att de kan krångla. Nu sov jag faktiskt emellanåt igår natt och det gjorde susen efter att ha ej sovit på 24h plus.
Första dagen: Han är sömnig men äter med mycket god aptit definitivt mer än vanligt. Dagslurarna gick si så där.
Andra natten första varvet: Som sagt jag var nervös sminkade på ett självfötroende men Erik kännde säkerligen att jag ej var hans vanliga coola mamma. Han somnade på 45 minuter men det var efter att ha varit ledsen, svettig och gråtit och för mig känndes det att ramsan ej var tillräckligt därav krävdes det ett flertal omgångar av vagning. En gång gjorde jag också solfjädern vilket han gillade och andades mycket lugnt men jag slutade för tidigt och han blev ledsen igen och när jag försökte solfjädra på nytt blev han än mer ledsen. Jag tror ej att han somnade av sig självt under första varvet och vaknade därför snabbt igen men somnade då kvickt och sov 2h.
Andra varvet: somnade om snabbt med vagning och jag tror mig ha fått med honom en bekräftelse ramsa med i den goa sömnen. Keith som pga av att det bara fanns värme i vårat sovrum (Erik's rum är inbyggt i vårat sovrum vilket har visats sig idealiskt under kuren), låg tyst och snällt i samma rum som jag och gav beröm för att det vagnades lite och ramsan bekräftade snabbt Erik's lugn).
tredje varvet: går snabbt att få han till ro och efteråt vaknar han lite kort (tror jag kan ha låtit i sömnen) men jag tror han somnar själv.
Fjärde varvet: efter 04.00 amning/blöjbyte här går det som en dröm lägger han tillrätta, vagnar som markering i ett fåtal sekunder, skakar handtag, ramsar mig ut med en bekräftelseramsa efter en minut och han somnar av sig själv utan att jag hör ett gny
Sista gången han vaknade var 06.45 (han brukade ha 7-7 rutin därav tror jag de nya justerade tiderna av 07.30-07.30 konfunderat han lite). Han låter lite kinkig och trött men somnar om med vagning, ramsa.
Vi väcker han vid 07.30 prick och då är han en mycket trött men gosig lite bebis som ler efter ett tag åt sina mycket tossiga clowner till föräldrar.
Summa summarum känndes natt två som en omstart då jag efter första läggningen då jag fick tänka om vad det hela handlade om. Det är ju inte fråga om teknisk hantering av verktygen det främsta är ju att jag svarar på hans fråga med en självklarhet och ger han lugn omedelbart.
Andra dagen: Första luren blev han lite svettig och uppjagad igen när jag la han tillrätta men det gick snabbt över. Här undrar jag ifall vi fattat rätt: Under hans 45 minuters tupplur om han somnar säg efter 10 minuter väcker vi han då efter 20 minuter prick eftersom han ej hinner sova 45 minuter eller låter vi han sova tills den tuppluren slutar på schemat dvs efter 35min?
Läste om kapitlet lugnet igen innan jag la Erik för att sova middagstupplur (2h) och det gav resultat jag känner verkligen att det är en ynnest vi ger honom och jag ska förmedla lugnet så att han kan ta till sig denna ynnest.
Som du märker har det varit en mental resa för mig och det var ett stort misstag att ej sova det första dygnet men det var svårt att få till att sova under dagen.
Tack snälla till den som orkat läsa alltsamman och som kan ge råd