Kura om/minikur.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammasanna

Kura om/minikur.

Inlägg av mammasanna »

Hej och God jul!
Vi skulle behöva lite hjälp i att komma vidare med vår dotters ganska goda nattsömn.Vi kurade vår dotter, nu 7 -månader i november. Hennes sömn har förbättrats mycket sedan kuren men allt är långtifrån perfekt.Hennes nattsovtider är 19.00-07.00.Hon vaknar i stort sett aldrig mellan 21-05.30. Hon har hela tiden varit arg vid läggningarna och den senaste veckan har de tagit längre och längre tid. Även morgnarna har krånglat, hon har vaknat
1 - 1,5 timmar för tidigt. Vi har då provat pangramsa och musik med resultatet att hon lugnar sig en stund men inte somnar om. Dagslurarna funkar okej, hon somnar själv men sover inte tiden ut.
Så här ser alltså vår lillas sömn ut. Vi har insett att vårt största problem är att ramsan inte sitter som den ska och tänker därför kura om på kvällar och morgnar. Nu till frågan, hur skulle ni göra? Skulle ni börja från dag 1 eller 2? Vi vill ihjälpa henne men inte heller störa henne för mycket ( t ex genom buffning). Hon somnar dessutom om själv ganska ofta.
Tacksam för hjälp om ni hinner så här i juletid.
Vänliga hälsningar
Sanna
Mamma till Nestor född-02, Ivan född -05 och Nike född -08.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och god fortsättning! Jag skulle börja från natt 2 och verkligen gå in för att sätta ramsan. Satsa på rejäl utevistelse på dagarna, mycket social delaktighet och ett ordentligt skratt-till-godnatt så kommer det ordna upp sig. Inför väckarklocka på morgonen om ni inte redan har det. Kort och koncist, återkom om det var för kortfattat :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammasanna

Inlägg av mammasanna »

Hej!
Tack för svaret. Vi gör redan en del av det du sagt men vi har varit slarviga med godnatt-skrattet. Vi ska bättra oss och ta brorsorna till hjälp. Väckarklockan låter som en bra idé. Jag brukar stänga av den innan jag tar upp henne men ska prova att låta den ringa istället. De två senaste morgnarna har hon faktiskt somnat om till musik och jag har fått väcka henne. Hoppas, hoppas.... Hur som helst ska vi satsa på ramsan, min man och jag. Det känns som om den behövs, även om hon sovit bra några nätter kommer det perioder då hon kan behöva den.
Hälsningar
Sanna
Mamma till Nestor född-02, Ivan född -05 och Nike född -08.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"