Hej
Vi har en tjej på 11 månader. Hon har alltid varit mkt lätt att lägga både på dagen och på kvällen (oftast inget gnäll alls, alltså en procedur på 30 sekunder max). Tills hon blev 9 månader sov hon också 12 timmar per natt (daglurarna var det lite si och så med, men åtminstone 45 minuter varje gång).
Efter att hon börjat vakna på nätterna och haft svårt att komma till ro på egen hand, bestämde vi oss för att kura. Vi är nu inne på 6e dygnet och vår tjej sover mycket bättre (vi ramsar kanske 1-3 gånger per natt och daglurarna är också bättre). Fantastiskt!
Vårt problem är att läggningen helt har spårat ur. Så fort hon inser att vi ska ta henne till sängen börjar hon gråta. Vi lägger henne och lämnar rummet. Vi går inte in igen utan ramsar ett par gånger då och då. Men hon gråter numera minst 20 minuter innan hon somnar och nu idag har det tagit henne 45 minuter att somna för förmiddagsluren (så nu är det egentligen dags att väcka henne). Det känns som om det går åt fel håll för oss. Det känns som tortyr. Hur länge kommer detta att hålla i sig (dagar? månader?). Vad kan vi göra?
Läggningen krånglar mer och mer.
-
ilindstrom
Hej Stolt pappa och välkommen hit
Vad roligt att höra att du tycker att ni gjort framsteg genom att kura. Några vanliga saker man kan tänka på för att undvika knöliga läggningar år
mycket utevistelse. Helst minst en timme på förmiddagen och en på eftermiddagen. Låte henne få undersöka omgivningen, pinnar, stubbar, trappsteg osv.
social delaktighet, ta henne i bruk. Hon ska förstå att ni inte klarar er utan henne.
Schemat, hur ser det ut?
skrattet till godnattet, jag skulle sätta på klassisk musik utanför rummet och busa och skoja med henne. Lägga kanonglad unge och ramsa ut. Jobba sedan med något superviktigt så att fokus flyttas från henne sömn. Ramsa bara om du verkligen känner att hon behöver hjälp. Ibland stör ramsan mer än vad den gör nytta under läggning.
Hoppas något kan vara till nytta för dig.
hälsningar
Ida
Vad roligt att höra att du tycker att ni gjort framsteg genom att kura. Några vanliga saker man kan tänka på för att undvika knöliga läggningar år
Hoppas något kan vara till nytta för dig.
hälsningar
Ida
-
ilindstrom
Absolut. Alla sover bättre om de fått ordentligt med frisk luft på dagen. Så gå ut i vaket tillstånd. Låt henne titta sig omkring. Ta upp henne ur vagnen så att hon får se ordentligt.080612 skrev:Kan mycket utevistelse även för en så liten som 6mån ändra ett lite halvknackigt sovmönster?
Jag skäms över hur lite jag är ute och går med henne...
hälsningar
Ida
-
Stolt Pappa
Hej,
det känns som det blev bättre bara vi skrev till forumet! Idag tittade hon bara lite efter mig när jag la henne och låg sedan och småpratade lite för sig själv tills hon somnade.
Schema för hennes olika aktiviteter (äta, sova, bada osv) har vi haft sedan hon var bara några veckor, så det har aldrig varit något problem.
Jag tror att vi blev mer och mer stressade över läggningen och det kanske hon kände av. Nu har vi inte lika bråttom ut ur rummet, utan tar det lite lugnt när vi släcker och drar ner rullgardinen och slutligen lägger henne tillrätta och ramsar ut.
Vi har jobbat på skrattet till godnattet också och det verkar funka.
Tack för tipsen, vi håller tummarna att det fortsätter i samma stil.
det känns som det blev bättre bara vi skrev till forumet! Idag tittade hon bara lite efter mig när jag la henne och låg sedan och småpratade lite för sig själv tills hon somnade.
Schema för hennes olika aktiviteter (äta, sova, bada osv) har vi haft sedan hon var bara några veckor, så det har aldrig varit något problem.
Jag tror att vi blev mer och mer stressade över läggningen och det kanske hon kände av. Nu har vi inte lika bråttom ut ur rummet, utan tar det lite lugnt när vi släcker och drar ner rullgardinen och slutligen lägger henne tillrätta och ramsar ut.
Vi har jobbat på skrattet till godnattet också och det verkar funka.
Tack för tipsen, vi håller tummarna att det fortsätter i samma stil.
-
ilindstrom