kurade för 1 månad sen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammaMalin

kurade för 1 månad sen

Inlägg av mammaMalin »

Hej!
Vi kurade vår son den 23 november och det har gått över förväntan. Dock har det strulat på kvällarna senaste 10 nätterna. Han lägger huvudet ner i sängen och protesterar litegrann när vi ramsar oss ut. Sover mellan 10 och 40 minuter ibland en timme. Därefter vaknar han och bara protesterar. Ingenting fungerar. Slocknar av ren utmattning eller om det är för att ramsandet ändå biter efter ca 1,5 timme. Nu har damsugaren stått på bredvid mig då han slutade protestera efter lite damsugande. Pianot har också varit bra att bryta hans skrik men bara i första halvlek denna kväll.

Vi har hållt oss till ramsandet men när skriket stegrat gått in och lagt tillrätta och vagnat/buffat. (Efter en timmes skrik måste man göra någonting mer än bara ramsa.)

Jag brukar plocka disk, spela musik eller andra saker för att han skall höra att jag finns intill då jag vill att han skall känna sig säker. Ett tag trodde jag att det var för varmt i rummet men då vi även testat att ha honom ute på verandan för att han skall somna så har vi även testat det med samma resultat. Vad ska jag göra för att bryta detta?

Säkerheten har jag, attityden likaså. Ramsan funkar när vi lägger honom och om han vaknar mitt i natten (pangramsa) men det funkar inte när han vaknar på kvällen...
Malin, mamma till
Ivar :heart: född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma :heart: född 110806
Tyra :heart: född 140421 (SHN vid 5 månad)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Kan han vara hungrig?
// le chat
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej mamma/Malin :D

Först lite frågor
Han lägger huvudet ner i sängen och protesterar litegrann när vi ramsar oss ut. Sover mellan 10 och 40 minuter ibland en timme. Därefter vaknar han och bara protesterar.
Det jag tänkerr först på är hur lång tid det gått sedan det sisat sovpasset?
Jag/vi har haft ca 2-3timmar i den åldern ,bara för att man ska vara rktigt trött till natten.Sen ska det inte bli för lång tid heller så att barnet blir övertött.
Vi har hållt oss till ramsandet men när skriket stegrat gått in och lagt tillrätta och vagnat/buffat. (Efter en timmes skrik måste man göra någonting mer än bara ramsa.)
Har ni solfjädrat?
Ingen ska ligga och skrika i timmar.
Har ni lärt er tyda gråten?Är det ledset eller är det mera argt?Är det ledsset gråt så ska man gå in och solfjädra/buffa och sedan en ramsa ut.Solfjädra/buffa tills eran son är lugn och "sömntung" och sedan snabbt ut med ramsa.Är det däremot argt gråt så ramsa utanför dörren.

Det är INTE meningen att man ska somna utmattad och ledsen.Är eran son ledsen så ska ni gå in till honom.När det gått så läng som en månad så är det i solfjäder i första hand och buffning i andra hand.Allt för att inte komma i något tråkigt träsk.Ramsan funkar ju som du säger på natten,så det är därför jag först tänker på om han antinge är för övertrött eller för pigg oigg på kvällen.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
mammaMalin

han var hungrig

Inlägg av mammaMalin »

Hej!
Vi åkte till fjällen dagen efter mitt inlägg och på morgonen slog det mig innan jag hann kolla era svar att det måste ju vara för att han är hungrig. Dumma mig.
Samma kväll fick han en dubbel portion gröt och han sov som en stock. Tack för snabbt svar från er alla.
Nu har vi introducerat gröt till frukost samt mat som middag för att kvällsgröten inte skall behöva vara en dubbel portion och för att jag bara får i honom ett par minuter med bröstmjölk. Han växer snabbt och det gäller att hänga med. :)

:arrow: Hur är det med sömnen? Hur mycket ska han sova när han är snart 7 månader? (jag har inte böckerna med mig upp till fjäIlen). Idag sover han 45 minuter på fm och em samt 2h efter lunch förutom under natten då han sover knappt 12 timmar.

Såhär ser hans dag ut
07.00 amning
08.00 gröt
09.00 sov 45 min
10.45 amning
11.30 lunch
12.00 sov 2h
14.00 amning
16.00 sov 45 min
17.00 amning
17.30 middag och gröt
19.00 sov för natten
Malin, mamma till
Ivar :heart: född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma :heart: född 110806
Tyra :heart: född 140421 (SHN vid 5 månad)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vid 7 månader ligger sömnbehovet på 14,5 h

alltså 12 h + 45 + 1,5 + 20 exempelvis :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"