Hej.
Först vill jag sända ett stort tack. Till Anna. Och till alla fina "hjälpmammor" här på forumet. Och en eloge till Standardmodellen!
Så måste jag lägga till att det är Julians mamma som skriver detta just nu. Så att det inte blir någon förvirring när det gäller amningen.. =)
Vi började kura lille Julian i Juli (08). Det har svajat lite det ska jag erkänna. Troligt mest med vår attityd. Men med facit i hand har vi varit med om vad det känns om en revolution. Och Standardmodellen har verkligen gett ett fantastiskt resultat.
Julian sover nu fint, för det mesta. Lugnt och harmoniskt på nätterna, och vaknar en gång för att dia. Han stjäl oftast en halvtimme av morgonen till att prata och testa nya ljud. Vi ser inga problem i det. Men ibland hetsar han upp sig rejält och det hela slutar med gråt. Vi använder metoden "tystnad" tills vi låter klockan ringa. När den ska! Och ändå, de tidiga morgnarna är mer regel än undantag. Sedan, tja, förmodligen början av vår resa med Standardmodellen. Några tips här?
På senare tid har det svajat vid lunchsömnen. Vilket verkar hänga ihop med när han haft ett uppvak på natten mellan kl.4-5. Det kan gå bra några dagar men så händer det att liten vaknar för tidigt från lunchsovet. Och det hade vi ju inte tagit något extra för om det inte vore för att det har blivit en regel mer än undantag att har han väl vaknat somnar han INTE om. Vi ramsar övertygande, när han övergår från prat till gråt. Men först då. Och håller då ramsandet nere på ett minimum. Spring i rummet är uteslutet. Förutom för att ta upp.. med marginalkvarten i bakfickan. Ibland har det hänt att vi tar upp tidigare än så när han helt enkelt varit utom sig. Dumt troligt? Men det känns så alldeles fel att låta honom hållas när han är alldeles utom sig och kippar efter luft av all gråt. Att gå in och buffa eller solfjädra har vi lärt oss gör honom bara tvärförbannad så det låter vi bli. Hellre då använda marginalkvarten och väcka med ett herrans käckt godmorgon.. Kanske beror detta på att han snart är 8 månader? Hursom känns det kämpigt att han blir så ledsen. Några tips ang detta?
Schemat vi följer ser ut så här:
06:30 God morgon! Amma (kort amning oftast)
07:30 Gröt
08:30 Sov 1,5 timmar (funkar som klockan!)
10:00 Amma (snabbis)
11:00 Lunch
12:30 Sov 1,5 timmar (funkar just nu lite si så..)
14:00 Amma (ammar mest här, men ändå bara max 10 min)
15:30 Välling
16:15 Sov utomhus 32! minuter
17:30 Middag
18:15 Amma (snabbis)
18:25 Välling (200 ml)
19:30 Sov (somnar ofta som en dröm)
Jag ammar fortfarande en gång per natt. Jag ser så klart fram emot att få sova en hel natt snart men ännu så länge känns det bra att kunna amma på natten, när Julian är lugn och stilla och äter njutningsfullt. De två viktigaste faktorerna att jag valt att behålla nattamningen är dock dels att jag är astmatiker och tror stenhårt på att ju längre jag ammar desto bättre förutsättningar ger jag Julian. Den andra anledningen är att liten Js blöja är ofta tung och ibland överfull när jag tar upp honom för amning på natten. Ofta rinner det även över bredden.. Hur gör vi med detta när jag inte längre ammar?
Julian har aldrig varit "snuttig" och aldrig sedan 4 månadersåldern stannat en sekund mer än nödvändigt vid bröstet. Vilket gör att jag tagit för givet att han inte vaknar av oro och vargar på natten, utan för att han faktiskt är hungrig. I kombination med vanan förstås - det inser jag! Eller är det kanske bara vanan? Men, frågan är kan det vara nattammningen som ställer till det och påverkar morgonsovet, 4-5-vaket på natten och lunchsömnen?
Långt brev, många frågor. Men alldeles extra tacksamma skulle vi bli, framförallt Julian om någon ville dela med sig av sina erfarenheter och lösningar!
Helena, Simon och Julian
med storasyskonen Dexter och Etta såklart!
Att amma på natten - Julian straxt 8 månader
-
Lua
Hej och varmt välkomna, hela gänget
Tack för fina ord
Jag tror att lilleman håller på att bli en mogen man som bara behöver två lurar per dag. Han hinner inte bli tillräckligt trött mellan varven helt enkelt.
Nattamningen är med allra största sannolikhet vana. Därmed inte sagt att ni ska plocka bort den. Leta inga problem där det inga finns, som Anna brukar säga. Men att han inte skulle klara 11 timmar utan mat, det kan du slå ur hågen
När ammar du? När han säger till eller när du säger till? Jag tänker på att om det är han som har ledningen här är det kanske inte så konstigt om han försöker ropa er till sig även annars? Förstår du hur jag menar?
Sen är han ju 8 månader. Läs på om 8-månadersångesten (använd sök här på forumet). När hans lilla inre värld är orolig är det extra viktigt att ni står trygga och stabila.
Kommentarer på det?
Kram Lua.
Jag tror att lilleman håller på att bli en mogen man som bara behöver två lurar per dag. Han hinner inte bli tillräckligt trött mellan varven helt enkelt.
Nattamningen är med allra största sannolikhet vana. Därmed inte sagt att ni ska plocka bort den. Leta inga problem där det inga finns, som Anna brukar säga. Men att han inte skulle klara 11 timmar utan mat, det kan du slå ur hågen
Jag vet att någon (TorpSara?) brukar byta när hon själv går och lägger sig. Vi har kört med Libresse, en stor storlek, och det har fungerat allt som oftast.Julian skrev:Den andra anledningen är att liten Js blöja är ofta tung och ibland överfull när jag tar upp honom för amning på natten. Ofta rinner det även över bredden.. Hur gör vi med detta när jag inte längre ammar?
Sen är han ju 8 månader. Läs på om 8-månadersångesten (använd sök här på forumet). När hans lilla inre värld är orolig är det extra viktigt att ni står trygga och stabila.
Kommentarer på det?
Kram Lua.
Hej Lua.
Tusen tack för snabbt, och klokt, svar.
Jag inser att jag skrev lite fel i schemat, Julian går och lägger sig kl.19, sharp, inte alls kl.19:30.
Jag tänker precis som du att förmodligen får han en liten dos för mycket sömn, eftersom han själv konstant ratar en halvtimme - ibland mer sammantaget på ett dygn. Så, vi började idag med att korta morgonsovet med en halvtimme. Det är det sov han alltid sovit bäst - men vi vill gärna behålla 1,5 timme på lunchsovet. Och eftermiddagssovet går så alldeles strålande just nu, i vagnen, sovandes på rygg (stor kille - slutade få plats i insatsen på mage för länge sedan..) med ett litet god natt stänger han ögonen och sover 32 minuter, utan att blinka! Det känns som att han behöver det sovet en stund ännu. Eller tror du jag har fel här?
Sammanlagt kommer han nu med det nya schemat att få 14,5 timmar sömn totalt per dygn. Kan det vara för mycket tro?
Vad gäller nattamningen får jag erkänna att det är liten som sätter tiden. Han har dock gjort det som en klocka - 01:30 länge nu. Vi har båda vaknat ungefär samtidigt. Men liten har det senaste veckorna valt att amma redan kl. 23:30. Så visst är det han som sätter tiden det ska erkännas. Och jag vet att det inte är att rekommendera och skäms en aning.. Men jag har funderat i banorna dels att det inte är vargen som spökar här, utan som sagt hunger, och numer vana, dels att jag tänkt att jag kommer att märka, och följa hans behov, när han själv väljer bort att amma på natten. Ja, och så var det det där med allergiförebyggande åtgärd, och tung blöja. Men blöjan ska vi försöka avhjälpa med storleken större blöja när vi väl är redo - gott tips där!
kramar alldeles tillbaks,
från Hela familjen Julian!
Tusen tack för snabbt, och klokt, svar.
Jag inser att jag skrev lite fel i schemat, Julian går och lägger sig kl.19, sharp, inte alls kl.19:30.
Jag tänker precis som du att förmodligen får han en liten dos för mycket sömn, eftersom han själv konstant ratar en halvtimme - ibland mer sammantaget på ett dygn. Så, vi började idag med att korta morgonsovet med en halvtimme. Det är det sov han alltid sovit bäst - men vi vill gärna behålla 1,5 timme på lunchsovet. Och eftermiddagssovet går så alldeles strålande just nu, i vagnen, sovandes på rygg (stor kille - slutade få plats i insatsen på mage för länge sedan..) med ett litet god natt stänger han ögonen och sover 32 minuter, utan att blinka! Det känns som att han behöver det sovet en stund ännu. Eller tror du jag har fel här?
Sammanlagt kommer han nu med det nya schemat att få 14,5 timmar sömn totalt per dygn. Kan det vara för mycket tro?
Vad gäller nattamningen får jag erkänna att det är liten som sätter tiden. Han har dock gjort det som en klocka - 01:30 länge nu. Vi har båda vaknat ungefär samtidigt. Men liten har det senaste veckorna valt att amma redan kl. 23:30. Så visst är det han som sätter tiden det ska erkännas. Och jag vet att det inte är att rekommendera och skäms en aning.. Men jag har funderat i banorna dels att det inte är vargen som spökar här, utan som sagt hunger, och numer vana, dels att jag tänkt att jag kommer att märka, och följa hans behov, när han själv väljer bort att amma på natten. Ja, och så var det det där med allergiförebyggande åtgärd, och tung blöja. Men blöjan ska vi försöka avhjälpa med storleken större blöja när vi väl är redo - gott tips där!
kramar alldeles tillbaks,
från Hela familjen Julian!
JVild
Hej. Igen.
Först av allt, tack - för påminnelsen att jag är den som måste ta kommandot när det gäller att väcka på natten inför amning. Sen jag började med det, igen, är det nattliga vaket försvunnet. Lätt som en plätt. Behövde bara påminnelsen och hittade sen övertygelsen i resultatet. Underbart och en observation mitt i prick. Stort tack!
Men det där tidiga morgonvaket, mellan 20 och upp till 50 minuter för tidigt - det har inte gett med sig. Så, nu är det dags att göra nytt schema, liten har nu hunnit bli 8, 5 månader (..och fick sin första tand nu dagen innan julafton!) och vi skulle behöva lite råd.
Så här funderar vi att ändra till:
06:30 Go morgon (11,5 tim - som tidigare)
08:30 Morgonsov (1,5 tim - som tidigare)
13:00-14:30 (1,5 tim - som tidigare men flyttat en halvtimme framåt)
19:00 God natt
24:00 Amma
1. Liten somnar som en stock och helt utan protest på kvällen, kl.19.
2. .. och vaknar alltid för tidigt
3. Sover fint och utan några problem 1,5 timme på morgonen
4. Tar nuförtiden lång tid på sig att somna på lunchsovet, och sover därför inte den 1,5 timme vi har uppsatt
- Därför tänkte vi skjuta fram lunchsovet 30 min, och sedan ta bort em-sovet - enligt ovan schemaförslag. Liten sover fantastiskt bra på em men eftersom vi blev rekommenderade att ta bort ett sov tänkte vi att vi skulle försöka med em-sovet. Känns detta som ett gott schema? Några råd och tips?
Med varma hälsningar från hela familjen H, S, JV, D och E
Först av allt, tack - för påminnelsen att jag är den som måste ta kommandot när det gäller att väcka på natten inför amning. Sen jag började med det, igen, är det nattliga vaket försvunnet. Lätt som en plätt. Behövde bara påminnelsen och hittade sen övertygelsen i resultatet. Underbart och en observation mitt i prick. Stort tack!
Men det där tidiga morgonvaket, mellan 20 och upp till 50 minuter för tidigt - det har inte gett med sig. Så, nu är det dags att göra nytt schema, liten har nu hunnit bli 8, 5 månader (..och fick sin första tand nu dagen innan julafton!) och vi skulle behöva lite råd.
Så här funderar vi att ändra till:
06:30 Go morgon (11,5 tim - som tidigare)
08:30 Morgonsov (1,5 tim - som tidigare)
13:00-14:30 (1,5 tim - som tidigare men flyttat en halvtimme framåt)
19:00 God natt
24:00 Amma
1. Liten somnar som en stock och helt utan protest på kvällen, kl.19.
2. .. och vaknar alltid för tidigt
3. Sover fint och utan några problem 1,5 timme på morgonen
4. Tar nuförtiden lång tid på sig att somna på lunchsovet, och sover därför inte den 1,5 timme vi har uppsatt
- Därför tänkte vi skjuta fram lunchsovet 30 min, och sedan ta bort em-sovet - enligt ovan schemaförslag. Liten sover fantastiskt bra på em men eftersom vi blev rekommenderade att ta bort ett sov tänkte vi att vi skulle försöka med em-sovet. Känns detta som ett gott schema? Några råd och tips?
Med varma hälsningar från hela familjen H, S, JV, D och E
JVild
Hej på dig! Hoppas ni haft en fin julhelg :santa:
Om vi tar det från början så behöver en 8,5-månaders cirka 14,5 timmars sömn per dygn. Av dessa ska minst 11 men helst 12 vara förlagda till natten, de övriga timmarna ska fördelas på två dagslurar. Så där har ni träffat rätt!
Däremot kan jag inte sticka under stol med att jag absolut tycker du ska skippa nattmatandet. Vi pratar inte spädbarn här. Han behöver definitivt ingen mat på natten!!! Jag håller med dig till 100 % om att amning är bra på alla sätt och vis, och jag uppmuntrar dig verkligen att fortsätta med det - dagtid. Men inte nattetid. Det är inte rättvist mot barnet. I denna värld äter man på dagen och det måste han få lära sig.
Sedan till schemat. Vad skulle du säga om att förlänga den första luren till två timmar och sedan ge honom en 45-minutare på eftermiddagen? Då kunde du skjuta fram den första luren något så han verkligen hinner bli laddad för en långlur. Förslagsvis 9-11. Och sedan en 45 min lur 14-14.45. Vad tror du om det?
Kram
Om vi tar det från början så behöver en 8,5-månaders cirka 14,5 timmars sömn per dygn. Av dessa ska minst 11 men helst 12 vara förlagda till natten, de övriga timmarna ska fördelas på två dagslurar. Så där har ni träffat rätt!
Däremot kan jag inte sticka under stol med att jag absolut tycker du ska skippa nattmatandet. Vi pratar inte spädbarn här. Han behöver definitivt ingen mat på natten!!! Jag håller med dig till 100 % om att amning är bra på alla sätt och vis, och jag uppmuntrar dig verkligen att fortsätta med det - dagtid. Men inte nattetid. Det är inte rättvist mot barnet. I denna värld äter man på dagen och det måste han få lära sig.
Sedan till schemat. Vad skulle du säga om att förlänga den första luren till två timmar och sedan ge honom en 45-minutare på eftermiddagen? Då kunde du skjuta fram den första luren något så han verkligen hinner bli laddad för en långlur. Förslagsvis 9-11. Och sedan en 45 min lur 14-14.45. Vad tror du om det?
Kram
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me