Snalla snalla hjalp!
-
Adams mamma
Hej!
Här har det gått bra och nu går det mindre bra. Vi har 1,5 o 2 o 1,5-schema på dagen.
Saken är den att vi vagnar för mycket. Adam älskar vagningen, tystnar snabbt men protesterar nu när vi slutar. Han skulle helst bli vagnad jämt. Vi måste skärpa oss.
Jag vill fråga: Vilket är bäst - att låta honom protestera ett tag även om man hör att det är den sortens knorr som innebär att han kommer att skrika upp sig, eller att svara m vagning omgående (bara man slutar innan han somnat)? Om man låter det gå längre tid MELLAN vagningarna än vad vagningarna pågår hinner han skrika upp sig rejält.
Hoppas nån förstår frågan och kan svara, vore mkt uppskattat...
Här har det gått bra och nu går det mindre bra. Vi har 1,5 o 2 o 1,5-schema på dagen.
Saken är den att vi vagnar för mycket. Adam älskar vagningen, tystnar snabbt men protesterar nu när vi slutar. Han skulle helst bli vagnad jämt. Vi måste skärpa oss.
Jag vill fråga: Vilket är bäst - att låta honom protestera ett tag även om man hör att det är den sortens knorr som innebär att han kommer att skrika upp sig, eller att svara m vagning omgående (bara man slutar innan han somnat)? Om man låter det gå längre tid MELLAN vagningarna än vad vagningarna pågår hinner han skrika upp sig rejält.
Hoppas nån förstår frågan och kan svara, vore mkt uppskattat...
-
Johanna w.
Hej, Adams mamma
.
Ni har fastnat i det berömda vagningsträsket
. Det höll vi också på att göra.
Du/ ni måste backa för att sonen ska kunna göra framsteg.
Efter vakenpasset lägger du tillrätta, vagnar kort i ro, skakar i handtaget och går. Du kan också bara skaka i handtaget som besked.
Såhär skrev Anna till en annan mamma:
annawahlgren skrev:
Man kanske får gå tillbaka och "påminna", med några enstaka bastanta tag och sedan skak, men man går därifrån hela tiden. Man måste överlåta åt barnet att smälta det faktum att det sitter fint med lite avskild vila efter så pass lång vakentid med så många (obegripliga) upplevelser. Det kan visst bli skrik, precis som det efter beskedet i SHN kan bli reaktioner, innan man påminner, och det kan bli skrik efter det också; det får man leva med, även om det inte är roligt. Man kan bekräfta mot slutet med enbart lite skak i handtaget - eller strunta i det. Det lilla månadsbarn som fått allt han behöver somnar. Förr eller senare. Titta på klockan - det tar sällan så lång tid som det låter .
Kramar Johanna
Ni har fastnat i det berömda vagningsträsket
Du/ ni måste backa för att sonen ska kunna göra framsteg.
Efter vakenpasset lägger du tillrätta, vagnar kort i ro, skakar i handtaget och går. Du kan också bara skaka i handtaget som besked.
Såhär skrev Anna till en annan mamma:
annawahlgren skrev:
Man kanske får gå tillbaka och "påminna", med några enstaka bastanta tag och sedan skak, men man går därifrån hela tiden. Man måste överlåta åt barnet att smälta det faktum att det sitter fint med lite avskild vila efter så pass lång vakentid med så många (obegripliga) upplevelser. Det kan visst bli skrik, precis som det efter beskedet i SHN kan bli reaktioner, innan man påminner, och det kan bli skrik efter det också; det får man leva med, även om det inte är roligt. Man kan bekräfta mot slutet med enbart lite skak i handtaget - eller strunta i det. Det lilla månadsbarn som fått allt han behöver somnar. Förr eller senare. Titta på klockan - det tar sällan så lång tid som det låter .
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
Adams mamma
Hej o tack for hjalp.
Ja, traskigt ar det har. Men friska tag vantar.
Jag undrar: Vid uppvak i 45-skarven, ska vi ga dit direkt nar han borjar vakna till o vagna el vanta tills han skriker?
Och nar nattmal ska vagnas bort, ska man da vagna till somns i tre natter, el bara till lugn?
Mkt trott pa vagning under dagslurar nu, ska verkligen ta tag i det har. Och Adis vaxer sa det knakar o maste ju borja m spjalsang nan gang, sa till dess maste det funka.
God jul pa er alla hjalpsamma mammor.
Ja, traskigt ar det har. Men friska tag vantar.
Jag undrar: Vid uppvak i 45-skarven, ska vi ga dit direkt nar han borjar vakna till o vagna el vanta tills han skriker?
Och nar nattmal ska vagnas bort, ska man da vagna till somns i tre natter, el bara till lugn?
Mkt trott pa vagning under dagslurar nu, ska verkligen ta tag i det har. Och Adis vaxer sa det knakar o maste ju borja m spjalsang nan gang, sa till dess maste det funka.
God jul pa er alla hjalpsamma mammor.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, det finns lite olika sätt att möta det du gör just nu.
Men, så här tänker jag i just ert fall.
I 45 min skarven kan man "mjukvagna" förebyggande i ca 3 dagar för att liksom mota Olle i grind, sen är det den STENHÅRDA vägen. Vagna tyst (3-4 drag) skaka och gå, gör rejäla husljud. Återgå när protesterna stegras, vagna tyst, GÅ. osv...
Vid nattmål så tycker jag att man kan vagna sömntung, och sen sluta precis innan i 3 nätter. Sen är det tillbaka till den hårda varianten igen.
Det är skak i handtaget ni skall backa till.
Här kommer ett svar som Camilla gav mig samt en länk (thaimassage tråden) för pepping.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Men, så här tänker jag i just ert fall.
I 45 min skarven kan man "mjukvagna" förebyggande i ca 3 dagar för att liksom mota Olle i grind, sen är det den STENHÅRDA vägen. Vagna tyst (3-4 drag) skaka och gå, gör rejäla husljud. Återgå när protesterna stegras, vagna tyst, GÅ. osv...
Vid nattmål så tycker jag att man kan vagna sömntung, och sen sluta precis innan i 3 nätter. Sen är det tillbaka till den hårda varianten igen.
Det är skak i handtaget ni skall backa till.
Här kommer ett svar som Camilla gav mig samt en länk (thaimassage tråden) för pepping.
”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)Camilla_H skrev:Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna!Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.
* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.
* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn!) så den tar inte lika bra.
* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden...![]()
Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.
Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.
Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.
Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.
I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.
/Camilla
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Johanna w.
Hej, igen!
Såhär svarade Torsmamma i en annan tråd gällande att vagna över nattmål:
Vagnar man bort nattmål så ingriper man direkt och sen vagnar till sömns men detta gör man bara i ca 3 nätter, sen är det dags att backa igen.
Om Adam skarvar vid 45 minuter så vagna lite mjuk INNAN han vaknar - så att det aldrig blir ett uppvak. Du kan också ge besked genom att vagna och sen låta honom sköta omsomningen, det är en smaksak.
God Jul :santa:
Såhär svarade Torsmamma i en annan tråd gällande att vagna över nattmål:
Vagnar man bort nattmål så ingriper man direkt och sen vagnar till sömns men detta gör man bara i ca 3 nätter, sen är det dags att backa igen.
Om Adam skarvar vid 45 minuter så vagna lite mjuk INNAN han vaknar - så att det aldrig blir ett uppvak. Du kan också ge besked genom att vagna och sen låta honom sköta omsomningen, det är en smaksak.
God Jul :santa:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
Johanna w.
-
Adams mamma
Oj oj, tack sa mkt for sa snabb hjalp! Vad snalla ni ar. Log nar jag laste om thaimassagen. Tror inte lilla A ar sa radd for vargen men daremot ar han valdigt van vid standig papassning fran sina omma foraldrar.
Annu fler fragor: Mkt svart att fa sista luren till mer an 45 om vi inte ar pa promenad, ibland svart aven da. Har tankt infora 45-2-45 nar han blir 3 man. Kan jag gora sista luren 45 redan nu eftersom den anda blir det i praktiken? Det blir i sa fall mellan 5 o kvart i 6. Nar ar det da lampligt att gora natt och nar ska nattmalet laggas?
Slutligen... Ar det oavgjort battre for barnet att infora 10 tim natt vid 3 man? Eller kan man lika garna ha 8 tim aven da? Mamma tanker pa sin egen bekvamlighet nar hon helst vill amma pa natten...
TACK sa mkt for all hjalp!
Annu fler fragor: Mkt svart att fa sista luren till mer an 45 om vi inte ar pa promenad, ibland svart aven da. Har tankt infora 45-2-45 nar han blir 3 man. Kan jag gora sista luren 45 redan nu eftersom den anda blir det i praktiken? Det blir i sa fall mellan 5 o kvart i 6. Nar ar det da lampligt att gora natt och nar ska nattmalet laggas?
Slutligen... Ar det oavgjort battre for barnet att infora 10 tim natt vid 3 man? Eller kan man lika garna ha 8 tim aven da? Mamma tanker pa sin egen bekvamlighet nar hon helst vill amma pa natten...
TACK sa mkt for all hjalp!
-
Johanna w.
Hej Adamas mamma!
Ville bara säga att oj, oj, oj, oj, oj, oj, oj vad jag har fått jobba med att backa från vagnande OCH med 45 minuters skarvar. Lååååång tid tog det att få till, så tänk attityd hela tiden för dig själv och följ råden från alla härliga människor här inne, så kommer det till slut att bli jättebra!
Lycka till och god jul!
Kajsa
Ville bara säga att oj, oj, oj, oj, oj, oj, oj vad jag har fått jobba med att backa från vagnande OCH med 45 minuters skarvar. Lååååång tid tog det att få till, så tänk attityd hela tiden för dig själv och följ råden från alla härliga människor här inne, så kommer det till slut att bli jättebra!
Lycka till och god jul!
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
-
Adams mamma
Hej!
Jo jag menade sa har: vid tre man vill vi gora sista luren 45, men eftersom den ar sa svar att fa till 1,5 utan ofta blir just 45 aven nu skulle jag vilja ha den till 45 nu o istallet lagga natten o nattmalet tidigare. Alltsa redan innan han fyllt tre. Men tanker att det blir for mkt m 2,5 tim vakentid (som det ar i vart nuvarande schema) efter bara 45 min somn, o att natten kanske borde borja efter bara 2 tim, el 1 o 45?
Vi forsoker m 5-minlur nar han sovit mindre an 1,5 men det ar tyvarr inte sa latt... Skrik o protester.
Hoppas det blev tydligare!
I alla fall sa blev kvallen jattebra igar. Mindre thaimassage.
Jo jag menade sa har: vid tre man vill vi gora sista luren 45, men eftersom den ar sa svar att fa till 1,5 utan ofta blir just 45 aven nu skulle jag vilja ha den till 45 nu o istallet lagga natten o nattmalet tidigare. Alltsa redan innan han fyllt tre. Men tanker att det blir for mkt m 2,5 tim vakentid (som det ar i vart nuvarande schema) efter bara 45 min somn, o att natten kanske borde borja efter bara 2 tim, el 1 o 45?
Vi forsoker m 5-minlur nar han sovit mindre an 1,5 men det ar tyvarr inte sa latt... Skrik o protester.
Hoppas det blev tydligare!
I alla fall sa blev kvallen jattebra igar. Mindre thaimassage.
-
Johanna w.
Ok, nu förstår jag
.
När man har schemat 45-2-45 så brukar natten vara 12h. Nattmål kl. 04.
Om det är för tidigt eller ej, kan jag tyvärr inte svara på
. Men oftast så behöver de 16h timmars sömn tom tidigast 3 månader.
Har du provat vagna innan han hunnit vakna i förebyggande syfte?
När man har schemat 45-2-45 så brukar natten vara 12h. Nattmål kl. 04.
Om det är för tidigt eller ej, kan jag tyvärr inte svara på
Har du provat vagna innan han hunnit vakna i förebyggande syfte?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Jag kan berätta hur det var för mig och för många andra!
Vid 2 mån hade vi natt 20-07 och nattmål kl. 04. Genom att sista luren precis som hos er inte ville oavsett hur vi jobbade bli längre än 45 min blev också natten mer och mer mot 19. En 2,5 mån kan alltså sova 9 tim utan mat om man skall vara exakt så därför behöll bara vi nattmålet vid 04 och natten började 19 istället. (sista luren blev 45).
När har ni nattmålet idag? Behåll det på samma tid och gör bara natten tidigare tycker jag. Inga problem. Sen vid 3 mån så inför du lätt 12+45+2+45 med nattmål 04 eller den tid ni har idag. Men bara 1 nattmål skall det vara.
Vid 2 mån hade vi natt 20-07 och nattmål kl. 04. Genom att sista luren precis som hos er inte ville oavsett hur vi jobbade bli längre än 45 min blev också natten mer och mer mot 19. En 2,5 mån kan alltså sova 9 tim utan mat om man skall vara exakt så därför behöll bara vi nattmålet vid 04 och natten började 19 istället. (sista luren blev 45).
När har ni nattmålet idag? Behåll det på samma tid och gör bara natten tidigare tycker jag. Inga problem. Sen vid 3 mån så inför du lätt 12+45+2+45 med nattmål 04 eller den tid ni har idag. Men bara 1 nattmål skall det vara.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.