Min dotter är 5 månader och har verkligen ingen aptit direkt hon vaknar. Hon kan äta 30 ml kanske och 1½ timme senare äter hon 130-170 ml. Det är precis som att hon måste få igång magen med litelite mat innan hon kan äta ordentligt, för det funkar nämligen inte att vänta 2 timmar efter att vi gått upp och ge henne mat. Då äter hon ändå bara jättelite.
Så hur ska man då göra? Någon som har ett bra schema för en 5-månaders (gärna med dålig morgonaptit)?
/Elin
Måste barnet äta på morgonen?
Hej!
Din dotter är inte ensam. Det är många som inte är utsvultna när de vaknar. Mina har förvissa haft god aptit, men tror ändå att du kan få lite tips av vårt 5,5-mån-schema.
7 Godmorgon, amma
7.45 Gröt
Sova kortlur
10.30 Lunch, matpuré och frukt
Sova långlur
13.30 Amma
Sova kortlur
16.30 Middag, som lunchen
18.00 Välling/Nattslurk
19.00 Godnatt
Att just vänta 45 min-1timma innan man serverar mat är inte så tokigt, då har de flestas aptit ökat en smula. Och kanske vill man ha stadigare saker än bm/ersättning. Sådana raringar finns det också en hel del av. Så se vad som funkar bäst för er. Så länge hon är nöjd och glad och sover som hon ska behöver du ju inte leta några fel.
Kram Ewa

Din dotter är inte ensam. Det är många som inte är utsvultna när de vaknar. Mina har förvissa haft god aptit, men tror ändå att du kan få lite tips av vårt 5,5-mån-schema.
7 Godmorgon, amma
7.45 Gröt
Sova kortlur
10.30 Lunch, matpuré och frukt
Sova långlur
13.30 Amma
Sova kortlur
16.30 Middag, som lunchen
18.00 Välling/Nattslurk
19.00 Godnatt
Att just vänta 45 min-1timma innan man serverar mat är inte så tokigt, då har de flestas aptit ökat en smula. Och kanske vill man ha stadigare saker än bm/ersättning. Sådana raringar finns det också en hel del av. Så se vad som funkar bäst för er. Så länge hon är nöjd och glad och sover som hon ska behöver du ju inte leta några fel.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Nancy
Hej Elisen
Grattis till dottern och välkommen till forumet
Jag tycker att du skall mata så som du märker passar din lilla flicka. Hon blir äldre och om ett tag kanske hon äter mer direkt på morgonen.
Ang schema tycker jag att AW skriver klokt om detta i denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
Hälsningar från Nancy
Grattis till dottern och välkommen till forumet
Jag tycker att du skall mata så som du märker passar din lilla flicka. Hon blir äldre och om ett tag kanske hon äter mer direkt på morgonen.
Ang schema tycker jag att AW skriver klokt om detta i denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
Hälsningar från Nancy
-
Nancy