Allergi(t)råd!
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
-
Fjällfolket
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
-
TorpSara
-
TorpSara
-
Fjällfolket
-
TorpSara
Här tar en tub galactobase slut på två veckor.
Jag ska testa Rapsodine ett tag, jag tror att jag hinner till en återförsäljare idag. Och så slattar jag i egen gurkörtsolja som vanligt.
Edvards stackars hud är verkligen ett elände av obalans. Nu har han äkta tonårshy på utsidan låren. Riktiga finnar. I övrigt torra rosor och förhårdnader så fort vi inte smörjer två gånger om dagen.
Mer olja invärtes tro?
Edvards stackars hud är verkligen ett elände av obalans. Nu har han äkta tonårshy på utsidan låren. Riktiga finnar. I övrigt torra rosor och förhårdnader så fort vi inte smörjer två gånger om dagen.
Mer olja invärtes tro?
-
Fjällfolket
Mina pojkar vart bättre när jag slutade med veg olja (raps och oliv)
Boostade på Lotass med ekologiskt kokosfett efter några veckor och då vart det ännu bättre.
Gurkört måste jag testa, odlar gärna den och undrar om du vet om man kan ta fram den själv..?
/Fjällmor (med 4 sjuklingar runt benen så om jag skrivit otydligt - fråga!)
Boostade på Lotass med ekologiskt kokosfett efter några veckor och då vart det ännu bättre.
Gurkört måste jag testa, odlar gärna den och undrar om du vet om man kan ta fram den själv..?
/Fjällmor (med 4 sjuklingar runt benen så om jag skrivit otydligt - fråga!)
Hej!
Låter inget vidare. Här räcker en tub i 3-4 veckor och då har jag ju två att smörja. Smörjer bara efter badet och det klarar vi oss med - och då blir det ju inte så dyrt, som ni förstår. Men 2 gånger om dagen - och du behöver tydligen mer kräm också.
Det var verkligen det som blev vår vändning, här hemma. Har du i övrigt kunnat utröna vad som är ORSAKEN till eksemen? Luftburet, kostrelaterat...
Nu är båda mina helt eksemfria - och har varit ett tag. Vi behöver inte ens pyjamasen nu
:thumbsup: (ytterligare en besparing, när den inte behöver slitas på). Båda mina - eller ja, framför allt Anton - blir sämre på sommaren och bättre på vintern. Har kommit fram till att det framför allt är björk som orsakar besvären sommartid, med hjälp av egen analysförmåga, det ska väl undersökas hos allergidoktorn också så småningom. Förutom björk är det bara klor (vi har ju uppehåll på simmet och det syns direkt) och mjölk som ger eksem här hemma. Kan ni se några sådana mönster ni också - för i första hand vill man ju komma åt ROTEN till problemet, för att kunna göra något långsiktigt, tänker jag.
Låter inget vidare. Här räcker en tub i 3-4 veckor och då har jag ju två att smörja. Smörjer bara efter badet och det klarar vi oss med - och då blir det ju inte så dyrt, som ni förstår. Men 2 gånger om dagen - och du behöver tydligen mer kräm också.
Provtänker lite här... Så där har ju Anton sett ut i omgångar, och när det varit som värst trist. Det är verkligen inget kul. Har du provat pyjamasen, TorpSaraTorpSara skrev: Edvards stackars hud är verkligen ett elände av obalans. Nu har han äkta tonårshy på utsidan låren. Riktiga finnar. I övrigt torra rosor och förhårdnader så fort vi inte smörjer två gånger om dagen.
Nu är båda mina helt eksemfria - och har varit ett tag. Vi behöver inte ens pyjamasen nu
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
TorpSara
Tack snälla ni för tankar. Jag har svårt att tänka mig att bara övergå till animaliskt fett, Fjällmor. Vi äter för lite fet fisk och nötter för det.
Jag vet inte hur man extraherar olja ur gurkört, jag köper min av Crearome. 8) Jag tycker det verkar bökigt att pressa olja, men skulle tro att det är fröna som är feta.
Ewa: Här är det än så länge värre på vintern, men jag är lite fyr på pollen också. Han var bra snorig hela sommaren. Å andra sidan äter han nästan inget av de kända korsallergenerna så här års. Våra äpplen är bara gamla sorter som inte korsreagerar.
RAST visar ju inget på nått, men vi har sett reaktion på ägg, framförallt när han är sjuk.
Pyjamasen ska absolut inhandlas, jag vet inte varför vi inte får aschlet ur vagnen där (nån som vet varför bara tuben går på recept?).
Klor spelar ingen roll här, vad jag har sett, men jag smörjer ju jättenoga innan badet, han är hal som en tvål.
Jag ska testa mjölkfritt ändå tror jag, men jag är ju så LAT. Och då är det ju bara vällingen det rör sig om ändå, resten är alls inga problem. Måste bara ta mig över den tröskeln... Det är ju verkligen så att det är roten man vill åt. Smörja med kortison hela vinterhalvåret känns INTE som min kopp te...
Ewa: Här är det än så länge värre på vintern, men jag är lite fyr på pollen också. Han var bra snorig hela sommaren. Å andra sidan äter han nästan inget av de kända korsallergenerna så här års. Våra äpplen är bara gamla sorter som inte korsreagerar.
RAST visar ju inget på nått, men vi har sett reaktion på ägg, framförallt när han är sjuk.
Pyjamasen ska absolut inhandlas, jag vet inte varför vi inte får aschlet ur vagnen där (nån som vet varför bara tuben går på recept?).
Jag ska testa mjölkfritt ändå tror jag, men jag är ju så LAT. Och då är det ju bara vällingen det rör sig om ändå, resten är alls inga problem. Måste bara ta mig över den tröskeln... Det är ju verkligen så att det är roten man vill åt. Smörja med kortison hela vinterhalvåret känns INTE som min kopp te...
-
TorpSara
-
Fjällfolket
cocosolja plus magdroppar plus silkespyjamas plus galactobase...?
*tänker högt*
Det i kombination med borttagandet av de andra veg. oljorna är vad som funkade för oss. Men då ska ärligt sägas att Lotass är atopiker, hur var det med mr. E...?
Angående katterna...
I min släkt finns flera som vid sammanboende med katter får eksem och/eller förvärrade eksem.
/Fjällmor
*tänker högt*
Det i kombination med borttagandet av de andra veg. oljorna är vad som funkade för oss. Men då ska ärligt sägas att Lotass är atopiker, hur var det med mr. E...?
Angående katterna...
I min släkt finns flera som vid sammanboende med katter får eksem och/eller förvärrade eksem.
/Fjällmor
Och själv vill jag bara säga att i detta hushåll bor TRE rara katter. Rast-test är ju förvisso inte alldeles pålitliga, men de visade inte på något. Och jag tror mig faktiskt ha hittat vad som orsakar besvären här hemma, som ju verkligen bara dyker upp just i kontakt med dessa tre "ämnen". Så än så länge - ta i trä - är jag glad och lättad att våra fyrfota älsklingar kan bo kvar här. För de är ju verkligen en viktig del av familjen. För oss alla. Så det behöver verkligen inte vara orsaken.
Varför bara tuben går på recept? Ingen aning. Men vi har inte fått något på recept. Det är ju relativt nyinfört, så när vi har inföskaffat har recepten inte alls funnits. Dyrt är det. Det håller jag med om. Och hållbarheten inte den allra bästa. Nytt ställ 1 gång per år tror jag nästan vi haft, men nu har de hållit lite längre. Och med det resultatet så är det värt varenda krona.
Och kostomläggning, Torpan. Tröskeln kan vara jobbig - men man behöver ju inte se det som ett livstidsprojekt. En månad för att se om det ger märkbart resultat. Och då får du ju ditt svar. Blir det ingen skillnad så återgår ni till gamla vanor. Annars är du ju då redan inkörd på det nya.
Varför bara tuben går på recept? Ingen aning. Men vi har inte fått något på recept. Det är ju relativt nyinfört, så när vi har inföskaffat har recepten inte alls funnits. Dyrt är det. Det håller jag med om. Och hållbarheten inte den allra bästa. Nytt ställ 1 gång per år tror jag nästan vi haft, men nu har de hållit lite längre. Och med det resultatet så är det värt varenda krona.
Och kostomläggning, Torpan. Tröskeln kan vara jobbig - men man behöver ju inte se det som ett livstidsprojekt. En månad för att se om det ger märkbart resultat. Och då får du ju ditt svar. Blir det ingen skillnad så återgår ni till gamla vanor. Annars är du ju då redan inkörd på det nya.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06