alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lilla Mia,

Vad tråkigt att det inte går så bra för dig. Det absolut bästa peppingtipset jag har till dig är att läsa om SM i BB för det finns ingen som kan beskriva det som AW gör där!

Luzern Te har den funktionen att det ÖKAR mjölkmängden man har. Man dricker ca. 1 liter bryggd te/dag och inom 3 dagar börjar de flesta märka skillnad. Fet mat gör att BM blir fetare och att barnet står sig längre och vilan gör att BM får högsta kvalite med max vitaminer och fetthalt. SPenderar man tiden de sover på att fara runt och göra annat då bränner kroppen fettet som brösten behöver. Speciellt nu i början.

Jag brukar rekommendera de som vill gå ner i vikt att börja tänka på detta runt 4 mån då man kan stadga upp det hela med smakisar och gröt istället. :wink:

Om du undrar vad som händer om du följer barnets rytm och gör som barnet vill, istället för att själv ha ledningen och visa hur saker fungerar för den lilla så tycker jag du skall testa det. Det är nämnligen inget som man bara kan beskriva och sen är det över, utan de flesta behöver få göra sina egna erfarenheter. För en del fungerar detta utmärkt och för andra lite sämre.

Det viktiga med SM som jag ser det är 2 saker!

1. Den lilla skall äta ordentligt för att sen kunna sova ordentligt. Inte snuttammas och snuttsova för detta gör ingen glad.
Hur man sen uppnår detta är inte riktigt beskrivet mer än kompendiet.

2. Små barn skall njutas av och njuta själva, missar man detta, ja då är SM bara ett enda lidande och DET får det inte vara.
Ni måste hitta er väg till Rom, den kan bara du ta ledningen över, jag finns som bollplank och rådgivare, men kan tyvärr hur gärna jag än vill inte SMa åt dig. :cry:

Ta och släpp SM i några dagar och se hur det går, för de största bovarna i barnafostran är ORO och PERFEKTIONISM och det fungerar inte så bra med hela BB filosofin, Den läxan fick jag klart lära mig den hårda vägen. :roll:

Lycka till och vet att vi finns här! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Nu är jag tillbaka.
Vet inte om jag ska starta en ny tråd. Känns så trist o bli påmind om tiden då vi inte mådde bra. Men jag antar att det är bättre att fortsätta här....

Selma har hunnit bli 2 månader nu. Jag har mått dåligt och hon har skrikit. Iaf mår jag mycket bättre och har nu börjat njuta och uppskatta min dotter och skrikandet har minskat drastiskt till lite kvällsstrul bara.(Förutsatt att hon får sina laktobaciller).

Jag har följt hennes rytm vilket fungerat toppen. Men tänkte nu försöka införa en mer sammanhängande natt och få lite rutin i vardagen. Jag har inte journalfört hennes rytm. Men i princip sover hon 2- 2,5 timme är vaken och äter under 1 timme och somnar igen inom 1,5 från uppvak på dagarna. Så min första fråga är om jag ska låta det gå en vecka och då föra journal över vaken och sömnpass och sen göra ett schema utifrån det. Eller om jag kan köra igång ändå med ett schema som funkar bra för familjen -och förhoppningsvis för henne med.

Förslag:
7-8.30 Mål 1
8.30-10.30 Sova
10.30-12 Mål 2
12-14 Sova
14-16 Mål 3
16-18 Sova
18-20 Mål 4
20.00 Nattslurk och sen sova natt.
04.00 nattmål

Som det är nu sover hon sista passet fram till 20.30 ca. Då tar jag upp henne för att hon ska hinna bli trött och få sin nattslurk kl 22. Hon småtuttar mest hela kvällarna och är kvällsstrulig.
Ger sen nattmål oftast mellan 01-02 och sen igen mellan 04-05. Alltså helt enligt hennes önskemål.

Fråga två blir ska jag försöka köra på schemat dagtid ett tag först och ta bort nattslurk och nattmålet vid 01 först när dagarna satt sig eller ska jag köra allt på en gång? Som det är idag vill hon gärna somna redan efter en timme eller 1,5. Alltså i princip direkt efter hon ätit färdigt.

Hon har fortfarande problem med amningen. Hon äter glupskt och sväljer mycket luft. Mjölken sprutar ur brösten! Trots både en och två rapar så kommer det alltid upp ordentligt med mjölk igen. Både en och två gånger. Ibland kaskadkräkningar så både jag , hon och soffan behöver torkas och bytas på. Detta gör mig osäker om hon får i sig tillräckligt så hon klarar nätterna. (Hon följer sin kurva på BVC).

Tacksam för inputs.

Kram Maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, lilla Mia!

Tråkigt att läsa att ni mått dåligt. Skönt att ni mår bättre nu, både du och Selma!
Har ni passerat 7-8v, ökningsperioden så kan du införa schema tycker jag.

Jag hade gjort som så att jag hade styrt upp allt i ett svep. Dvs. infört fasta mat och sov tider dag som natt om det känns bra för dig. Dag och natt hänger ju ihop :wink: .
Tror dock att det är lite för mycket sömn på schemat. Här är några klassiska tider:
11-1,5-2-1,5
11-2-2-45.

Min dotter har natt samma tider som du föreslagit, men första och sista luren är alltså 1.5h ist.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Ja, det är ju ökningsperioden jag velat komma förbi. Jag har inte märkt av den något direkt men jag hoppas den är förbi.
Jag bollar fram och tillbaka med tanken hur jag ska göra. Fasta tider eller köra på som jag gör ett tag till?! Jag har ju SM i bakhuvudet. Mat under en timme. Vaken en stund efter det och sen sover hon ca 2 timmar efter det. Hon har nog mer sömn på dygnet idag än vad "det är tänkt".
Det är svårt att hålla henne vaken i 2. Hon blir ledsen och kinkig. Ska jag dra ner på sömnen så blir det ju dessutom 2,5 timme sista svängen innan godnatt.
Hade jag en glad och nöjd bebis som var nöjd under vakentiderna så hade det varit lättare. Selma har sina lugna perioder nu på upp till 15 minuter men sen är det promenad i famnen som gäller tills vi tröttnar och lägger henne för att sova. Vilket hon tacksamt tar emot. Det känns inte helt optimalt och min självklara attityd har fått sig en omgång när jag "gick ner mig". Plockar gärna upp henne en extra gång om hon är ledsen och skriker i vagnen när hon ska somna. Kanske är det en rap till eller bara för att lugna henne (mig)? :roll:
Jag tänker att hon med fasta tider ska bli en gladare tjej och skrikandet ska komma ner till dem där 5! skrikiga minutrarana per dygn. Här hemma är det ju betydligt mer. Men jag misstänker att det faktist kan bli ännu mer skrik i o med att jag ska hålla henne vaken mer än hon själv vill....

Ja, som ni ser är jag tveksam men känner ändå att det borde vara dax. Hur hon ska fixa natten är ändå min stora farhåga. Hon är ju otroligt kvällstuttig och strulig just mellan 21-23. Hon äter dessutom glupskt även vid 1-2. Och att hon inte ska få nått av de målen... Jag vet inte om jag fixar det... Men maken är iaf på och tycker vi ska köra igång på fredag eftersom han är ledig en vecka från då.

Tänk om min bebis också bara kunde sova över ett nattmål av sig själv. Det längsta hon sovit är 4 timmar i sträck....

Kram
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Här är en super tråd som handlar om en liten tröttis.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... aedd30b6a3.

Ang. fasta tiden så måstes ingenting om inte DU vill och känner 100 för det. Det viktiga är att bebis mår bra inte att man har ett schema eller hur :D . Men OM du vill ha fasta tider så kan du ju hitta inspiration från den länkade tråden, där det som sagt handlar om en tröttis, likt den du själv har :) .

Har du provat att ge utpumpad BM på kvällarna? Många gör så eftersom mjölken kan vara lite "trött" efter en lång dag. Det kan leda till tuttigheten som du beskriver.

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

har läst nancyfamiljens tråd- tog en stund! men vilken energi jag fick! :D jag ska anamma hennes tänk kring att försöka hålla mattiderna, och väcka till dem, och skulle det sen bli längre sovpass däremellan så får det väl bli så. tids nog vill hon ju va vaken mer. ska försöka köra igång imorgon med dagrutinerna och så får vi sätta igång med nattmålen till helgen.

använder mig av följande schema som riktlinje- liksom många andra har jag förstått.

7-8.30 mål 1, umgänge
8.30-10 sova 1,5 timme
10-12 mål 2, umgänge
12-14 sova 2 timmar
14-16 mål 3, umgänge
16-17.30 sova 1,5 timme
17.30-19.30 Mål 4, ungänge, bad
19.30-20 Nattslurk

jag ska jobba på att åter igen hitta attityden! jag förstår att det behövs om jag ska lyckas med detta. men det är inte lätt när lillfian inte är tillfreds.

/lilla mia

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad kul att du blev inspirerad! Hon är verkligen fantastisk :heart: .
Schemat är ju ett kanon schema ( samma vi har :lol: )

Lycka till, KramarJohanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Påbörjade att hålla tiderna igår em och har fortsatt idag. Igår kväll var ingen rolig kväll. Hon orkar inte vara vaken 2,5 timme. Åt kvällsslurken bra mellan 19.30-20 men blev sen helt hysterisk när vi la henne i vagnen. Övertrött förmodligen. Hon var ledsen, hysterisk och supertrött omvartannat i 2 timmar. Kl 22 somnade hon. Då hade jag tagit upp och lugnat henne och även gett bröstet vid 21 igen. :?

För att undvika detta idag så fick hon en fem minutare vid 19 tiden när hon började gnälla och var trött. Hon var mycket gladare efter det och fick både massage och kvällsbad. Åt bra och sen satt vi och pratade och skrattade en stund innan jag la ner henne i vagnen.
Åter igen hysteriskt skrik- i klass med hur hon var sina första levnadsveckor. Tog upp efter 15 minuters vagning eftersom hon fortfrande inte kommit till ro. Fick tutta 20 minuter till och somnade sen i min famn. :? :oops: Vaknade igen och vi fick henne till sist att somna i vagnen vid 21. På bättringsvägen! :)

Finns några konkreta tips på hur man hanterar detta på kvällarna. Hon somnar ju så fint på dagarna både i utevagnen och innevagnen. Många gånger själv efter ytterst sparsam vagning. Hur får vi henne att komma till ro på kvällen? Kanske ska jag inte hetsa upp mig över detta utan låta det ha sin gång. Så smoningom lägger sig väl det här....

Kvällsstrul är väl inget man kan vagna över på ett par kurnätter? Det har väl med åldern att göra?
Hon har ett sugbehov upplever jag men tar inte nappen och bröstet vill hon ju egentligen inte ha men tar det ju till slut ändå. Hon söker sin hand när hon ligger på mage och snuttar när hon får tag på den. Sen hetsar hon upp sig vrider huvudet och handen är borta....

Tacksam för tips! Hur gör ni andra?

Kram!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!
Vad bra jobbat :!: .
Jag tycker det verkar som att hon är hungrig. Ger du utpumpad BM, el ammar du? Jag kan varmt rekomendera utpumpad BM som kvällslurk. Mjölken är ju som sagt lite trött till kvällen och säkerligen även lilla damen. Då ser du dessutom hur mycket hon får i sig :) .

Bra gjort att du gav henne en 5. minutare. Dom få minuterna kan verkligen få upp både aptiten och humöret :lol: .

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej.

jag har provat att ge utpumpad bröstmjölk men hon vill inte ta flaskan. även pappa tastade men ett par drag tar hon och sen bara skrik- åter igen.

jag tycker det här är så svårt. nu är hon mer kinkig igen sen jag börjat styra henne. är ju inne på andra dygnet nu så jag har (nästan) bestämt mig att köra över helgen iaf. det "ska ju ta" tre dygn innan det sätter sig. jag har ännu inte börjat styra nätterna men hade väl tänkt göra det inatt. får se om maken propsar annars orkar jag nog inte.

efter fm luren idag som jag väckte henne ifrån var hon inte alls glad. visade tydligt att hon var trött redan efter en timme men jag trugade vilket resulterade i att hon skrek sig igenoom den vakna timmen. en hel timme med skrik! kändes inte bra. ska man verkligen hålla ett skrikande barn vaket vilket resulterar i att det bara blir mer och mer övertrött?
jag kan ju inte lägga in en femminutare varje vakenpass?!

likadant nu efter hon vaknade kl 14 så börjar hon gnugga i ögonen redan kl 15. Hon behöver ju mer sömn upplever jag. ska jag ge henne det?

barn är ju olika. vad händer om dem sover mer än "normalt"?

Åhh, jag blir tokig på detta skrik. men att strukturera upp vardagen med ett schema är kanske inte den framkomliga vägen- vilket jag hade hoppats. hon är kanske för liten ändå för att styras. vad tror du/ni? ska jag avbrtya och låta henne ha sin rytm till hon blir ett par veckor till? eller ska jag korta ner på vakentiden bara och låta henne sova 2 timmar per gång så orkar hon kanske 1,5 timme vaken iaf. nu har hon somnat. 50 minuter "för tidigt". min lilla prinsessa.

det är ju just detta nancy skrev om. att man känner sig som en misslyckad förälder när det inte fungerar.... men det känns oundvikligt nu.

kram kram :cry:

:?: :?: :?:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är det ju det där med "tålamodet" som spelar in...

MIn fråga blir, vad vill du gå tillbaka till? Som det var? I så fall tycker jag du skall göra det utan att tveka. Bättre göra något som du känner att du kan stå för till 100% än att försöka och misslyckas med något som inte känns bra i ryggmärgen.

MEN, sen är det ju så... Du har bara kört i 2 dagar, det tar 3 dagar att bryta ett mönster och upp till 1 vecka innan du kan utvärdera. Har du mycket vaket på nätterna så kommer ju sömnen du erbjuder på dagen att vara lite för lite och visst kan du ha en riktig tröttis, det är här som "marginalkvarten" kommer in. Du har alltså rätten ( och ännumera tycker jag nu när det är vid 2 mån) att nyttja dessa ganska generöst. Detta innebär att använder du marginalkvartar på samtiliga lurar så får du alltså hela 1,5 timme mer sömn/dag än normalt. Så använd dessa vid behov. :wink:

Sen gissar jag skarpt att ni är inne i ökningsperiod nu och då är det mer mat som skall till. Använder du dig av mina ökningstips? Försök att hitta lite tålamod till att fortsätta, ställ inte fler frågor till barnet än du kan svara på om man säger, de kan verkligen LUKTA sig till OSÄKERHET kan jag lova. AW säger alltid att de två största bovarna inom barnfostran och bebisvård är oro och bristande tålamod. Dessa 2 måste man försöka hantera oavsett HUR du sen väljer att gå vidare.

Hoppas ni hamnar på bana i helgen, försök att styra upp nätterna också så ni har tydlighet, säkerhet, förutsägbarhet och en trygg miljö, för det tror jag är den STORA skillnaden. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, här kommer ett svar som AW gav en annan mamma som visserligen frågade en annan fråga, men AWs svar tycker jag är så bra att jag tror det kanske kan peppa dig också. :D
annawahlgren skrev: Din trådrubrik är söt O:) men tyvärr - eller det kanske du bara tycker är skönt? - måste jag ta dig ur den villfarelsen att din / er lilla tvåmånaders skulle syssla med känslor, mammighet, känslomässiga preferenser över huvud taget.

Små barn gör som vi lär dem. Vad du har lärt henne, och fortsatt lär henne vareviga dag (och natt) är att havandeskapet - hennes livmodertillvaro, den hon faktiskt lärde känna under ganska lång tid, inne i magen - fortsätter utanpå magen.

Man har luft och kläder kring sig i stället för fostervatten, temperaturen är svalare, men "sondmatningen" fortsätter, i princip likadant - fast, som sagt, utanpå magen i stället för inne i den. Sover gör man i 45-minuterspass (för det gjorde man i magen, i regel) och i övrigt gungar man omkring utanför livmodern i stället för inne i den, till ljudet av välbekanta hjärtslag som visserligen låter lite annorlunda, mer på avstånd, men som ju är desamma. (Och det var inte under pappas hjärta man låg. Inte var det han som stod för sondmatningen heller, den som nu flyttats ut till mammas bröst. Han har ju inga.)

Under dessa två månader har hon alltså lärt sig ATT världen är en smula förändrad, men inte så där vansinnigt mycket; med vissa modifieringar står den att känna igen. Fast utanpå, som sagt, i stället för inuti. Hon har naturligtvis ingen aning om VARFÖR den har förändrats, och ännu mindre är hon - varken känslomässigt eller intellektuellt - i stånd, eller det minsta intresserad av, att TYCKA någonting om den saken, än mindre KÄNNA i stor stil (annat än rent fysiskt).

Glöm aldrig det: små barn gör som vi lär dem :idea: Ytterst handlar det om överlevnad. "Hur ska det vara? Hur gör man för att överleva i den här världen? Vad behöver jag lära mig för att kunna klara mig själv en dag?"

Jag citerar ett par stycken ur Barnaboken, medan du funderar :wink: :lol:

:arrow: Att få barn är omvälvande. Vad det innebär förstår man inte förrän man står där själv. Att få barn är en upplevelse som skär genom alla ens sinnen och genom hela ens liv, i dag och för oöverskådlig framtid. Ett enda kanske kan sägas, som gäller generellt: vad man än hade tänkt sig, blev det annorlunda. Hur det än blev, står du där nu. Du tar vård om en liten människa, som inte fanns för ett år sedan. Du är aldrig mer ensam i bemärkelsen dig själv nog. Om du så reser till andra sidan jordklotet, kan du aldrig utradera detta barn ur ditt medvetande. Mellan er finns ett band, som är fäst vid dig vart du går. Så länge du lever kommer detta barn att vandra vid din sida, om än osynligt.

:arrow: Att något så omvälvande skulle kunna passera obemärkt är uteslutet.
Att du skulle kunna fortsätta leva ditt liv som om ingenting hänt, är orimligt.
Ändå är det just vad du måste försöka göra.

:arrow: Det finns en liten människa som inte orkar med att din tillvaro stjälps på ända. Det finns en liten person som inte kan bära vetskapen att allt nu är förändrat, att du inte längre är den du var och att det liv du lever inte är det du egentligen skulle leva. Den lilla människan är barnet.

:arrow: Barnet är i den situation du själv skulle vara, om du kom som främling till ett beduinläger i öknen och fann att din kontaktman där lämnade sin vardag i lägret för att sätta sig i sanden hos dig, i stället för att ta in dig i tältet. Det faktum att han lämnat sitt liv för att ägna sig åt dig skulle plåga dig. Det skulle ålägga dig en börda att kompensera honom det han gick förlustig: sin gängse tillhörighet, sin normala vardag, sin hemhörighet bland de andra. Själv skulle du bli sittande där i sanden, avstängd du också – du som kommit till lägret för att lära dig leva där, på beduiners vis, och dela deras kamp för tillvaron.

:arrow: Vad skulle du göra? Älska din kontaktman? Ja, och han dig. Men mera, då? Hur skulle du någonsin kunna leva som beduin bland beduiner, om du aldrig fick tillträde till tältet? En vacker dag skulle du kanske inte vara särskilt snäll längre, där ute i sanden, utan i stället bli pockande och krävande. Kanske skulle du försöka tvinga dig in i tältet med våld, aggressiv mot den kontaktman som hindrade dig i stället för att verkligen fungera som kontaktman.

:arrow: ”Varför är du inte nöjd”, skulle han kanske fråga, ”hela min tillvaro här ute i sanden kretsar ju kring dig?” - ”Därför att du sviker mig”, skulle du måhända svara. ”Du lär mig inte leva här. Du visar inte ens hur det går till! Hur ska jag då kunna klara mig själv en dag? Hur ska jag kunna bli en beduin bland beduiner, hur ska jag kunna bli EN AV OSS?"

* * *

:arrow: Vi har talat om det överhettade kärlekskravet, där kärleken skulle kompensera barnet för förvisningen ur den sociala delaktigheten. Vi har talat om den hos människan oavvisliga driften till social delaktighet, som uppträder redan i samband med den egentliga födelsen vid ungefär tre veckors ålder. Vi har talat om barns socialisation, som förutsätter en tillvaro som gäller för den vuxna (”flockens” gemensamma kamp för tillvaron). Nu, efter två månader, ställs dessa frågor på sin spets. Det går inte längre att ställa barnet i centrum. Det går inte längre att skilja barnet från det liv som pulserar utom räckhåll. Kontaktmannen tog emot dig och välkomnade dig. Nu måste du få lära känna det liv han lever, det liv som ska bli ditt.

:arrow: Som mor eller far tog du emot det lilla barnet när det kom. Nu måste hon eller han få lära känna det liv du lever, det liv som ska bli ert. Om du, för att fortsätta bildspråket, håller tältet stängt och sitter kvar i sanden helt till barnets disposition med all kärlek du är mäktig men utan att bjuda social delaktighet, kommer du inom de närmaste månaderna att kunna notera ett eller flera av följande fenomen:

1. Barnet blir krävande, svårt att tillfredsställa, tycks ständigt söka något. Den lilla skriker mycket, gnäller och klänger, visar oro. Barnet leker ogärna ensamt och utvecklar ingen påfallande självständighet. Den lilla somnar ogärna, tillbringar kanske nätterna vid mammas bröst, tycks inte nöjd ändå.

2. Du själv konstaterar att det är ett heltidsarbete att ha spädbarn. ”Roligt men jobbigt...” Det du eventuellt planerat hinna med under barnledigheten faller bort som en fåfäng, kanske hånfull illusion.

3. Du erfar otillfredsställelse med dig själv, samvetskval, psykisk utmattning; känner dig ”uppäten”, orkar knappt sköta det löpande, plågas av skuldkänslor: kärleken till barnet, eller barnet självt, borde kompensera det du gått förlustig, men så är det inte. Känner dig egoistisk och dålig som mor/far.

:arrow: Barnets beteende som jag skisserat det tyder på uppenbar otillfredsställelse. Varför är den lilla inte nöjd, hur mycket uppmärksamhet, ”tröst”, bärande och diande nattetid hon än får, hur stora ”uppoffringar” du än gör? Därför att hon söker social delaktighet. Hon söker grepp om den tillvaro som gäller för de vuxna, ”flocken”. Hon vill in i tältet. Barnet söker delaktighet i den tillvaro som är din under de villkor som gäller för dig. Passiv delaktighet till en början, aktiv sedan.

:arrow: Processen är oavvislig. Efter två månader går den under inga förhållanden att undertrycka längre. Kampen för tillvaron bedrivs inte kring ett barn. Kampen för tillvaron bedrivs mitt under brinnande tillvaro, och det är din uppgift att leda och beskydda din avkomma inom denna kamp tills ungen är stor nog att klara sig själv. Inget spädbarn accepterar att vara den vuxnas tillvaros centrum annat än under den allra första tiden. Barnet går inte med på att du sitter i sanden bredvid det, medan det tält där ni båda borde leva står stängt.

* * *

:arrow: Det förefaller mig uppenbart att spädbarnets ökade drift till social delaktighet motsvaras hos modern efter just ungefär två månader av ett lika oavvisligt behov av att återgå till ordningen, till en tillvaro som inte bara kretsar kring barnet utan där barnet ingår som en naturlig del. Enligt min teori om det omvända eller upprepade havandeskapet drar jag vissa paralleller:

:arrow: Stora förändringar sker hos den blivande modern under de två första månadernas graviditet. Illamående och psykisk labilitet är vanliga tecken. Inte sällan sker tidiga spontanaborter nu, mot slutet av fostrets andra levnadsmånad. Under min vistelse i ett s k utvecklingsland, där spädbarnsdöd inte var någon ovanlig företeelse på landsbygden, konstaterade jag att barn kring två månaders ålder tycktes vara särskilt i farozonen. De små som dog, dukade under då. Klarade de den gränsen, överlevde de i regel. Jag ser en tydlig motsvarighet till missfallsbenägenheten bland två månader gamla foster.

:arrow: När den havande kvinnan går in i tredje månaden, uppträder ofta en stabilisering. Hon vänjer sig vid sitt tillstånd. Illamåendet upphör vanligtvis och kvinnan börjar inrätta sig efter det faktum att hon ska bli mor. På samma sätt tycks tvåmånadersbarnet, det födda, ha övervunnit den första tidens omstörtande förändringar och tillskansat sig en grundläggande förtrogenhet med den nya världen och med den egna kroppens funktioner.
Barnet börjar inrätta sig efter gällande levnadsvillkor. För båda parter söker tillvaron stabilitet. Vardagen ”sätter sig” för både mor och barn – eller strävar till att göra det. Tvåmånadersbarnet är ett litet vanedjur, som tacksamt anammar en ganska oföränderlig tillvaro, och modern å sin sida känner en längtan efter att ”bli sig själv”, ”leva ”som vanligt”.

* * *

:D Med dessa citat hoppas jag kunna väcka ditt intresse inte bara för Barnaboken :thumbsup: :lol: utan också för människosläktets utveckling - det som du nu, i det lilla barn du har framför dig, får se och följa genom miljoner år :!: Var och en av oss beskriver människans historia. Är inte det alldeles otroligt häftigt :?: :!: :lol:

Det är, som du säkert förstår, något vida större än det grumliga relationsträsk du har börjat doppa ditt lilla barn i :shock: och där drunkningsrisken är mycket stor :shock: :shock: för er alla tre :shock: :shock: :shock:

Skruva alltså ner det överhettade kärlekskravet (som du nu tillvitar henne :!: ) och lär dig tolka barnet som människa, inte som gosedjur eller mer eller mindre klädsam accessoar.

Anknytningen är aktiv, glöm inte det - människa mot människa; ömsesidig, vaken. På dessa sidor talas alldeles för sällan om det jag kallar umgänget, det livsviktiga MÖTET, det som ska ingå lika energiskt i varje "mål" som någonsin själva maten och kroppsvården. Det är i mötet, människa mot människa, som den livsviktiga anknytningen, tillhörigheten, etableras och byggs på - och utan den, eller med den förfuskad, lär man sig aldrig riktigt begripa vad som verkligen ligger i detta lilla barns - alla små barns, alla människors - intressen här i världen.

Inlevelse, förståelse, intuition, insikt - allt förutsätter lyssnande, iakttagande, lyhördhet, vilja till just det Aktiva Mötet, som ska eftersträvas dagligen och om inte stundligen så lika ofta som barnet ska ha mat :!:

Det är genom den processen, och genom kunskap (finns i Barnaboken :wink: :lol: ) man lär sig tolka små barns frågor rätt.

Varje barns varje skrik är en fråga.

Och ytterst handlar dessa frågor, som sagt, om överlevnad. "Hur ska det vara? Hur gör man för att överleva i den här världen? Vad behöver jag lära mig för att kunna klara mig själv en dag?"

Inte om känslor så det stör, alltså :roll: Din lilla "mammakär" söker din och er betryggande ledning i konsten att 1) överleva, 2) därmed också - omsider - verkligen LEVA, med all den njutning ett gott liv betyder (ska betyda, borde få betyda) för er alla.

:heart: O:) :heart:
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack för svar! jag vet. attityden saknas. jag ska ge det 3 dygn nu.
och marginalkvartarna kommer jag använda mig av så länge det behövs.

ang öknigsperiod kanske det är så. men snutta på händerna har hon gjort så här på kvällen i flera veckor.

jag har snarare för mycket mjölk. har prcis bestämt mig för att amma endast med ett bröst per mål just pga detta. hon sväljer så mycket luft eftersom det sprutar ut mjölk. det blir mycket som kommer upp igen och kanske magknip just pga detta. hon brukar bli lite lugnare när rapen kommit upp. har nu kommit på att om jag ger ett bröst åt gången så kan hon ju efter ett par omgångar med mycket svald luft, rapar och kräks faktist ligga en 10 minuter vid bröstet och suga i lugn takt. hon blundar och ser ut att njuta! ibland har jag även pumpat ur innan jag lägger till om brösten är superspända.

attityd och självklarhet. nu är vi två- maken och jag en hel vecka! :D

tack för pepp!

/lilla mia

ElinN

Inlägg av ElinN »

Vill bara flika in en liten pepp-kram! :heart:

PS: Och har man en tröttis kan man visst bjuda på både en och två 5-minutare under varje vakenpass! Åtminstone till en början. Jag håller precis på att minska dagssömnen för min 2,5-månaders sessa, och särskilt första dagarna blev det många 5-minutare. Idag har det funkat bra utan och hon har varit så go och glad hela tiden! :D Och kör du som Nancy med fasta väcktider, så är det ju helt OK att somna för tidigt -låt henne göra det (tycker jag! :wink: ). Vissa bebisar är ju riktiga tröttisar och behöver trots allt mer sömn än "rekommenderat"! :sleep: Min tjej är nästan 3 månader, men jag ger henne över 16 timmar sömn på schemat (12+2+2+20 min), dvs mer än en 2-månaders, annars skulle hon inte vara en go och glad bebis! Hon behöver sina långa sovpass (sov förut 3-timmars pass och det var jobbigt att bryta det -men bara under ett par dagar -nu funkar det), men på kvällen räcker det med en 20 minuters lur. Kvällen är hennes piggis-tid, därav den korta tredje luren och de två långa under tröttis-tiden! Jag kör också lite "Nancy-tänk" -Elvira får somna tidigare vid behov, men jag väcker på utsatt tid (med marginalkvart ibland). En och annan 5-minutare blir det också. Min tjej sover gott om nätterna i alla fall och sover gärna ännu längre än 8 på morgonen, så den extra sömnen jag bjuder på stör inte nattsömnen. Det blev ett väldans långt "PS" :wink: men jag ville bara säga att det är OK att bjuda på mer sömn!

Stor kram och pepp! :thumbsup:
ElinN

Inlägg av ElinN »

lilla mia skrev:Hej!
Jag har följt hennes rytm vilket fungerat toppen. Men tänkte nu försöka införa en mer sammanhängande natt och få lite rutin i vardagen. Jag har inte journalfört hennes rytm. Men i princip sover hon 2- 2,5 timme är vaken och äter under 1 timme och somnar igen inom 1,5 från uppvak på dagarna. Så min första fråga är om jag ska låta det gå en vecka och då föra journal över vaken och sömnpass och sen göra ett schema utifrån det. Eller om jag kan köra igång ändå med ett schema som funkar bra för familjen -och förhoppningsvis för henne med.
Blir så trött på min internet-uppkoppling! Skrev ett långt svar som förvann. :evil: Kontentan var i alla fall att jag tycker scheman ska utgå främst från bebisens egen rytm, med lagom justeringar så det passar övriga familjen. Jag antecknade i flera veckor innan jag nu, vid 2,5-månader upprättade ett schema. Tog då också hänsyn till att min tjej är en tröttis som behöver lite mer sömn än rekommenderat, och fördelningen av långa och korta sömnpass bestäms helt av hennes egen personliga preferenser. Visst tror jag säkert att alla barn tids nog anammar det schema som bjuds, men varför inte göra det enkelt och följa den rytm barnet verkar föredra?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ska få må bra allihop. Det viktigaste av allt i SM och Barnaboken är ju att små barn ska njutas och njuta själva. KRAM!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"